Gå til innhold

Seagate lover 1 TB-disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt tyder på at prisen for 1TB enhet vil bli 4500-4750,-(4,5 per GB) og det virker på meg som om priser på største tilgjengelige harddisk bare øker.

 

På tide at de større enhetene begynner å synke under 2,5 per GB. 500GB har såvidt begynt å gjøre det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tipper de kommer til å koste omtrent det samme som 750 gb diskene kostet når de kom ut, altså ca 3500-4000 kr om jeg ikke tar feil. Tror prisnivået på toppharddisker har holdt seg noenlunde stabilt de siste årene, så å si at de blir dyrere og dyrere blir litt feil. http://www.hardware.no/nyheter/harddisk/se..._harddisk/11709 Her er Hw.no's artikkel om første 400 gb, og også den kostet 3500 kr

 

Hva de koster når de kommer ut er nok likevel ikke det mest interessante for folk flest. Det lønner seg å investere i flere mindre harddisker isteden.

Endret av the_zombie
Lenke til kommentar
Nå begynner harddisker å bli såpass billig per GB at DVD-R blir rett og slett for dyrt, rotete og treigt til å bruke som lagring.

7646877[/snapback]

Det er nok delte meninger om det, men min mening er at det har skjedd for lenge siden. Jeg anser min fritid som såpass verdifull at jeg ikke gidder å spare 1 krone på å bruke 10 minutter på å brenne ting ut på en CD i stedet for å lagre det øyeblikkelig på harddisken. Straks man ønsker å overskrive eller endre noe så må man jo betale for lagringsplass på DVD-R/+R dobbelt opp. På harddisk overskriver og endrer man jo enkelt uten å måtte kaste det brukte lagringsmediet.

 

Leifeinar: Ja, jeg tror Seagate kun bruker perpendikulær lagring i dagens disker. Lenker:

http://www.xbitlabs.com/news/storage/displ...0726131805.html

http://www.tomshardware.com/2006/06/29/sea...the_big_league/

http://www.newegg.com/Product/Product.asp?...N82E16822148140

 

er litt skeptisk til disse diskene. hva om den ryker? 1 Tb borte, må være bedre med 2 andre disker?

7647649[/snapback]

Tør jeg anbefale deg 1,44MB floppydisketter i Raid5? Eller 16MB flashminnebrikker? Det må jo være knallsikkert etter resonementet ditt. ;)

 

Men seriøst. Trenger man f.eks 1TB så er det nok sikrere med 2 disker a 1TB, der den ene er backup av den andre enn f.eks 4 i disker 250GB i JBOD + 4 *250GB i JBOD som backup.

 

Trenger man bare 250GB så er jo 1TB-diskene unødvendig i utgangspunktet. Da kjøper man jo heller to disker på 250GB, der den ene brukes til backup. Stikkordet er backup. ;)

 

En fin vidreutvikling på Hitachi sin 7K1000 er at bufferen er økt til 32MB. (Uten at jeg voldsomt imponert av bufferstørrelsen av den grunn). Håper økningen er et resultat av flashbasert skrivebuffer og ikke av den eksisterende DRAM-baserte lesebufferen. Ellers så lurer jeg på om det kommer billigversjoner med like bra plater. F.eks en 2-platers 7K1000 med 400GB. (2 platers disker selges jo som kjent til under 600kr så dette kan bli svært mye for pengene.) I så fall kommer det vel også disker på 600GB (3 plater) og 800GB (4 plater).

Lenke til kommentar

Angående datatap ved diskkrasj skrev jeg dette i hitachi lanserer 1TB tråden:

 

Hvor mye data som eventuelt forsvinner ved et diskkrasj har jo generelt sett lite betydning. Å miste 200GB med musikk er kanskje ikke det samme tapet som å miste word dokumentet du har jobbet med hele siste halvår selv om dette bare var på 10MB.

Viktigheten av datene er jo det relevant i et diskkrasj, og de viktigste dataene bør du ha sikkerhetskopier av uansett om du har 4x250GB disker eller 1x1TB disk.

Lenke til kommentar

Og brenner det mister du begge diskene, data og backup. Dessuten kan det være ganske surt å miste 200GB med bitperfect flac kopier av alle cd'ene dine som du brukte 3måneder på å legge inn og noen av de senere er ødelagt. Eller 900GB tegnefilm dvd-backup på harddisk osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

hehe forøvrig helt enig i den ;) Å miste musikk var generellt og ikke med tanke på brann i så måte

Men tanken var at man bør tenke backup lengre enn flere harddisker om man har veldig viktige data.

 

Jeg har "brent" meg på å ikke ha data eksternt som backup før.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...