Gå til innhold

Kulturo: Pans labyrint


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin anmeldelse. Jeg ville dog gitt filmen en meget sterk 9, dette er så nærme en tier jeg kan komme på en film som har blitt gitt ut de siste par årene.

Og jeg synes personlig at Ivana Baquero er eksepsjonelt bra og overgår Doug Jones jobb(er) med flere hakk.

 

Volden virker kanskje litt overdrevet, men er nødvendig for å danne et bilde av Capitan Vidal. Hadde man kuttet ned på det groteske er jeg redd det vakre ville blitt mindre vakkert.

 

Men, dette er så absolutt ikke en film for alle, de som ikke liker vold bør finne seg en annen film. Det er ikke mengden vold som utmerker seg her, det er realismen.

 

Anyway, "løp og kjøp(se)" folkens!

Lenke til kommentar

"Tving padda til å spise tre magiske steiner for å få tak i gullnøkkelen"... eh joa, klarte aldri å engasjere meg i den historien. Det er et veldig godt krigsdrama - men for meg mistet det helt seriøsiteten med magidelen og selve storyen med Ofelia var det plent umulig å leve seg inn i når man konstant ble dratt ut av eventyrverden og tilbake til Spania 1944. Ser mange synes det ble ja takk - begge deler. For meg ble det ingen av delene, og synes kort og greit den var dårlig. Da ville jeg heller sett "Saving Private Ryan" og "Ringenes herre" - på to forskjellige kvelder. Traileren er utrolig misledende, den viser kun Ofelia og labyrinten - når det knapt er halve historien. Spesielt fordi den er helt uten spenning, det er alltid kun Ofelia og hun er hovedpersonen - selvsagt skjer det ikke noe med henne. Derimot dauer soldater og motstandsfolk som fluer. Alt det jeg kom inn i salen for å se var en stor skuffelse. Da hjelper det lite at krigsfilmen var BRA.

Lenke til kommentar
Har denne filmen kommet på dvd? Ser på hjemmesiden til kinoen her i Tromsø, men kan ikke se at den skal vises der med det første. Finner ikke noe på Platekompaniet sine sider heller, så jeg antar at den kun er på kino i skrivende stund.

7658869[/snapback]

 

Jeg var på Tromsø kino og spurte dem her om dagen når filmen kom til tromsø. De sa noe om for lite kopier og at de fikk den etter filmfestivalen :(

Lenke til kommentar

Noe av det beste jeg har sett. Må sees. Og må sees på kino!

 

Noen tanker (SPOILERE!):

 

De to historiene handler om det samme: et psykologisk bilde på å vokse opp, og tåle utrygghetene i voksenlivet. Det ene er øyeblikket da man skjønner at det ikke nødvendigvis går bra til slutt som i eventyrene for barna. Ofelia er i ferd med å miste uskylden og tryggheten fra barndommen, hun prøver å tviholde på fantasiene og beskyttelsen de gir, men faenskapen fra virkeligheten har invadert eventyrene hennes og hun kan aldri vende tilbake (treet i skogen er nettopp det - det er formet som en livmor, akkurat som blodet i boka hennes. Hun kryper opp i mors liv for å finne nøkkelen tilbake til barndommen, pluss å slåss mot sykdommen i magen hennes). Capitan Vidal står i sin egen versjon av den samme konflikten. I tillegg kommer temaet å ta ansvar for egne meninger, avgjørelser og handlinger istedenfor å velge tryggheten det er å bare tro på andres vurderinger og følge ordre - igjen en del av det å bli voksen. Litt far fetched, er klar over det, men den tolkningen går ganske bra opp. :)

 

Men den kan egentlig tolkes i masse ulike retninger, det er egentlig sjeldent for filmer som har en så klar og tydelig historie og ikke roter seg helt inn i surrealistisme og absurditeter. Andre tolkninger?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...