Gå til innhold

Intel svarer på Quad FX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Xeon og FB-DIMM høres veldig ut som tjener/arbeidsstasjon og ikke som noe desktop-alternativ til Quad FX. (Sistnevnte er i hvert fall å være rettet mot desktop selv om det kanskje ikke treffer den målgruppen så bra)

 

Om man skal konkurrere i antall kjerner så har AMD lenge hatt 8-kjerners systemer for tjenere/arbeidsstasjoner: Opteron 8xx-serien og Opteron 82xx-serien med f.eks 4 sokler og dobbeltkjerne på hver av de. Intel har forsåvidt også hatt Xeon MP-systemer med totalt 8 kjerner (fordelt på 4 sokler)

Lenke til kommentar

Dette er jo bare et standard Xeon system?

 

Har to stykk her på jobben med Xeon 5160 (DC 3GHz) som nok er mye bedre til spilling/arbeidsstasjon enn quad core versjonene. Dessuten har dual core versjonene 1333 MT/s FSB mot 1066 MT/s på quad. Tror ikke det blir aktuelt å oppgradere før quad core kommer med høyere klokket kjerne og FSB.

Lenke til kommentar
Forhåpentligvis så skjerper AMD seg snart. Det tjener jo ingen om Intel får monopol

7679013[/snapback]

 

vel. tipper at det går fint med amd. syns ikke intel ligger noe foran med dette her. altså. når aplikasjoner og spill vil endelig evt støtte 8 kjerner så har nok amd kommet med noe og. er jo bare å se på 4 kjerna cpuene til intel. er jo sjelden de yter noe bedre en 2 kjerna cpuer.

Lenke til kommentar
Med andre ord, de tok en standard midend server og stappet alt i et tower, wow :p

7678977[/snapback]

De har ikke trengt å gjøre det en gang. En rekke arbeidsstasjoner med 2 sokler og FB-DIMM er allerede i tower. Alt de har trengt å gjøre er dette:

 

- "Sjef, kan jeg få låne en av de nye arbeidsstasjonene en ukes tid?"

- "Hva skal du med den?"

- "Jeg skal på CES og imponere spillende ungdom som aldri har sett en sånn før og late som det er noe revolusjonerende nytt"

- "Ok, lån i vei, hvis du tror de går på den, men ikke ødelegg noe da"

- "Tusen takk sjef, dette blir gøy"

- (sjefen ruller med øynene og tenker "whatever")

Lenke til kommentar
Med andre ord, de tok en standard midend server og stappet alt i et tower, wow :p

7678977[/snapback]

De har ikke trengt å gjøre det en gang. En rekke arbeidsstasjoner med 2 sokler og FB-DIMM er allerede i tower. Alt de har trengt å gjøre er dette:

 

- "Sjef, kan jeg få låne en av de nye arbeidsstasjonene en ukes tid?"

- "Hva skal du med den?"

- "Jeg skal på CES og imponere spillende ungdom som aldri har sett en sånn før og late som det er noe revolusjonerende nytt"

- "Ok, lån i vei, hvis du tror de går på den, men ikke ødelegg noe da"

- "Tusen takk sjef, dette blir gøy"

- (sjefen ruller med øynene og tenker "whatever")

7679035[/snapback]

Haha, skulle komme med noe lignende kommentar selv, men trenger ikke det nå lenger, LOL

Lenke til kommentar
Hmm... Har dette noen annen funksjon enn å si "Vi kan, vi og" ?

Ved første øyekast virker dette som et kronglete lite gjennomtenkt system, da man ikke bruker standard minne, og kun har mulighet for ett skjermkort... Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

7678823[/snapback]

Synes vel det er endel desperasjon mht å være best fortiden, synes hverken V8 eller Quad FX høres spesielt gjennomtenkte ut. Nå vil jeg kanskje tro at en butikkversjon av V8 kanskje kan kombineres med DDR2 RAM. Nå har ikke jeg heller sett hva som skiller disse systemene fra tidligere 2xCPU løsninger. Dvs DDR2 eller FB RAM er vel det minste problemet mht pris for disse systemene. Varmeproblematikk er vel også høyst aktuell her?

 

Og utover dette skal man jo ha software som klarer å utnytte all denne CPU kraften, spill utelukker seg vel, så bortsett fra på arbeidsstasjoner, så ser jeg faktisk ikke helt behovet...

 

Edit 1: litt leifer..

 

Edit 2: Synes vel ikke verken 4 eller 8 kjerner er noe å skryte av dersom man ikke klarer å kombinere dem på en CPU. Her på Jobben har jeg vel tilgang til 200 CPUer/kjerner for simuleringer, arbeidsstasjonen jeg sitter på har også 2 CPUer. Jeg tror vel også det er en øvre grense for hvor mange kjerner det er nødvendig/ønskelig med for folk flest, det begrenser seg vel litt av hvor mange tråder man kan kjøre og hvor mye man faktisk får utnyttet. Dvs det er lite poeng i å ha 4 kjerner dersom man i praksis aldri får utnyttet dem. Tror vel både AMD og Intel i tillegg til å tenke antall kjerner også må øke hastigheten på kjernene.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Det der er som Simen sier en server, ikke noe alternativ til Quadfather.... Xeon er en server/WS-cpu, ikke for personlig bruk, det samme gjelder FB-DIMM, som ikke bare er dyrt men også "dårligere" en DDR2 med ECC/REG.

 

Med andre ord, de tok en standard midend server og stappet alt i et tower, wow :p

7678977[/snapback]

Jup, dette er et server/ arbeidstasjons system. FB-DIMM kommer nok til å ta over for for ECC/REG DDR2 men har ingen fordeler hvis du ikke trenger svært mye ram dvs over 8GB.

Utenom servere ser jeg heller ikke helt poenget med ECC siden ramfeil neppe er en vanlig årsak til system crach etter det jeg vet, så lenge du ikke har ram problemer da.

 

Virker som en dårlig løsning på meg, hvorfor ikke bruke to quad xenon cpuer mot ddr2 og sli? hadde vært et bedre system for en high end spill pc og samtidig vært aktuell som arbeidstasjon, nå kommer det også 2gb ddr2 moduler så du kunne brukt 8gb på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...