Gå til innhold

Blåtann-mobiler kan bli trukket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er noe av det teiteste jeg har sett.

Hvorfor i all verden skal de ta opp dette nå?

Utifra artiklene ble teknikken(e) patentert i 1995 og The Bluetooth Consortium ble stiftet i 1998.

 

Allerede da var det blitt utarbeidet hva formålet med Bluetooth skulle være.

 

Det skal dog sies at denne har blitt utvidet med versjon 2.0 samt andre moduler som støtter teknikker for overføring av lyd, A2DP, men når det faktisk er snakk om flere ulike selskaper som har samarbeidet i årevis så er dette helt på trynet at et organ plutselig skal komme og kreve ting lisensiert for en pengesum fordi noen av teknikkene allerede var patentert.

 

Hva skjedde liksom? Hm, vi har patent på denne teknikken la oss se hvor vellykket de andre gjør det før vi saksøker de for masse penger. Vi bare glemmer hele greien for nå og graver det fram en dag i framtiden.

 

Hva med bluetooth i andre enheter da? Skal de også falle vekk nå?

 

Ellers står det ikke noe om hva som er blitt patentert av teknikkene eller om hva teknikkene omhandler.

:mad:

Lenke til kommentar
Bluetooth brukes jo til så mangt, også med mobil tlf. Så jeg syns det er dårlig at de skal trekke tilbake..!

7638864[/snapback]

Så blir det ikke noe standard lengre. Og vi må finne oss i at en nokia og en laptop fra f.eks hp ikke kan kobles sammen osv...

:mad:

 

Rart ingen har gjort det samme med infarød

Lenke til kommentar
Ut fra artikkelen forstod jeg det slik at de har pantent på diverse teknikker brikkeprodusentene bruker når de produserer bt-brikkene sine. Ergo ikke slutt på BT, men brikkene som er produsert må trekkes fra markedet eller noe slikt.

7639507[/snapback]

vill det si at vi som har med må levere den tilbake?

Lenke til kommentar
Ut fra artikkelen forstod jeg det slik at de har pantent på diverse teknikker brikkeprodusentene bruker når de produserer bt-brikkene sine. Ergo ikke slutt på BT, men brikkene som er produsert må trekkes fra markedet eller noe slikt.
Mulig artikkelforfatter bør se om saken kan forklares bedre.

 

Det er riktig at teknologien bak blåtann ikke eies av andre enn Bluetooth SIG, som igjen eies og styres av produsentene, deriblant Nokia og Samsung, det er snakk om. Det er derfor enkeltstående teknologi brukt på spesielle brikkesett, da mest sannsynlig laget av Samung og Nokia. Det virker også som om søksmålet handler spesielt om USA, men jeg kjenner ikke saken fra andre steder enn Amobil og om det er tilfellet kommer det sikkert egne søksmål for EU og andre deler av verden så snart dette søksmålet er vunnet.

 

Legger merke til at Sony Ericsson ikke er blant de saksøkte tross langt tid med blåtannenheter (de lanserte den første mobilen med innebygget blåtann), noe som må bety at de bruker egen teknologi og kan forklare hvordan SE-enheter (feks en telefon og en handsfree) virker å trekke mindre strøm av telefonen enn feks en Nokia-enheter (igjen en telefon og en handsfree). Det siste er dog kun spekulasjoner.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Det blir ikke slutt på blåtann, og scenario om at alle mobiler som inneholder brikken som er produsert på en ulisensiert måte, kommer ikke til å bli trukket fra markedet. Men det kan jo hende at produsentene av disse mobilene må ut med en stor erstatningssum. Etter det går de sikkert inn i en avtale hvor de betaler lisenspenger fra nå av, eller så velger de å bruke annen teknikk i brikkene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ut fra artikkelen forstod jeg det slik at de har pantent på diverse teknikker brikkeprodusentene bruker når de produserer bt-brikkene sine. Ergo ikke slutt på BT, men brikkene som er produsert må trekkes fra markedet eller noe slikt.

7639507[/snapback]

vill det si at vi som har med må levere den tilbake?

7639607[/snapback]

Selvfølgelig ikke. Solgt er solgt. Det skulle tatt seg ut. :ohmy:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...