Gå til innhold

TEST: Prosessorer i mellomklassen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Rart dere ikke kom høyere på klokkingen`? De fleste 6600 klarer ihvertfall 3.6ghz

7649130[/snapback]

Ble litt overrasket over det selv også! Ellers var det vel ingen store overraskelser nei..

7649534[/snapback]

 

Jo. Det var vel ett par overraskelser.

Simen1 m/flere har vel i en del tråder/poster hevdet at X2 kontra Core 2 Duo er i favør av X2 med tanke på "performance vs. value", noe denne testen ser ut til å imøtegå.

Og måling av effektforbruk er vel heller ikke i tråd med andre tester når det gjelder EE-utgavene av X2.

 

PS.

RBW har ihvertfall ikke noe problem med å montere kjølere til S775..

:D

 

PS2 og edit:

Det er rart å se at det svært mange er mest opptatt av mht. ytelse.. spill.. nå ikke lenger er "hjemmebane" for AMD.

AMD har jo nå lenge vært soleklart beste valg for "gamere". Det er ikke lenger tilfelle.

I mer matnyttig bruk er det vel strengt tatt ikke store forskjeller mellom X2 og Core 2 Duo egentlig.

Er lavest mulig pris viktigst er det vanskelig å velge bort AMD-systemer for de som ikke er så veldig opptatt av spillytelse.. ikke minst når spillytelse er mer avhengig av skjermkort enn av CPU.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Skal ikke kritisere får hårdt, da jeg selv er skribent. Men synes faktisk at AMD-CPU'erne absolut klare sig godt i nogle af de test. Faktisk bedre end jeg nogensinde havde drømt om. Angående spil er det ingen overraskelse da Intel kan udnytte sin cache 100%.. Så snart en tråd er single,vil AMD kun bruge halvdelen og 4200+ vil derfor virke som en 3400+. Det ses faktisk også tydeligt i den manuelle multitaskning at når AMD'en bliver udnyttet 100% så er den faktisk godt med.

Er også overrasket over idle-forbrug!

Er det målt med Speed-step / Cool 'n quiet ?? Det er jo netop her de fleste måler det.

Lenke til kommentar
Jeg bestilte meg en ny PC akkurat(Har planlagt en god stund)

Jeg bestilte Intel C2D E6300 og jeg gikk inn på hw.no

Da ser jeg at prosessoren jeg valgte kom fint ut :)

Ikke værst!

7649636[/snapback]

Tror du har gjort et godt valg der ja ! :) Synd jeg ikke gjorde det samme. Har fryktelig lyst til å oppgradere igjen ! :whistle:

 

Mvh, Erlend

Lenke til kommentar
Temperaturmålingene henger godt sammen med effektforbruket, dog med unntak av X2 4200+ som greier å lure seg inn helt øverst på resultatlisten.

Dette skyldes vel at det er lettere å kjøle en AMD64 enn Intel CPU-ene - noe som er hovedgrunnen til at de anbefales til HTPC bruk.

 

Er ikke bare snakk om Watt når man tenker kjøling og støy.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke fulgt så mye med i intel verdenen. Er AMD menneske og er lat, orker ikke følge med på 2 merker liksom. De har jo stort sett hatt lik ytelse.

 

Jeg har tenkt å kjøpe nytt system snart, og har en shoppingliste på AM2 nforce 590 SLI system. Nå kikket jeg jeg veldig fort over komplett så ta det for det det er.

På intel platform så har de visst fått nforce 680. Aner ikke forskjellen på den og 590. Ser veldig likt ut. Men de fleste HK koster ca 2800 på intel siden, mens 590 på AM2 knapt kommer over 1800?? Har noen en forklaring? Fant lite på nett umiddelbart.

 

Har ikke regnet over hvor store forskjellene er, men testen her gjør det jo interessangt å prøve et intel system da.

Lenke til kommentar

Akkuat det jeg skulle kommentere!

 

Prisene på hovedkortet i test-oppsettet er 1525 og 1850 for hhv AMD og Intel. Kan selvf. være en tilfeldighet, men det er ikke det:

 

Intel hovedkort koster mer! Det har jeg kommentert før, og det kommenterer jeg igjen; test systemer med lik pris!

 

Og: For ikke EE utg. av X2 4200 er prisen lavere (selvfølgelig) - ville det da ikke vært mer naturlig a sammenlikne disse?

 

I så fall er systemprisforskjellen på omlag sånn 20 % (ikke regnet det ut :green:) - og er derfor ikke helt sammeliknbare?

 

EDIT: Modererte %-en :green:

 

BTW: Noe av pris-forskjellen på hovedkortene skyldes nok at AMD hovedkort ikke har minnekontroller - disse er integrert i CPU (noe som gjør CPU-en dyrere?)

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

hmm... imponerende av AMD dette her... 5200+ ble vel stort sett overkjørt av 6600 men 4200+ EE (som jeg har :D ) klarte seg imponerende bra i forhold til 6300 på mange tester... og AMD er en halv generasjon etter Intel... gleder meg til K8L jeg :dribble: watch out, alle Intel lovers ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...