Gå til innhold

Kreativ kjøling fra Sparkle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser ut som det blir bråk med mange passive kjølere på hovedkortet pga denne kjempen ja. Snart er det hovedkortet som festes på skjermkortet  :D

7632270[/snapback]

 

:w00t: , hahahahahahaha :D

 

Begynner å nærme seg ekstremvannkjøling med element, radiator og ledere (heatpipes) i en boks. Tror snart jeg tar et gammelt litet kabinett og setter alle kjølere der, og trekker heatpipes fra den vanlige pc'en.......

Lenke til kommentar

Nei og nei sier nå jeg! Peltier (tec) på skjermkort. Hva blir total strømforbruk for skjermkort og kjøling da? :hmm:

 

Nå er det liksom PSU på 1200w som er de kraftigste. Om trenden fortsetter? Burde vi ha 3-4 Kw PSU om 3 år :w00t:

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
Nei og nei sier nå jeg! Peltier (tec) på skjermkort. Hva blir total strømforbruk for skjermkort og kjøling da? :hmm:

 

Nå er det liksom PSU på 1200w som er de kraftigste. Om trenden fortsetter? Burde vi ha 3-4 Kw PSU om 3 år :w00t:

7632393[/snapback]

 

Om du har fulgt utviklingen hittil så burde du som jeg, tvile på at det blir 3-4 Kw PSU om 3 år. Kan være mulig de ekstreme brukerne er oppe i 2 Kw. ((Dual?) sli, Quad Cpu, Raid5 system, dual dvd/hd-brenner etc)

 

EDIT:

Selvom en PSU sier 1200w er det ikke alle som leverer det de påstår, med mindre det er snakk om et par sekunder under oppstart. :) Du får jo 600W til både 300kr og 1200kr, tror det er snakk om merkehysteri? :nei:

Endret av warneck
Lenke til kommentar
EDIT:

Selvom en PSU sier 1200w er det ikke alle som leverer det de påstår, med mindre det er snakk om et par sekunder under oppstart. :) Du får jo 600W til både 300kr og 1200kr, tror det er snakk om merkehysteri?  :nei:

7632527[/snapback]

 

Dette kommer i langt større grad av at noen PSUer faktisk leverer det de lover, mens andre ikke gjør det, enn merkehysteri, vil jeg si. Den suverent billigste "600W" PSUen er Q-tec, som kun lover 650W i ett par ms. og antagelig ikke klarer det en gang.

Lenke til kommentar
Nei og nei sier nå jeg! Peltier (tec) på skjermkort. Hva blir total strømforbruk for skjermkort og kjøling da? :hmm:

 

Nå er det liksom PSU på 1200w som er de kraftigste. Om trenden fortsetter? Burde vi ha 3-4 Kw PSU om 3 år :w00t:

7632393[/snapback]

 

Om du har fulgt utviklingen hittil så burde du som jeg, tvile på at det blir 3-4 Kw PSU om 3 år. Kan være mulig de ekstreme brukerne er oppe i 2 Kw. ((Dual?) sli, Quad Cpu, Raid5 system, dual dvd/hd-brenner etc)

 

EDIT:

Selvom en PSU sier 1200w er det ikke alle som leverer det de påstår, med mindre det er snakk om et par sekunder under oppstart. :) Du får jo 600W til både 300kr og 1200kr, tror det er snakk om merkehysteri? :nei:

7632527[/snapback]

 

Bare så det ikke sklir helt ut og blir OT, så var siste del i innlegget 80% ironi :whistle:

Lenke til kommentar

jeg så linken til testen av kjølern.. det hjelper fint lite med den svake peltier elementet der. og varmen bygger seg fort opp i kjølern..

 

peltier lager varme på den enesiden og kulde på den andre.. så det blir et "dobble-eged sword" eller hva man kan kalle det..

 

jeg tipper med så mange produsenter på markedet blir det vansklig å skille seg ut om man ikke finner på noe sånt som dette.

Lenke til kommentar
jeg tipper med så mange produsenter på markedet blir det vansklig å skille seg ut om man ikke finner på noe sånt som dette.

7635357[/snapback]

 

Jeg tipper det kortet der blir en flopp...

 

Kjøleeffektivitet kontra effektforbruk gjør nok at folk heller investerer i robust vannkjøling enn å betale høyere strømregning i noen år framover, gitt at peltier-elementet som er brukt ikke er et pingle-element som fungerer bedre til show-off enn kjøling. Da vil det kortet der bidra selv i å kjøle kjernen og varme opp resten av kabinettet.

Lenke til kommentar

Lav effekts peliter er ikke akkuratt noe å rope hurra for...

 

Jeg prøvde å kjøle en AMD 64 3200+ med en 80W peltier (den var 80W på 16V, noe mindre på 12V som jeg brukte). Den varme siden av TECen ble kjølt med en ok luftkjøler.

Resultatet:

Idle temp stock clock: 2 grader

Load temp stock clock: ca 20 grader

@2.85ghz idle temp: 15 grader

@2.85ghz load temp: så varmt at hele dritten skudde seg av. Tror den skulle gjøre det på 65 grader.

 

Ville selvfølgelig fått medre resultater med medre kjøling av varm side. Men konkluderer med at TECer bare virker til et vist punkt før den kalde siden blir så varm at det ikke virker i det hele tall, eller kansje til og med mot sin intensjon.

 

Kansje det er noe i den duren som skjer her.

 

Tar forbehold om at jeg ikke har lest den testen så alt for nøye, men ingen tar vel skade av at jeg deler mine erfaringer og synser litt?

Lenke til kommentar

Steike for en løsning. Her er det bare å kjøpe inn planker og lage badstue på gutterommet med en gang. Hvis skjermkortet bruker inntil 175W alene så bør man helst ha et peltierelement som er 350W. Det vil si at skjermkortet med kjøling bruker inntil 525W. Gang med 2 for SLI og legg på noen hundre watt for en topp overklokket CPU ++. Da skal man slite bra med å finne kraftig nok PSU og kanskje mest av alt: kostnadene.

 

Nei, jeg synes dette blir litt som å kjøre monstertruck. Unødvendig og harry penisforlengelse uten de helt store praktiske fordelene.

Lenke til kommentar
Steike for en løsning. Her er det bare å kjøpe inn planker og lage badstue på gutterommet med en gang. Hvis skjermkortet bruker inntil 175W alene så bør man helst ha et peltierelement som er 350W. Det vil si at skjermkortet med kjøling bruker inntil 525W. Gang med 2 for SLI og legg på noen hundre watt for en topp overklokket CPU ++. Da skal man slite bra med å finne kraftig nok PSU og kanskje mest av alt: kostnadene.

 

Nei, jeg synes dette blir litt som å kjøre monstertruck. Unødvendig og harry penisforlengelse uten de helt store praktiske fordelene.

7637844[/snapback]

 

 

nå er vel neppe tdp på chippen 175w, men poenget ditt er fortsatt der :p

 

og om man ser på bilder fra den testen som det ble linket til er ikke akkurat kjøleren optimal :dontgetit:

 

http://www.guru3d.com/admin/imageview.php?image=8920

 

man kjøler også coldplate med samme finnene som pelt elementet.. dvs.. pelt elemeten varmer seg selv?? pussig sak der..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...