Gå til innhold

Syv spådommer for 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fine spådommer. Det blir spennende å se hvor mange som slår til. Jeg krysser i hvertfall fingrene for mine favoritter: 2 (flom av billig GPS) og 5 (flere røffe telefoner).

 

I tillegg håper jeg på litt mer modulbaserte telefoner og programvare. F.eks at man kan slå av de funksjonene på mobilen som man ikke trenger. Dette vil gjøre det mye enklere for de som bare trenger noen av funksjonene telefonen tilbyr. Eldre gidder f.eks skjeldent å sette seg inn i vellet av nye funksjoner som finnes. Andre har bare ikke bruk for enkelte deler av programvaren. Når det kommer til modulbaserte telefoner (maskinvaren) så håper jeg man kan få vanlige telefoner med en dummy-del i stedet for f.eks kameradelen hvis man ikke trenger det. Men helst sånn at man kan ta ut dummy-delen og erstatte den med kameradelen senere hvis man ønsker det. Evt. at det blir mulig å oppgradere kameradelen på et kamera på samme måte. Minne ble modulbasert i 2006 i form av minnekort i telefonen i stedet for innebygget minne. Andre ting som kan gjøres om til moduler er GPS-funksjonen og kameralys/lommelykt/mus.

Lenke til kommentar

Liker modulidéen til Simen1, men tror dessverre dette fortsatt er et stykke unna. Vi har vel imidlertid sett slikt i form av T68i (kamera) og fast-port (blits), men dette er vel langt fra det du mente.

 

 

Mine spådommer for 2007:

 

1) Det er kjent at Opera kommer til å samkjøre desktop og mobil (feks bokmerker på PCen og mobilen) og at Opera satser på å utvikle Opera Mini til så mange telefoner som mulig. Derfor vil jeg på samme måte som dere kom med en WM-spådom om 2006 spå at Opera Mini kommer til å gå fra dagens omkring 8 millioner brukere til over 20 millioner brukere.

 

2) Det er vel heller ikke usannsynlig å tro Opera Mobile kommer til å bli gjort gratis i løpet av året og at den kraftigste utgaven av Opera Mini (MIDP 2.0) kommer med tabs og AJAX-støtte.

 

3) Jeg tror også at vi får se de første musikktelefonene som leveres med A2DP-headsett i esken.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Apple lanserer sin første mobiltelefon

Det har versert rykter om en mobiltelefon fra Apple i snart fem år, men til neste år kommer den faktisk. En rekke finansanalytikere har røpet produksjonsdata, underleverandørene er bekreftet og selv Steve Jobs har vært ute og slengt med leppa.  Det er altså liten tvil om at 2007 blir året vi får se en iPod-mobiltelefon. Og den kommer ikke til å hete iPhone!

Kunne eg fått sett kjeldene på dette, når eksperter som Toni Sacconaghi er ganske sikker på det stikk motsatte?

The analyst revealed that Apple had not yet received U.S. regulatory approval for the phone, a fact that greatly reduces the probability that Apple would introduce the music-playing cell phone at its annual expo in San Francisco.

 

Men iflg. ein kommentar på digg.com kan det likevel skje:

Apple (just like many cell phone manufacturers do today) can file for a disclosure extension that would prevent the release of any information for a period of time, usually 90 days, which would give them enough time to get it approved and released prior to FCC disclosure

 

For all del, om Apple klarer å revolusjonere mobilmarkedet på samme måte som dei gjorde på musikkfronten blir eg sjeleglad.

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar
[Jobs] sa at de ikke bare står stille og ser på utviklingen av musikktelefoner
Er det ikke nettopp det de gjør?

 

Jeg nærmest håper iPhone blir en flopp. Siden det har gått såpass lang tid blir det aldri en revolusjon, men vel heller too litttle - too late. Selv ikke RDF kan stoppe skuffelsen om ikke iPhone er enten veldig billig (alle Apple-eiere jeg kjenner kjøper billige møkkatelefoner) eller revolusjonerende.

 

Noen andre som har spådommer for mobilteknologi eller -lanseringer i 2007? :)

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke så greie på mobiltelefoner,

men jeg kan spå litt for moro skyld.

1.

Jeg tror projektorer begynner å komme i 2008.

Det kommer ikke til å selge.

Skal man stoppe filmen når det ringer?

Hallo?!

2.

i 2010 slår SE og Nokia seg sammen.

3.

Trenden med stadig tynnere telefoner stopper i 2008.

Kvalitet på lyd, blitzfunksjon, zoom mm. er umulig å legge inn i et løvtynt blad.

 

(Tok ikke sjansen på å spå noe for dette året)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er kjekt å ha GPS mottakeren utenfor telefonen slik at man ikke får ennå en modul som bruker batteri i telefonen.

 

Jeg håper vi får noen nyheter på batterilevetid i 2007 for mobile enheter. Bedre batterier? brenselceller?

 

Ellers synes jeg HTC med eks. P4350 setter en god standard for hvordan flere telefoner bør bli seendes ut slik at de får bedre og større skjermer og blir mer mediavennlige.

 

Det har vært mye fokus på Walkman og Cybershot aspekter på mobiler, nå trenger vi kanskje litt mer Mediaplayer fokus? (selv om videokamera vil bli et fokus)

 

Hvofor skal jeg kjøpe Zune når jeg kan bruke telefon med 2.8" skjerm?

 

Wlan bør også bli en standard på de fleste telefoner. Folk flest har jo mer bruk for Wlan enn innebygd GPS mottaker...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg synes det er kjekt å ha GPS mottakeren utenfor telefonen slik at man ikke får ennå en modul som bruker batteri i telefonen.

Forhåpentligvis slår telefonen av GPU-mottakeren fullstendig når den ikke er i bruk. Det blir bare unødvendig klumpete og komplisert om man må ha to enheter med hvert sitt batteri som må lades med ulike mellomrom.

 

Jeg håper vi får noen nyheter på batterilevetid i 2007 for mobile enheter. Bedre batterier? brenselceller?

Jeg håper også på nyheter innen batterilevetid. Men jeg forventer ikke noe merkbart bedre batterier. Jeg forventer heller merkbart bedre elektronikk i telefonene som kan slå av de delene av telefonen som ikke er i bruk og med bedre strømsparing på alle komponenter (f.eks 65nm brikker i stedet for 90 eller 130nm brikker, lavere spenning osv.)

 

Wlan bør også bli en standard på de fleste telefoner. Folk flest har jo mer bruk for Wlan enn innebygd GPS mottaker...

7669185[/snapback]

Tja, jeg ser god nytte for folk flest i begge deler. Derfor sier jeg: Ja takk begge deler. :)

Lenke til kommentar

Tja, en telefon kan bli unødvendig klumpete når den også skal ha GPS mottaker innebygd. Jeg har mest behov for slik rask kartinformasjon når jeg er i bil i byer, og en slik ekstra GPS mottaker som ligger i bilen er praktisk. Men klart... noen foretrekker å gå i halvsøvne også med ørepropp som sier høyre-venstre. Spesielt kan vel det være praktisk etter å ha våknet opp et ukjent sted etter fest "hvor er jeg? hvor skal jeg?" :) Evt. kan det kanskje over tid erstatte "skogstur" og "jakt" GPSene? Men husk at disse er bygget for å tåle vann og søle, noe mobiltelefoner ikke er så godt kjent for.

 

Helt enig her, hvordan vi får bedre batterilevetid er ikke så nøye, og det beste først er om vi får bedre elektronikk og mye bedre strømstyring på telefonene som du sier.

 

Må jeg velge så synes jeg at de kan lansere evt. 2 modeller, 1 med GPS(Nokia N64 Navigator) og 1 med Wlan (Nokia N89 Interconnect) ellerno i den stilen

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det optimale er modulbassert telefon med kortplasser i microstørrelse for hardware :) EKs. kan telefonen ha optikken og linsen på plass, men at elektronikken er i et microkort man plugger inn osv.

 

Evt. må man tilbake til det at man koblet en klump på toppen av telefonen for video/bilde optikk og elektronikk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Mine spådommer for 2007:

 

1) Det er kjent at Opera kommer til å samkjøre desktop og mobil (feks bokmerker på PC-en og mobilen) og at Opera satser på å utvikle Opera Mini til så mange telefoner som mulig. Derfor vil jeg på samme måte som dere kom med en WM-spådom om 2006 spå at Opera Mini kommer til å gå fra dagens omkring 8 millioner brukere til over 20 millioner brukere.

 

2) Det er vel heller ikke usannsynlig å tro Opera Mobile kommer til å bli gjort gratis i løpet av året og at den kraftigste utgaven av Opera Mini (MIDP 2.0) kommer med tabs og AJAX-støtte.

 

3) Jeg tror også at vi får se de første musikktelefonene som leveres med A2DP-headsett i esken.

Ser ut som jeg i hvert fall får rett i noe:

 

1) Opera Link ble lansert for snart to uker siden, og det er flere måneder siden Opera Mini passert 15 million brukere.

 

UPDATE: I følge dagens pressemelding har Opera Mini 26 millioner brukere.

 

2) Jeg tviler Opera Mobile blir gratis og Opera Mini får tabs i år. Derimot kommer Opera Mini 4.0 med (svært begrenset) AJAX-støtte .

 

3) A2DP-headsettet HBH-DS220 følger med i esken til Sony Ericsson W960i.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...