Gå til innhold

Hva er postmodernisme?


Skaaden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den mest generelle forklaringen vi fikk av religionslæreren i fjor var at det er en nyskaping av de "beste" tradisjonelle historiske retningene, altså; man plukker ut ting man liker fra forskjellige perioder og setter det sammen til noe nytt.. Enkleste eksempelet jeg kan komme på er interiør, men feks. greske søyler og slanke moderne stoler.. (denne bruken av begrepet kalles også "vannmannens kjøpesenter").

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg studerer geografi ved NTNU Dragvoll, så det er i denne sammenhengen jeg har fått min forståelse av begrepet "postmodernisme".

 

Slik jeg forstår det er postmodernisme er resultat og en motvekt til modernisme når man tenker på tidsepoker.

 

Modernisme oppsto sammen med den industrielle revolusjon, hvor man gikk fra økonomi basert på landbruk til økonomi basert på industri. Bygda, som tidligere var preget av landbruk, ble da en slags periferi; noe utenforliggende hvor man hentet ressursene fra (råstoffer, arbeidskraft, o.l.)

Denne epoken var preget av menneskene som fungerte som rene ressurser hvor de ytet til industrien. Dette ble veldig tydelig etter andre verdenskrig når man skulle etablere en ny økonomi i Norge for å bygge opp landet etter krigen. Man arbeidet for å leve. Dugnadsånd og fellesskap er stikkord for modernismen.

Ekteskap, som kan sies å også være en økonomisk sikring, var sterkere i det moderne samfunn, men også familie var en viktig "institusjon" av både økonomiske og sosiale årsaker.

 

Postmodernismen oppsto gradvis etterhvert som Norge ble et økonomisk sterkt land preget av overflod. Industrien ble gradvis trappet ned og flyttet til land med billigere arbeidskraft.