Gå til innhold

Homeplug i ny generasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvor mange slike "dingsebumser" kan man koble til stømnettet sitt? Håper man kan benytte mer en kun 2?

7591510[/snapback]

 

http://www.devolo.com/co_EN/service/dLANFAQ.html#Frage_027

 

Question:

How many dLAN adapters can operate within an one-family house?

 

Answer:

253 connections are theoretically possible. But in practice, no more than ten devices should transfer data at the same time.

 

:roll:

Lenke til kommentar

hmm nå begynner det å blir mer interresant å plassere filserveren i boden. Har kviet meg for det siden trådløs, selv med 108Mbit++, ikke er like godt som kablet 100Mbps.

 

1 slik i hver ende samt en switch ved filserveren så kan jeg ha en liten datasentral i boden. Det er godt de kjører kryptering!

 

Men hva hvis?

- du har et gammelt strømnett med gamle ledninger i skjult anlegg, anno 1972 osv. Motstand, lederegenskaper osv?

- Hva med forstyrrelser i strømnettet(lamper blunker osv, dårlige brytere mm)

- Vil andre ting kunne skade utstyret dette kobles til?

- Vil dette utstyret skape andre utfordringer i strømnettet?

- Kan de plugges rett i en 3-punkts skjøteledning eller bør de plugges rett i veggen på en 16A kurs med tanke på tversnitt i kabler osv? Forskjeller med tykkelser på ledninger?

- Hva med jording og ikke jording, jordfeilbrytere på kursen osv?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
hvor mange slike "dingsebumser" kan man koble til stømnettet sitt? Håper man kan benytte mer en kun 2?

7591510[/snapback]

 

http://www.devolo.com/co_EN/service/dLANFAQ.html#Frage_027

 

Question:

How many dLAN adapters can operate within an one-family house?

 

Answer:

253 connections are theoretically possible. But in practice, no more than ten devices should transfer data at the same time.

 

:roll:

7591565[/snapback]

Betyr det at det ennå finnes ett forbedringspotensialet for hastigheten? Kanskje 4-5 ganger, om en deler 10 på 2, for båndbredden. Om noen år lanserer de kanskje raskere elektronikk for slike enheter også.
Lenke til kommentar
Trenger en HW.no test av dette

7591600[/snapback]

 

En HW.no test, innenfor og utenfor et sikringsskap. Jeg har enda til gode å komme over en test som viser at data ikke går ut av sikringsskapet.

 

Dette må jo være bedre å ha med tanke på sikkerhet enn trådløst, om data ikke passerer sikringsskapet.

Lenke til kommentar
hmm nå  begynner det å blir mer interresant å plassere filserveren i boden. Har kviet meg for det siden trådløs, selv med 108Mbit++, ikke er like godt som kablet 100Mbps.

 

1 slik i hver ende samt en switch ved filserveren så kan jeg ha en liten datasentral i boden. Det er godt de kjører kryptering!

7591573[/snapback]

 

 

Men hva hvis?

 

- du har et gammelt strømnett med gamle ledninger i skjult anlegg, anno 1972 osv. Motstand, lederegenskaper osv?

 

--Ingen problem, kobberet i dag er nok meget likt det som ble brukt i 72, motstanden er vel fortsatt 0.0175 ohm pr meter.

- Hva med forstyrrelser i strømnettet(lamper blunker osv, dårlige brytere mm)

 

--Det tørr de vel ikke nevne, men det er som regel kun tyngre laster som lager merkbare brudd i strømmforsyningen.

 

- Vil andre ting kunne skade utstyret dette kobles til?

 

--Da hadde de vil ikke fått lov til å gi det ut. Men de fleste applikasjoner som koples til bruker en egen trafo, og da skal nok ikke signalet som ligger med høy frekvens (eller hva det var igjen) ha noe å si. Og miksmasteren med en asynkron motor skal nok tåle det

 

- Vil dette utstyret skape andre utfordringer i strømnettet?

 

--Ikke annet enn for seg selv ved lengre lengder vil jeg tro.

 

- Kan de plugges rett i en 3-punkts skjøteledning eller bør de plugges rett i veggen på en 16A kurs med tanke på tversnitt i kabler osv? Forskjeller med tykkelser på ledninger?

 

--Skjøt i vei, men husk det er IKKE lov med permanent skjøteledning. Tykkelsen på ledninger har ingenting å si for disse signalene, kun for aparatene du putter inn. Ikke sett skjøte ledningen din på en vanlig konfyr, da brenner det. Det eneste her er nok den lille ekstra motstanden det blir med alle kontaktpunktene. Men er ikke kontaktene synlig sorte rundt hullene så er det ingen fare, er de det MÅ de byttes pga brannfare.

 

- Hva med jording og ikke jording, jordfeilbrytere på kursen osv?

 

--Det kan hende at denne trenger jording, det stod det ingenting om så vidt jeg kunne se. Signalet legger seg vel i selve fasene, og jordfeil bryteren sniffer på jord/fase forskjeller. Jeg håper du ikke har satt jordfeilbrytere på ujordet anlegg? da ble du nok lurt.

 

 

 

 

Så ett eget spørsmål: Hvor lange lengder tåler denne?

Lenke til kommentar
Trenger en HW.no test av dette

7591600[/snapback]

 

En HW.no test, innenfor og utenfor et sikringsskap. Jeg har enda til gode å komme over en test som viser at data ikke går ut av sikringsskapet.

 

Dette må jo være bedre å ha med tanke på sikkerhet enn trådløst, om data ikke passerer sikringsskapet.

7591625[/snapback]

 

 

Det skal jo ikke vare noenting som tilsier at dataen skal ikke skal gå utenfor ditt sikringsskap. Det eneste som skal kunne stoppe ett slik signal som jeg ser det er en skilletrafo, og ingen normale norske hjem har en slik hjemme. Dermed vil nok alle som er koplet til samme trafo, slik som ett felt med hus osv, leilighetskomplekser, blokker osv. kunne ta inn signalet, så lenge disse greier å sende langt nok.

 

-Sikringer føler kun på varmen.

-Målere måler bare strømforbruket på kursen, ingen fysisk stopp der.

-jordfeilbrytere ser etter poensialet mellom fase og jord

 

Alt er egenlig koplet sammen, skal du stoppe datastrømmen så må du ta strømmen selv. Det er vel derfor de har satt kryptering på disse.

 

Vil du være helt sikker, innvister i en skilletrafo, slik som sykehus bruker for å ikke få forstyrrelser på utstyr (men kanskje i en litt mindre skala).

Lenke til kommentar
Trenger en HW.no test av dette

7591600[/snapback]

 

En HW.no test, innenfor og utenfor et sikringsskap. Jeg har enda til gode å komme over en test som viser at data ikke går ut av sikringsskapet.

 

Dette må jo være bedre å ha med tanke på sikkerhet enn trådløst, om data ikke passerer sikringsskapet.

7591625[/snapback]

 

 

Det skal jo ikke vare noenting som tilsier at dataen skal ikke skal gå utenfor ditt sikringsskap. Det eneste som skal kunne stoppe ett slik signal som jeg ser det er en skilletrafo, og ingen normale norske hjem har en slik hjemme. Dermed vil nok alle som er koplet til samme trafo, slik som ett felt med hus osv, leilighetskomplekser, blokker osv. kunne ta inn signalet, så lenge disse greier å sende langt nok.

 

-Sikringer føler kun på varmen.

-Målere måler bare strømforbruket på kursen, ingen fysisk stopp der.

-jordfeilbrytere ser etter poensialet mellom fase og jord

 

Alt er egenlig koplet sammen, skal du stoppe datastrømmen så må du ta strømmen selv. Det er vel derfor de har satt kryptering på disse.

 

Vil du være helt sikker, innvister i en skilletrafo, slik som sykehus bruker for å ikke få forstyrrelser på utstyr (men kanskje i en litt mindre skala).

7591719[/snapback]

 

Mener å ha lest at IngPedersen eller hva han heter, har sagt at sikringsskapet skal stoppe singnalene ut, men har ikke fått dette bekreftet noe sted.

 

Artikkel i VG

I denne artikkelen ble det sagt

"quote: Det vil si at naboen din ikke vil kunne logge seg på nettverket ditt, med mindre dere deler sikringskap. /quote"

 

Hadde jo vært greit å få testet det en gang for alle.

Hver gang dette spørsmålet har dukket opp kommer det alltid også 2 svar.

 

La oss få en test som slår ihjel alle teorier.

Lenke til kommentar
meiner å huske at dette bare går på en strøm kurs...

Hadde det bare vert å koblet "nettet" inn i en kontakt, og hatt internett i strømnettet i hele huset hadde det vert genialt.

 

Noen som kan avkrefte/bekrefte det jeg sier? er bare noe jeg har hørt...

7592090[/snapback]

 

Du kan fint benytte adaptere på tvers av kurser. Kjører selv 2.gen. av Devolo sine dlan adaptere hjemme og det funker fett (på tvers av to kurser)

 

Så det du sier om å koble internett inn i en slik adapter å hente det ut på f.eks 4 andre steder i huset er null problem. Det er rett og slett genialt :-)

 

Jeg har også tidligere forsøkt å kjøre dette mellom mitt hus og garasjen, men her funket det ikke - trolig fordi garasjen hadde eget sikringsskap, så jeg tror faktisk det er hold i teorien om at dette ikke går utenfor sikringsskapet også. - Men å koble et adapter i stikkontakten på utsiden av huset (bruker den til div. elektriske aparater utendørs fremfor å strekke ledning innenfra og ut) - funket også fint - også via skjøteledning på varme sommerdager hvor man vil sitte ute å surfe :-)

 

Så alle stikk innenfor sikringsskapet har funket fint for min del.....

 

Hmmmm fikk lyst å oppgradere til noen slike 200mbit/ere nå - mine er jo bare på lusne 85mbit :-)

 

--

An10bill

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...