Gå til innhold

Flere søksmål mot AllofMP3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heia!

 

Platebransjen må snart begynne å tenke nytt og anderledes.

Herlig at dette russiske nettstedet viser sin ignoranse mot plateselskapene på denne måten!

AllofMP3 har min fulle støtte. Fornuftige priser har de også. Det er begrenset hvor mye man skal betale for noe som lar seg massekopiere enkelt og uten kostnader...

 

Heia

Lenke til kommentar
Allofmp3.com har hele tiden hevdet de betaler godgjørelser til russiske organisasjoner, men de britiske og de amerikanske plateselskapene godkjenner ikke de russiske organisasjonene.

Hvis Allofmp3 betaler godtgjørelser til de russiske delene av plateselskapene og har alt på det tørre mellom seg og de russiske plateselskapene så ser jeg ingen grunn til å rette seg etter hva britene eller amerikanerene sier. Hverken amerikansk eller brittisk lov gjelder i russland. Faktisk gjelder ingen lands lover utenfor det landet loven gjelder for. (Det burde vært simpel logikk her).

 

Det er helt vanvittig at USA kan drive politisk press for å få et land til å legge ned en konkurrent de ikke liker. Ennå verre at Russland har takket ja. En ting til er at USA ikke aksepterer WTO-avtalen og dermed ser jeg heller ikke hvordan de kan presse Russland gjennom å prøve å stenge Russland ute fra WTO.

Lenke til kommentar
Platebransjen må snart begynne å tenke nytt og anderledes.

7549346[/snapback]

Absolutt!

 

Platebransjens opplegg i dag er dessverre ikke tilpasset dagens unge, men heller de som er fornøyd med å få noen cd-er til bursdag og jul. Men både teknikk og bruksmønster har endret seg radikalt, og forbruket av både musikk og film er i dag ekstremt høyt blant mange. Samtidig kan ikke unge mennesker bruke 100% av inntekten på medier heller.

 

Bransjen må derfor våkne opp, og tilby produkter som er tilpasset både dagens TEKNIKK og BRUKSMØNSTER. De feiler drastisk på begge områder :thumbdown:

 

 

EDIT: Angående teknikk-delen, så anser jeg ikke musikk solgt online med DRM som brukbart. Jeg har tross alt cd-er som er bortimot 20 år gamle, og de funker som bare det. Og jeg har enda eldre LP-plater. Lovlige kjøpte musikkfiler med DRM tør jeg ikke engang tenke på hvor lenge varer :mad:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

RIAA driver fremdeles å graver ser jeg. Hvilken del er det de ikke ser ut til å forstå. Folk vil kjøpe musikken sin billig, i det formatet de selv ønsker og UTEN DRM.. Alternativet er at folk ikke kjøper musikk lengre, og det er da vitterlig et enda kjipere alternativ for RIAA. De kan få 10-20 kr pr album, eller ingenting.. regnestykket burde være enkelt.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar
Allofmp3.com har hele tiden hevdet de betaler godgjørelser til russiske organisasjoner, men de britiske og de amerikanske plateselskapene godkjenner ikke de russiske organisasjonene.

Hvis Allofmp3 betaler godtgjørelser til de russiske delene av plateselskapene og har alt på det tørre mellom seg og de russiske plateselskapene så ser jeg ingen grunn til å rette seg etter hva britene eller amerikanerene sier. Hverken amerikansk eller brittisk lov gjelder i russland. Faktisk gjelder ingen lands lover utenfor det landet loven gjelder for. (Det burde vært simpel logikk her).

7549447[/snapback]

Men det gjør de ikke. De har en avtale med en organisasjon som kaller seg ROMS some hevder å representere de russiske rettighetshaverne (ikke plateselskapene), problemet er bare at ROMS mistet denne avtalen for lenge siden. ROMS innrømmer dette, men hevder at de har rett til å ta imot royalty også for artister som ikke har noen avtale med dem og derfor kan fortsette som ingenting har hendt:

 

According to the legislation of Russian Federation, ROMS is entitled and obliged to operate in the name and in the interests of absolutely all rightsholders, both Russian and foreign.

ROMS carries out its activity on the basis of the powers given directly by the Law, irrespective of the presence or absence of a contract with a rightsholder.

Lovverket sier:

 

The mandate for the collective administration of economic rights shall be entrusted either direct, by the owners of copyright or neighboring rights in written contracts, or under appropriate contracts with foreign organizations that administer equivalent rights.

 

Owners of copyright or neighboring rights who have not mandated the organization to collect the remuneration provided for in Article 46(4) [...] shall be entitled to demand [...] that it exclude their works or subject matter of neighboring rights from the licenses that it grants users.

 

Interessant forretningsmodell: Start en organisasjon og si at du har rett på royalty av alt salg av musikk på internett, enten de som har laget musikken er enig eller ikke...

 

Så hva ROMS gjøre med pengene vet ingen. Men at det skulle frifinne allofmp3 at de gir almisser til royaltypiratene i ROMS ser jge ingen grunn til...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Greit, har ikke Allofmp3 rettighetene i orden i det landet de opererer fra så får de ordne det eller så får landet ta saken til retten.

 

Men musikkbransjen trenger virkelig å fornye seg kraftig. Massekopiering uten nevneverdige kostnader bør ikke være noe de kan drive utpressing for i lange tider. 75 år varighet på rettigheter er helt vanvittig. Amputasjonsmodellen DRM, utdaterte distribusjonsmetoder, kjip lydkvalitet, kjipt utvalg og ingen reduksjon i prisen på grunn av de store ulempene er også store hemskoer med dagens system.

Lenke til kommentar

Herlig at dette russiske nettstedet viser sin ignoranse mot plateselskapene på denne måten!

AllofMP3 har min fulle støtte. Fornuftige priser har de også. Det er begrenset hvor mye man skal betale for noe som lar seg massekopiere enkelt og uten kostnader...

 

Heia

7549346[/snapback]

Håper det var ironi... Hvis noen kjemper en prinsipp kamp, så kan jeg gjerne gi dem støtte. Men dette er ren kynisme og kriminalitet, og de tjener penger på andre arbeid. Umoralsk og jeg håper de blir saksøkt og fratatt hver eneste dollar de har tjent...

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen... Allofmp3 er bra fordi du får høy kvalitet, de formetene du vil, ingen DRM, og såklart billig. MEN jeg hadde gjerne fortsatt og kjøpe hvis prisen var litt stivere. Rart RIAA m.fl. ikke ser det enorme markedet her. Dem ser jo at allofmp3 tjener enorme summer, og hvis dem hadde lkt prisene 10% til og kjørt samme stilen skulle jeg begravd øksa og handla der. Selv om RIAA som jeg forakter stod i spissen.

Lenke til kommentar
Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen... Allofmp3 er bra fordi du får høy kvalitet, de formetene du vil, ingen DRM, og såklart billig. MEN jeg hadde gjerne fortsatt og kjøpe hvis prisen var litt stivere. Rart RIAA m.fl. ikke ser det enorme markedet her. Dem ser jo at allofmp3 tjener enorme summer, og hvis dem hadde lkt prisene 10% til og kjørt samme stilen skulle jeg begravd øksa og handla der. Selv om RIAA som jeg forakter stod i spissen.

7550000[/snapback]

 

:)

 

Heilt enig, har ikkje handla på Allofmp3, men hadde der vore eit greit lovlig alternativ der du fekk ned uten DRM hadde eg handla der vertfall.

Lenke til kommentar

Ser det er mange som tror Allofmp3 er dirkete linket til den russiske mafiaen.

 

Disse anklagene har ingen grobunn, har iallefall selv aldri sett noen som helst bevis for at Allofmp3 har bånd til den russiske mafiaen. At et selskap er russisk betyr ikke at det nødvendigvis har nære bånd til mafiaen.

 

Og 150 kroner for et musikkalbum er spinndyrt, plateselskapene har nesten ingen kostnader ved nettbasert salg vs vanlig cd salg.

Lenke til kommentar

Det moralske aspektet er for lengst long gone.

 

At plateselskaper selger musikk på cd-plater som koster 1kr å produsere, noen 10 kr i fortjeneste til distrubitør og selger, samt kanskje 1-10 kr til artisten. For opp mot 200 kr er vel ikke akkurat moralsk det heller. Eller at de selger musikkfiler over nettet med DRM beskyttelse som hinder brukeren sine lovlige kopier, samt hindrer avspilling i flere spillere.

Lenke til kommentar

At jeg kan velge å laste ned sanger fra allofmp3 synes jeg er greit. At steinrike artister fra USA (som i sin tid var imot copyright og stort sett driter i andre lands lover såfremst det ikke gangner sitt eget lands bedrifter) ikke får penger, bryr meg pent lite. Jeg håper bare at platebransjen snart tar hintet.. Jeg vil ha musikk i den bitraten jeg ønsker, akkurat de sangene jeg ønsker, i det formatet jeg ønsker og jeg vil ikke ha DRM på den. (Jeg har jo tross alt betalt for det, har jeg ikke??)

 

Du ser jo artister som er superpopulære i kina ikke tjener stort, pga piratkopiering i eget land. De sutrer og klager ikke. Men artister fra USA som er steinrike fra før roper hue og rævva av seg.... Mye vil ha mer, om jeg støtter russland eller USA er meg revnende likegyldig. Det samme gjelder faktisk om artister får royalties eller ikke. Er de gode nok, så tjener de penger stort sett uansett.. Hovedpoenget er at platebransjen må enten legge om kraftig eller gå til grunne... Ikke saksøke seg til nok penger for å holde seg flytende ...

Lenke til kommentar

Så lenge AllofMP3 selger like lovlig musikk som de gjør i dag, så bør det ikke være noe til hinder for å handle mest mulig der nå mens det er lovlig. At AllofMP3 har forbindelese til noe mafia er jo bare noe udokumentert tull. AllofMP3 driver lovlig og det gjør skjelden mafiaen.

Lenke til kommentar
Jeg aner ikke om de er linket til mafian, men det er heller ikke poenget. Poenget er at de selger noe de ikke har rettigheter til, faktisk noe som tilhører andre. Det er uten tvil både umoralsk og forkastelig. Ikke la mafia-temaet bli dominerende i diskusjonen, det tar bare fokus vekk fra det moralske aspektet...

7550268[/snapback]

Ja, de store platekartellene er moralens voktere og ønsker oss bare godt.. mhm.

 

Jeg har faktisk ingen betenkeligheter med å kjøpe musikken på allofmp3. Platebransjen har mulighet til å selge musikken på samme måten, til samme prisen og tjene penger på det, eller la allofmp3 fremdeles dekke det markedet og ikke tjene noen penger.

 

Jeg ønsker selvfølgelig å støtte artister som lager bra musikk.. men jeg hadde heller sett at jeg betalte 10-20kr for et album direkte til artisten fremfor at jeg skal betale 150 kroner for en CD plate i en butikk. Jeg ønsker ikke å betal masse ekstra for masse mellomledd. Jeg vet at teknologien for å distribuere musikken på nett er tilstede og jeg ønsker derfor å kjøpe den på den enkleste måten siden det for meg er lettere og kostnadsbesparende for produsenten. Hvorfor vil ikke produsenten at jeg skal slippe mellomleddene? Hvorfor vil ikke produsenten at jeg skal få det produktet jeg ønsker å kjøpe? Jeg vil ikke ha en CD plate med musikken på.. jeg vil ha den i et digitalt format UTEN DRM. Fortrinsvis et format jeg selv velger.. og i en bitrate jeg selv velger. Hvorfor skal dette være så utrolig vanskelig å forstå.

 

Men men. Så lenge de ikke tilbyr den tjenesten så får de ikke noen penger av meg. Og jeg fortsetter å kjøpe musikken på allofmp3 eller andre tjenestetilbydere som gir meg den tjenesten jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Jeg aner ikke om de er linket til mafian, men det er heller ikke poenget. Poenget er at de selger noe de ikke har rettigheter til, faktisk noe som tilhører andre. Det er uten tvil både umoralsk og forkastelig. Ikke la mafia-temaet bli dominerende i diskusjonen, det tar bare fokus vekk fra det moralske aspektet...

7550268[/snapback]

Ja, de store platekartellene er moralens voktere og ønsker oss bare godt.. mhm.

 

Du skjønte åpenbart ikke poenget mitt. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...