Gå til innhold

Nordmann tiltalt for fildeling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dersom domstolene generelt skulle komme til at det er uaktsomt at foreldrene ikke vet hva en 16-åring gjør på internett, er det banebrytende, mener Stray Vyrje."

 

Ikke F om foreldra har rett til og vite hva sønnen sin på 16 år driver med på pc`n sin.

Spør du meg så er det ikke uaktsomt av foreldrene, det viser bare at de har respekt for sønnen sin, og at de ikke snoker i hans saker.. spør du meg :ermm:

Hadde mamma eller pappa drivi innpå pc`n min og sjekka alle mapper og sånn så hadde jeg slått de ihjel! (litt overdrivi, men ikke langt unna) :p

 

Så jeg syns ikke de skal få noen straff..

Men, hvis de viste om at han drev et sånt netverk så syns jeg de skulle få svi for det ;)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Sjølv om gutten er mindreårig fortener ikkje foreldra å få eit sekssifra beløp mot seg. Eg er ganske sikker på at foreldra ikkje viste kva han gjorde.

Eg synts det er bra at han blir tatt med tanke på at han er jo ein av dei som faktisk organiserer hubber. Det er slike folk som må bli tatt dersom det skal bli mindre piratbruk i Noreg. Å ta personer som lastar ned 1-2 sang daglig hjelper lite. Det kjem iallefall til å gje inntrykk på andre personar som brukar dc-nettverk og muligens torrent. 60 dager fengsel, ikkje so kjekt akkurat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Det her må selvfølgelig tenåringen stå for selv.

 

Du er selv ansvarlig for de handlinger du gjør på nettet. Enkelt og greit.

 

Bittorrent (for å bruke et godt sitat) sier det veldig greit:

 

Using BitTorrent is legal, downloading copyrighted material isn’t. Be careful of what you download or face the consequences.
Lenke til kommentar

Ganske utrolig, med tanke på at en annen 17 åring banket opp 4 mann på to timer og skrøt av det på Blink etterpå og lo av ofrene.

Han har ikke fått straff, men kun husarrest.

 

Det er faktisk billigere å mose et halvliter glass i trynet på noen, enn å f.eks kjøre på rødt lys med bil. Dersom man moser 2 eller 3 glass i fjeset på en dame og voldtar henne etterpå uten å bli "fersket", er sjansen stor for å slippe unna helt uten straff. Et resultat av "fotball-samfunnet". Der viktige ting må vike for mer populistiske tiltak.

 

Nå sies det jo at det kan bli vanskelig å holde foreldrene ansvarlig for fildeling, uten å bevise at de har opptrådt uaktsomt.

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Tror musikkbransjen mister mye respekt når de prøver å skremme folk på denne måten. Morsomt å se hvordan det går, og om folk faktisk lar seg skremme og begynner å handle lovlig.

7641307[/snapback]

Ja, det er litt morsomt. Men det er jo et problem, og de må vel nesten bare prøve, selv om ulovlig deling alltid vil eksistere.

Lenke til kommentar

Nå er det to sider av denne saken da... :roll:

 

Det som diskuteres her er følgende sitat fra Dagbladet:

Vi kan komme med erstatningskrav i et sivilt søksmål i etterkant av straffsaken. Det kan fort bli et sekssifret beløp, sier Tøndel.

 

Leg merke til orden "kan". Det er ingenting som er avgjort her enda. Det vil bli gjort juridiske vurderinger av dette regner jeg med, etter at straffesaken mot han er avgjort.

 

Det hardware.no sin artikkel desverre ikke fokuserer på er straffesaken Politiet kommer til å føre mot han:

Gjerningsmannen har erkjent de straffbare forholdene, sier politiadvokat i Rogaland politidistrikt, Gro Stangeland, til Dagbladet.

 

Hun vil ikke kommentere saken nærmere, men Dagbladet vet at politiet i titalen vil innstille på 4000 kroner i bot og 60 dagers betinget fengsel.

 

Straffen på 4000 kroner i bot og 60 dager betinget fengsel fortjener han iallefall for brudd på lover om opphavsrett.

 

Der ble det tatt beslag i en dataserver som viste at han skal ha administrert delingen av 7000 filmer, 20 000 videosnutter og 150 000 låter. Nettverket Stavanger Dragon Hub hadde over 1500 registrerte brukere inntil det valgte å stenge seg selv i mai i fjor.
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...