Gå til innhold

Ny Office for Mac underveis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
seriøst? trodde det kom ut office sånn regelmessig til mac også...

Dårlig MS... :no:

 

men så er vel Open Office en grei erstatning for MS office, nesten identiske...

7688420[/snapback]

Tror det er kommet Office for Mac etter 2000 da, mener det finnes en 2004 versjon eller noe sånt. Har en kollega som bruker det og han er visstnok kjempefornøyd.

 

Tror ikke vi får se Office for Linux med det første, hovedproblemet er nok det faktum at veldig mange som bruker Linux privat gjør det fordi de ikke ønsker å betale for programvaren og fordi de mener Microsoft er djevelen selv. Linux er vel også i bedriftsammenheng mest utbredt på servere og kraftigere arbeidsstasjoner, på slike systemer er det kanskje ikke Office som er mest aktuelt, de aller fleste har også en Windows maskin tilgjengelig dersom de sitter på en Linux arbeidsstasjon, da det ikke bare er Office som mangler for Linux.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
For de som mener man kan bruke OpenOffice så bør dere sjekke ut Office 2007, et meget bra produkt, det kan lastes ned på alle torrentsider ;)

7688531[/snapback]

Evnt kan du vel laste ned en gratis Prøveversjon fra MS sine sider, jeg gjorde hvertfall det med en Beta versjon...

7688987[/snapback]

Dog ble det vel så populært at Microsoft bestemte seg for å ta betalt for det. Sist jeg sjekka var prisen 1.5 dollar tror jeg :)

Lenke til kommentar
Etter min mening bør Microsoft satse på å tilby programvare til flest mulig operativsystem. Men jeg ville nok aldri brukt Microsoft Office i Linux selv.

7689981[/snapback]

Agreed, spesielt med tanke på at mange MS produkter, blandt annet Office pakken er overlegent andre produkter.

Men så er de fleste Linux folk Open Source tilhengerere, noe som MS ikke er ;)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på at MS Office er en hindring for noen til å bytte OS på grunn av lukkede filformater og at folk kjenner MS Office godt av gammel vane og helst ikke vil bytte både OS og Office samtidig. Hvis MS Office hadde vært tilgjengelig på Linux tror jeg det ville blitt en mindre barrière mot å bytte OS.

Lenke til kommentar
Tror ikke vi får se Office for Linux med det første, hovedproblemet er nok det faktum at veldig mange som bruker Linux privat gjør det fordi de ikke ønsker å betale for programvaren og fordi de mener Microsoft er djevelen selv

...

de aller fleste har også en Windows maskin tilgjengelig dersom de sitter på en Linux arbeidsstasjon, da det ikke bare er Office som mangler for Linux.

Javel, jeg skjønner, det er brukerne som er grunnen til at man ikke har MS office for linux :roll:. Jeg hopper glatt over karakteristikken din av linux-brukere, for man mater ikke trollet. Jeg kjenner til mange bedrifter som bruker linux på desktopen, og som kjører MS office via citrix-løsninger eller lignende, for disse hadde det uten tvil vært en fordel å hatt en linux-versjon av MS office. Codeweaver sine komersielle løsninger for å kjøre MS office i linux viser vel også at der er et marked.

 

Grunnen til at MS ikke har laget en linux-versjon er relatert til andre ting. Det kan være vanskelig med support for flere ulike linux-distribusjoner der ute, men det kan også være fordi MS rett og slett ikke vil lage Office for linux. Jeg lar andre spekulere i hva som stemmer, men om MS vil lage en linux-versjon så tror jeg ikke det hadde tatt så lang tid.

Lenke til kommentar

Microsoft har mer peil på Unix enn det mange av dere tror. Microsoft har faktisk en egen avdeling som de bruker som ressurs når det gjelder tekniske spørsmål angående Unix eller GNU/Linux. Fra og med Windows Vista og Windows Server Codename "Longhorn" så er det støtte for Unix-programmer på Windows. Dette gjøres via et kommersielt POSIX-lag eller subsystem som kjører oppå Windows (Microsoft lisensierte dette fra SCO). Man kan da portere programmer til Windows platformen. Dette kan sammenlignes med Cygwin, men det nye er at Microsoft selv har laget det og jeg tror det vil bli mye bedre siden det tross alt er Microsoft som har laget Windows.

 

Microsoft har flere programmer for Mac. Jeg bruker selv Microsoft Messenger:mac fordi aMSN og andre MSN kloner ikke fungerer like godt.

 

Jeg ser kvaliteten i den del Linux programmer, men Microsoft har fortsatt overtaket når det gjelder brukervennlighet (sammenligner her kun Linux og Windows, glem Mac nå) til tross for at de har gått sine egne veier når det gjelder brukergrensesnittkonvensjoner (Ja, Nei, Avbryt dialogbokser er HAT, og med Vista har de nå gjort noe med det).

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på at MS Office er en hindring for noen til å bytte OS på grunn av lukkede filformater og at folk kjenner MS Office godt av gammel vane og helst ikke vil bytte både OS og Office samtidig. Hvis MS Office hadde vært tilgjengelig på Linux tror jeg det ville blitt en mindre barrière mot å bytte OS.

7691354[/snapback]

Nå vil neppe MS at du skal bytte til Linux, så hvorfor gjøre det lettere. Det virker logisk for meg, MS skal tjene mest mulig penger og det gjør de ved å selge både OS og Office. Office for Mac har en litt annen bakhistorie som sikkert de fleste her kjenner til.

 

Javel, jeg skjønner, det er brukerne som er grunnen til at man ikke har MS office for linux

Misforstå meg riktig, men hvor mange Linux brukere kjenner du som faktisk hadde kjøpt MS Office? Nettopp. MS skal nok selge noen kopier for at dette skal svare seg, dessuten så er MS som andre bedrifter, de gjør minst mulig som ikke tjener dem selv og Office for Linux faller nok under den kategorien.

 

Jeg er klar over "Windows via Citrix" løsninger, de fleste har mange svakheter og er stort sett dårlige løsninger for oss brukere(bruker selv Citrix). Jeg foretrekker en kraftig Windows maskin og Unix/Linux via Citrix. For mange av oss som faktisk bruker slike løsninger, så er ikke MS Office(eller MS for den saks skyld) eneste hinderet fra å bruke Unix, selv om det ofte blir fremstilt slik. Man skal huske på at programporteføljen i en større bedrift er meget stor. Selv ønsker jeg også Unix og ikke Linux på arbeidsstasjonene(dessverre blir programvare i økende grad kun levert til Linux og Windows), Linux fungerer kjempe til noen formål(f.eks gjør det en god jobb på serverene), men på arbeidsstasjoner er min erfaring litt "ullen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...