Gå til innhold

Microsoft forhåndsviste Home Server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen ting slår Linux/Unix på hjemmeserver :)

Gratis programvare og masse guider og tips på nett :D

 

Windows = ikke sikkert du får start på kassa, den koster shorta, det koster også shorta og få tak i bra guider.

 

*men viss jeg bytter bort xp på serveren er nok denne jeg går til, men det er bare viss jeg får den*

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Tja, jeg knotet med Linux i en mnd, eller så før jeg gikk over til windows. da fikk jeg opp serveren slik jeg ville det på en ettermiddag... linux passer ikke for alle, og det VET Microsoft (strengt tatt burde linux brukere også vite dette meget godt).

 

Og windows Home server blir sikkert ett ypperlig alternativ for dem som vil ha litt av funksjonaliteten i 2003 server, men som ikke vil betale i dyre dommer for å få en lisens. alle dere som sier de heller setter opp en 2003 server, har de lovlig lisens? Home Server blir nok mye, mye billigere...

Lenke til kommentar

Slik jeg forsto arstechnica så kjører den ikke domene av active directory typen. Men den til kunne synkronisere passord mellom maskiner.

 

Og kan hende 1ghz er i meste laget, men da må vi ikke glemme av den gjør mer den lagrer filer. Den til også kunne sjekke når filer blir oppdatert og lagre endringene. Og om det er mer den en fysisk disk i serveren vil den passe på å holde ting speilet mellom dem.

 

Eneste minuset jeg kan se med boksen er oset (*nix fan) og at media streaming bare vil funke mot andre microsoft produkter, og bare i windows media formater.

Hmm, jeg lukter mulighet for en ny monopolsak om den blir populær...

 

edit:

 

i det store og hele så virker det som saken er ment som en "appliance".

 

altså, bruker kjøper den, tar den med hjem, setter i strøm og nettverk, legger inn programvare på en av pcene som skal bruke den og vips så er saken i gang.

 

den kan benytte seg av vel interne som eksterne disker. noe som tilsier at den kan utvides i lange baner.

 

og det skal (i følge microsoft selv) være såre enkelt å legge til mer plass.

bare plugg i disken, velg den i styringsprogrammet (en kan også bruker webleser) og vips så har du x antall giga eller tera til å lagre forskjellig på.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Tja, jeg knotet med Linux i en mnd, eller så før jeg gikk over til windows. da fikk jeg opp serveren slik jeg ville det på en ettermiddag... linux passer ikke for alle, og det VET Microsoft (strengt tatt burde linux brukere også vite dette meget godt).

 

Og windows Home server blir sikkert ett ypperlig alternativ for dem som vil ha litt av funksjonaliteten i 2003 server, men som ikke vil betale i dyre dommer for å få en lisens. alle dere som sier de heller setter opp en 2003 server, har de lovlig lisens? Home Server blir nok mye, mye billigere...

7678716[/snapback]

Jeg kløna mere med windows enn linux første gang jeg skulle sette opp server :p

Lenke til kommentar
Tja, jeg knotet med Linux i en mnd, eller så før jeg gikk over til windows. da fikk jeg opp serveren slik jeg ville det på en ettermiddag... linux passer ikke for alle, og det VET Microsoft (strengt tatt burde linux brukere også vite dette meget godt).

7678716[/snapback]

 

tør jeg spørre hva for server det var du skulle sette opp?

Lenke til kommentar

Hva kommer til og skjer med sikkerhet, virusangrep. Når så og si alle har en liten homeserver, med filer, musikk hjemme? - Det blir jo ikke mindre av den grunn.

 

Tror Microsoft må jobbe mer med sikkerhet (og få det til og fungere sikkelig) før dem vil plassere server i alles hjem. Da det finst veldig mangen der ute som ikke helt skjønner seg på hva servere. Skal likt og ha sett Microsoft gjøre det så enkelt som dem sier. Nok en flopp fra microsoft =)

Lenke til kommentar
Trenger man virkelig dette produktet? Jeg har hatt filserver i mange år i heimen, først med W2K og senere med XP pro. Lurer på hva Home Server gjør som jeg ikke kan gjøre med et "standard" os, som menigmann trenger?

7678743[/snapback]

 

raid aktig speiling og sentral backup av alle maskiner i huset automatisk når filer blir endret?

 

poenget her er nok gode gamle plug and play (eller som vi alle vet, plug and pray ;))

Lenke til kommentar
Trenger man virkelig dette produktet? Jeg har hatt filserver i mange år i heimen, først med W2K og senere med XP pro. Lurer på hva Home Server gjør som jeg ikke kan gjøre med et "standard" os, som menigmann trenger?

7678743[/snapback]

 

raid aktig speiling og sentral backup av alle maskiner i huset automatisk når filer blir endret?

 

poenget her er nok gode gamle plug and play (eller som vi alle vet, plug and pray ;))

7678764[/snapback]

 

Xp støtter vel også Raid? Virker som en interessant ide dette produktet, men vi får se når det kommer hvor bra det blir i realiteten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tja, jeg knotet med Linux i en mnd, eller så før jeg gikk over til windows. da fikk jeg opp serveren slik jeg ville det på en ettermiddag... linux passer ikke for alle, og det VET Microsoft (strengt tatt burde linux brukere også vite dette meget godt).

7678716[/snapback]

 

tør jeg spørre hva for server det var du skulle sette opp?

7678741[/snapback]

 

En liten ubuntu box som skulle gjøre to tre ting, ha firewall for seg selv, FTP og SAMBA (evt. webserver) Meg og en born and bred linuxmann knota med det i evigheter. uten at firewall eller Samba ville opp skikkelig. Til slutt ble jeg så lei av å ha en boks som ikke gjorde det jeg ville og tenkte "fudge it!" og installerte winXP pro igjen... Mulig det var de 2 nettverkskorta som knota det til, men jeg forstår ikke hvordan... det fungerte fint med 2 NIC da vi installerte Red hat på skolen som "prosjekt"...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Nok et unødvendig produkt fra M$. Hvorfor betale for noe som er amputert når man kan få et mye bedre produkt helt gratis?

7679526[/snapback]

 

Mange påpeker linux som godt alternativ her.

Har dere noen gode tips på guider til å sette opp en boks på enkel og grei måte? Altså med tanke på de samme funksjonalitet home server.

 

Har jo skjønt at Linux er fleksibelt og robust, men forrige gang jeg prøvde ga jeg opp (går nok mye på egne evner og..). Jeg tror nok at skal linux bli mer utbredt må det fortsatt bli enda mer intuitivt for folk med windows bakgrunn..

 

Men med noen gode guider kommer man langt og :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...