Gå til innhold

Utvider firekjerne-utvalget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
for ut i fra det jeg har fått med meg så er en Q6600 ikke annet enn en dobbel E6600 ^^

7670993[/snapback]

E6600 er DualCore, mens Q6600 er quadCore. Mao E6600 har to kjerne Q6600 har fire. Når jeg ser de prisene angrer jeg ikke på at jeg kjøpte E6600, 5000kr er litt for mye for pengboka mi akkurat nå ;)

Lenke til kommentar
for ut i fra det jeg har fått med meg så er en Q6600 ikke annet enn en dobbel E6600 ^^

7670993[/snapback]

E6600 er DualCore, mens Q6600 er quadCore. Mao E6600 har to kjerne Q6600 har fire. Når jeg ser de prisene angrer jeg ikke på at jeg kjøpte E6600, 5000kr er litt for mye for pengboka mi akkurat nå ;)

7671150[/snapback]

 

Jeg tror nok at Leken har rett, Q6600 er egentlig 2x2 kjerner. Den består altså av to sammenkoblede tokjernde CPUer, i motsetning til AMDs K8L som har alle 4 kjernene i samme klump.

 

Men jeg kan ta feil...

Lenke til kommentar
lurer på om Q6600 er like klokkevennlig som E6600 ?

 

for ut i fra det jeg har fått med meg så er en Q6600 ikke annet enn en dobbel E6600 ^^

7670993[/snapback]

E6600 har 65W iTDP, mens Q6600 har 105W. Det vil si at det ikke er like lett å klokke den fordi det kreves kraftigere kjøling i utgangspunktet. Forutsatt at man kjøler den tilsvarende bedre enn E6600 så vil den nok klokke omtrent like bra.

 

Men nå vil jeg ikke akkurat kalle 7000 kr for bare prosessoren for overkommelig. Det er rimelig stivt når man skal kjøpe resten av utstyret i tillegg. En annen ting er at det er få spilltester som viser noen merkbar fordel av den ekstra dobbeltkjernen. Dermed ser det ut til å være bortkastede penger å kjøpe en slik for spilling. Faktisk kan den gi dårligere ytelse for overklokkere siden mer varme betyr mindre rom for overklokking og dermed mindre ytelse på hver enkelt kjerne.

 

For de som virkelig trenger 4 kjerner (noe jeg tror er få med tanke på dagens programvare) så er den bare et av mange suboptimale alternativ. (fra et teknisk perspektiv).

Lenke til kommentar
Gode nyheter! Endelig en Quad Core til "overkommelig" pris! Denne kan bli en hit for de som driver med videoredigering osv på hjemmebasis!

7670944[/snapback]

7000kr er ganske så likt den på 8 tusen

Er ikke før andre kvartal at prisen er "forventet" å gå ned til rundt 5000kr (men det er forventet og er ikke garantert at den gjør akurat det)

Lenke til kommentar
lurer på om Q6600 er like klokkevennlig som E6600 ?

 

for ut i fra det jeg har fått med meg så er en Q6600 ikke annet enn en dobbel E6600 ^^

7670993[/snapback]

E6600 har 65W iTDP, mens Q6600 har 105W. Det vil si at det ikke er like lett å klokke den fordi det kreves kraftigere kjøling i utgangspunktet. Forutsatt at man kjøler den tilsvarende bedre enn E6600 så vil den nok klokke omtrent like bra.

 

Men nå vil jeg ikke akkurat kalle 7000 kr for bare prosessoren for overkommelig. Det er rimelig stivt når man skal kjøpe resten av utstyret i tillegg. En annen ting er at det er få spilltester som viser noen merkbar fordel av den ekstra dobbeltkjernen. Dermed ser det ut til å være bortkastede penger å kjøpe en slik for spilling. Faktisk kan den gi dårligere ytelse for overklokkere siden mer varme betyr mindre rom for overklokking og dermed mindre ytelse på hver enkelt kjerne.

 

For de som virkelig trenger 4 kjerner (noe jeg tror er få med tanke på dagens programvare) så er den bare et av mange suboptimale alternativ. (fra et teknisk perspektiv).

7671406[/snapback]

Simen1: Har du noe som helst snøring på hva slags iTDP Yorkfield Quadro CPU'ene vil ha? -jeg vet omtrent bare at de vil være produsert på 45 nanometer med ekte 4 kjerners CPU med delt 8MB L2 cache i motsetning til dagens Kentsfield på 65Nm med to sammenkoblede dualcore prosessorer med hver sine delte 4MB L2 cacher.

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

bjornh: Jeg husker ikke det utenat så jeg måtte konferere litt med google. ;)

 

Det er vist mye usikkerhet rundt Yorkfield (etterfølgeren til Kentsfield), men jeg fant vist noe. iTDP skal være 95W (Det er nok riktig at det har sluppet ut så tidlig siden det er viktig å vite for produsenter av spenningskontrollere). Videre sier Reghardware at det ikke er sluppet ut noe mer konkrete spesifikasjoner om denne kjernen. Likevel florerer det tydeligvis en del ting som jeg antar må være spekulasjoner. Det sies f.eks på wikipedia at den skal være 4 kjerner laget på 1 brikke og skal ha 8MB fullstendig delt L2 cache. Andre sider (f.eks computerbase) mener at cachen er noe annerledes: 2*6MB der hver bolk på 6MB er delt mellom hvert sitt par med kjerner. Noen spekulerer også i 2 stk Yorkfield på samme sokkel for totalt 8 kjerner.

Lenke til kommentar

Kentsfield til rundt 5000,- gjør at man vil få et reelt marked for de som driver med spesialiserte oppgaver som krever mye CPU kraft og har software som kan utnytte dette.

 

Hvordan er det med div. Java utviklingsuiter, der de generellt laget for å utnytte flere kjerner? Java er CPU krevende å jobbe med har jeg inntrykk av.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
xenon er jo samma greine, tror jeg ville satset på den billige 2,13Ghz xenon da altså. funker på alle hovedkort som støtter core 2 quad

7678099[/snapback]

 

Eh..? De Xeon-prosessorene jeg har sett på LGA775 er forbeholdt brikkesettene intel 3000 og 3010. Jeg sier ikke at det du sier er feil, men jeg vil gjerne se noe dokumentasjon på at jeg kan stappe Xeon til LGA775 på et hovedkort som støtter quad core.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...