Gå til innhold

Hva er postmodernisme?


Skaaden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den mest generelle forklaringen vi fikk av religionslæreren i fjor var at det er en nyskaping av de "beste" tradisjonelle historiske retningene, altså; man plukker ut ting man liker fra forskjellige perioder og setter det sammen til noe nytt.. Enkleste eksempelet jeg kan komme på er interiør, men feks. greske søyler og slanke moderne stoler.. (denne bruken av begrepet kalles også "vannmannens kjøpesenter").

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg studerer geografi ved NTNU Dragvoll, så det er i denne sammenhengen jeg har fått min forståelse av begrepet "postmodernisme".

 

Slik jeg forstår det er postmodernisme er resultat og en motvekt til modernisme når man tenker på tidsepoker.

 

Modernisme oppsto sammen med den industrielle revolusjon, hvor man gikk fra økonomi basert på landbruk til økonomi basert på industri. Bygda, som tidligere var preget av landbruk, ble da en slags periferi; noe utenforliggende hvor man hentet ressursene fra (råstoffer, arbeidskraft, o.l.)

Denne epoken var preget av menneskene som fungerte som rene ressurser hvor de ytet til industrien. Dette ble veldig tydelig etter andre verdenskrig når man skulle etablere en ny økonomi i Norge for å bygge opp landet etter krigen. Man arbeidet for å leve. Dugnadsånd og fellesskap er stikkord for modernismen.

Ekteskap, som kan sies å også være en økonomisk sikring, var sterkere i det moderne samfunn, men også familie var en viktig "institusjon" av både økonomiske og sosiale årsaker.

 

Postmodernismen oppsto gradvis etterhvert som Norge ble et økonomisk sterkt land preget av overflod. Industrien ble gradvis trappet ned og flyttet til land med billigere arbeidskraft.

Menneskene, som nå levde i overflod, trengte ikke lengre å fungere som rene ressurser for å i det hele tatt overleve. Nå lever man for å arbeide. Et kjennetegn ved postmodernisme er at dette fokuserer på individet istedet for felleskapet. I dag velger vi utdanning og jobb etter interesse - ikke fordi vi må, som eneste alternativ for å kunne overleve. Å argumentere for at man velger å studere f.eks kunst fordi det interesserer en er helt legitimt i et postmoderne samfunn.

 

Fokuset på det unike, det særpregene, individet, egne interesser, osv, vil også gjøre et postmodernistisk samfunn kaotisk sett i perspektiv med modernismen hvor alle jobber for felleskapet.

Man kan si det er mangfold vs. enhet, eller individet vs. felleskapet.

Stort sett det meste i dagens samfunn kan sies å være postmodernistisk. Alt fra kunst, mat, politikk, jobb, utdanning, osv. Alle samfunnsprosesser som er preget av overflod (og dermed det unike, det særpregene, individet, egne interesser, osv) kan man egentlig si er postmodernistisk.

Endret av skag1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg studerer geografi ved NTNU Dragvoll, så det er i denne sammenhengen jeg har fått min forståelse av begrepet "postmodernisme".

7623360[/snapback]

 

 

Ser man det! Jeg studerer også geografi på Dragvoll! riktignok lærerutdanninga. Går i første klasse og synes geografi et utrolig spennende.

 

Takk for godt svar!

 

 

Håvard :w00t:

Lenke til kommentar

Ah! Læremaster altså. :)

Bodde du på Hyllebua (tror jeg den het) da vi var på Sør-Gjæslingan? Dit vi måtte ro og greier?

 

Glemte å si jeg også studerer førsteåret, men vanlig bachlor da.

Er det du som er fra Fredrikstad, mørkt krøllet hår? :hmm:

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Ah! Læremaster altså. :)

Bodde du på Hyllebua (tror jeg den het) da vi var på Sør-Gjæslingan? Dit vi måtte ro og greier?

 

Glemte å si jeg også studerer førsteåret, men vanlig bachlor da.

Er det du som er fra Fredrikstad, mørkt krøllet hår?  :hmm:

7639030[/snapback]

 

Litt off-topic, men har dere Olav Fjær som foreleser/lærer/whatever? Hadde han i geografi på VGS, og vet han er mye på Dragvoll også, og han tok oss med på samme tur til Sør-Gjæslingan :p

Lenke til kommentar
Ah! Læremaster altså. :)

Bodde du på Hyllebua (tror jeg den het) da vi var på Sør-Gjæslingan? Dit vi måtte ro og greier?

 

Glemte å si jeg også studerer førsteåret, men vanlig bachlor da.

Er det du som er fra Fredrikstad, mørkt krøllet hår?  :hmm:

7639030[/snapback]

 

Det er meg ja!! og hvem er egentlig du?

Vi måtte ro bindalingen over til brakka vår ja, husker ikke navnet på den.

 

Verden er jaggu ikke stor..hehe

Skal bli fint med å komme i gang igjen, med første forelesning på tirsdag..

 

Det virker som om du hvertfall har fulgt med i forelesningne!

 

Fjær er en bra fyr, som mildt sagt kan et og annet om Ytre Namdal!

 

Vi sporet visst litt av her ja.

 

Håvard :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg er han trønderen med skjegg på haka og en høy pigg-ting på hodet. Vel, ikke nå lengre siden håret vokser. :)

 

Men vet du når/hvor første forelesninga er på tirsdag?

it's learning er under oppdatering visstnok, så jeg kommer ikke inn.

7669001[/snapback]

 

 

Akkurat!

forelesninga begynner kl 10.15. Det er geog1001, men er usikker på hvor det er..

 

snakkes!

 

Håvard :w00t:

Lenke til kommentar

Har fått for øret at det er 10:15 ved D6. Jeg møter ihvertfall opp der, og hvis det ikke stemmer får jeg ta en mobilrunde og høre med andre geoger. :)

 

Edit: Nå funker it's learning igjen, men de er sparsom på detaljene, slik som hvor forelesninga er:

 

Lagt inn av: Wold, Bodil

Dato: 2. januar 2007 00:00:00

 

Vi gjør oppmerksom på at første forelesning er tirsdag 9. januar 10.15-12.00.

 

Edit 2: Etter å ha analysert forelesningsplanen ser jeg at det står "Tirsdager 10.15-12.00 Auditorium D6" i overskrifta. :whistle:

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Halve tråden er jo langt av tema, jo!

 

Post betyr vel å komme igjen, så postmodernismen betyr at modernismen kommer tilbake.

 

Post-traumatic stress disorder, som det så fint het i Englsk GK-boka fra i fjor, led mange soldater av i Vietnamkrigen. På norsk heter det vel noe slikt osm post-traumatisk forstyrrelser. Det vil altså si at traumer kommer tilbake i drømmer og tanker senere i livet.

 

Gosicnny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Skagen: kanskje litt mye om forutsetningene rundt og lite om selve kjennetegnene.

 

Studerer film på høgskole og har hatt et fag som heter 'Modernitet og filmkunst' som innebefatter realisme, modernisme og post-modernisme så dette bør jeg kunne. Som flere har påpekt så står post-modernismen i sterk kontrast til modernismen. Hvorpå modernismen hyllet det nyskapende og fritenkende, så er post-modernismen (som vi også "lever" i dag i filmens verden iallefall) langt mer rettet mot de konvensjonene modernister hater. Rettere sagt, den leker seg i et vell av allerede eksisterende regler og kovensjoner knyttet til film. Det kanskje mest fremtredende ved sjangeren i mine øyne, er parodien og referanseleken som utspiller seg mellom filmskaper og publikum. Ta en serie som Family Guy som baserer sin latter på de små scenene som ikke har noenting med serien å gjøre. For å kunne le av mange av de scenene er man nødt til å ha opparbeidet seg et referansegalleri. Dvs. man må opparbeide seg kunnskap om kultur, samfunnet, historie etc. I f.eks Clerks-scenen hvor de diskuterer Star Wars og rettighetene til arbeiderne ombord på Death Star er morsom, fordi vi ha sett filmene. Det blir litt kortfatta og impulsivt dette men. Hovedpoenget: lek med konvensjoner (Tropic Thunder), parodi, referanser mot kultur, historie, samfunn osv. Post-modernisten er klar over fortiden og bruker den bevisst. Modernisten fornekter fortiden og vil ikke bruke noe av den i sitt arbeid.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

"post" betyr etter. "post-traumatic stress disorder" er altså et stress-syndrom som kommer ETTER selve traumet, som er den traumatiske hendelsen, og postmodernismen kommer ETTER modernismen. Postmodernismen er et paradigme og omfatter både vitenskap, samfunn, kunst, og filosofi.

 

Hva er postmodernisme avhenger av om du spør en kunstner, filosof, vitenskapsmann, eller historiker.

 

For meg er kanskje dekonstruksjonismen et av de mest typiske kjennetegnene på postmoderne tenkning.

 

(PS: off-topic, men siden det var så engasjerte geo-studenter her, så må jeg bare nevne at madammen akkurat er ferdig med SIN "lærer" master i GEO på NTNU. Small world)

Endret av ponderstibbons
Lenke til kommentar
Skagen: kanskje litt mye om forutsetningene rundt og lite om selve kjennetegnene.

Nå begynner det å bli en stund siden jeg hadde fag hvor dette begrepet er relevant, men det er ofte veldig forskjellige interesser og innfallsvinkler til begrepet i de ulike fagfeltene. :)

I geografien slik jeg forsto det var man mer opptatt av den økonomiske og sosiokulturelle bakgrunnen for postmodernisme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...