Gå til innhold

Endelig fem års reklamasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I praksis har du likevel ikke reklamasjonsrett i fem fulle år, men i tre til fire år. Da har nemlig mobiltelefonen fungert lengre enn du har grunn til å forvente, og mobilprodusenten trenger ikke lenger å få telefonen din reparert på sin regning.
Så man har tre til fire års reklamasjonsrett? Det er altså et spørsmål om skjønn? Og i så fall, forhandler, kunde eller produsents skjønn?
Lenke til kommentar

Såvidt jeg forstår er loven ikke vedtatt ennå, og det stod i meldingen fra NTB at "det antas at dommen vil bli anket videre i rettssystemet." Så det kan ta tid før man (eventuelt) får en slik lov på plass. Og når/om den evt. kommer, vil den neppe gies tilbakevirkende kraft, vil jeg tro.

 

For meg hadde det vært helt topp dersom en slik lov tredte i kraft fra i morgen, for jeg har planer om å kjøpe en kameramobil som jeg har lyst til å bruke primært som kamera, og det er litt dumt å legge flere tusen kroner i et produkt som kun har garanti i 2 år..

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om en ny lov, men en rettskraftig dom som sier hvordan den eksisterende loven skal tolkes.

 

Elektronikk skal vare i 5 år, men mobilbransjen har vridd seg unna hele tiden med å avspise oss med 2.

 

Dommen vil bli anket, så hvis en ny dom, eller enda en ny dom (høyeste rett) sier at den skal vare i 5 år, så betyr det at om du har en gammel mobil som bare sluttet å virke (produksjonsfeil), så kan du ta den med å klage.

Problemet blir jo at dette vil bli temmelig dyrt for bransjen, så prisene vil sikkert stige.

 

Litt bittert, for da må ganske mange betale ekstra for 3 års ekstra garanti de egentlig ikke trenger, da de fleste bytter mobil innen to år.

Lenke til kommentar

Det er ingen resttskraftig dom før ankefristen har gått ut....ergo denne dommen er ikke verdt mye før man vet hva leverandørene ønsker å gjøre.... De kommer garantert til å anke.

 

Twinflower... Elektronikk skal ikke vare 5 år. MP3 spillere bl.a har kun 2 års levetid ifølge forbrukerrådet så hvorfor skalk en mobiltelefon ha dette?

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om en ny lov, men en rettskraftig dom som sier hvordan den eksisterende loven skal tolkes.

 

Elektronikk skal vare i 5 år, men mobilbransjen har vridd seg unna hele tiden med å avspise oss med 2.

 

Dommen vil bli anket, så hvis en ny dom, eller enda en ny dom (høyeste rett) sier at den skal vare i 5 år, så betyr det at om du har en gammel mobil som bare sluttet å virke (produksjonsfeil), så kan du ta den med å klage.

Problemet blir jo at dette vil bli temmelig dyrt for bransjen, så prisene vil sikkert stige.

 

Litt bittert, for da må ganske mange betale ekstra for 3 års ekstra garanti de egentlig ikke trenger, da de fleste bytter mobil innen to år.

7542547[/snapback]

 

Om de fleste bytter før det er godt 2 år, så er det vel ingen spesiell grunn til å anta at dette blir temmelig dyrt for bransjen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Kanskje man heller burde oppdatere forbrukerkjøpsloven i stedet for å kaste bort energi på å tolke et gammelt lovverk i nye situasjoner? Med et slikt mangfold av produkter man har i dag er det litt teit at det bare er to forskjellige "båser" mht. reklamasjon. Jeg kunne i hvert fall sett for meg at man hadde egne paragrafer til bærbare gjenstander, som har en helt annen hverdag enn stasjonære.

Lenke til kommentar
Kanskje man heller burde oppdatere forbrukerkjøpsloven i stedet for å kaste bort energi på å tolke et gammelt lovverk i nye situasjoner? Med et slikt mangfold av produkter man har i dag er det litt teit at det bare er to forskjellige "båser" mht. reklamasjon. Jeg kunne i hvert fall sett for meg at man hadde egne paragrafer til bærbare gjenstander, som har en helt annen hverdag enn stasjonære.

7543532[/snapback]

 

Synes loven slik den er i dag er grei, at den er generelt fornmulert gjør jo at den henger med bedre, jo mer spesifike lovene er, jo oftere må de oppdateres. Og jo mere komplekse må de være.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel, bransjen må jo ta hensyn til at nå -kan- folk komme med en 4 år og 364 dager gammel telefon med buggete oppførsel og levere den på disken og forlange at de får den reparert.

 

Og ikke glem de som er litt mindre opptatt av mobil enn oss, som gjerne gnikker og gnukker på makkverket i 3-4-5 år.

 

 

Om de fleste bytter før det er godt 2 år, så er det vel ingen spesiell grunn til å anta at dette blir temmelig dyrt for bransjen?

 

AtW

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Vel, bransjen må jo ta hensyn til at nå -kan- folk komme med en 4 år og 364 dager gammel telefon med buggete oppførsel og levere den på disken og forlange at de får den reparert.

 

Og ikke glem de som er litt mindre opptatt av mobil enn oss, som gjerne gnikker og gnukker på makkverket i 3-4-5 år.

 

 

Om de fleste bytter før det er godt 2 år, så er det vel ingen spesiell grunn til å anta at dette blir temmelig dyrt for bransjen?

 

AtW

7543857[/snapback]

 

Ja, og de ser jo ganske fort hvor mange det gjelder, og om det er få, så spiller det neppe særlig stor rolle for prisen, noen vil det jo være, men ikke alle mobiler går i stykker kjempefort heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dessverre er ikke saken avsluttet ennå. Saken blir selvfølgelig anket, så noen endelig avgjørelse kommer ikke på lenge. I tillegg er dommen så diffus at den overhodet ikke hjelper for oss som driver i bransjen. Vi vil ha KONKRETE regler å forholde oss til slik at det ikke blir tvister mellom kunde og selger. Det er tydeligvis vanskelig for domstolene å forstå.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Problem:

 

Kunden kommer inn for å levere sinn 4 år gammle telefon på reklamasjon. Den blir sendt på verksted, men delen som er ødelagt på telefonen er vanskelig å skaffe siden telefonen er så gammel. (man kan ikke forvente at et serviceverksted skal ha deler til 4 år gamle telefoner på lager når det kommer et gross nye hvert kvartal) Delen må derfor produserer på nytt, og det tar mer enn 4 uker for verkstedet å få ferdig mobilen. Kunden får derfor en helt ny telefon av nyere type. (mobilen blir deretter ferdig reparert og sendt tilbake til forhandler som må selge denne på nytt. (kostprisen er den samme som da den ble solgt første gang) En K800i om 5 år må altså selges til rundt 3500 for å gå i null, men ingen vil betale dette om 5 år. 500 kroner blir da mer riktig. Forhandler taper masse penger, Mobilprodusent setter opp prisen pga deler de skal dekke 4-5 år fremover.

 

Synes dere det er riktig?

 

Personlig synes jeg det blir HELT feil at jeg som bytter mobil en gang i året nå må betale ekstra for at alle de som vil levere sin mobil på reklamasjon etter 2 år..

Lenke til kommentar

Tror nok det ender med 2 år til slutt jeg... selvom jeg personlig kunne godt tenke meg 5 år, men hvis jeg hadde bestemt i Nokia ville jeg sagt:

Blir det 5 års reklamasjonsrett trekker vi tilbake alle modeller på markedet og lanserer nye, simple modeller på det norske markedet som er gumiert, klumpete og store. De har 4 linjers display og kan sende og motta sms! :)

Lenke til kommentar
Problem:

 

Kunden kommer inn for å levere sinn 4 år gammle telefon på reklamasjon. Den blir sendt på verksted, men delen som er ødelagt på telefonen er vanskelig å skaffe siden telefonen er så gammel. (man kan ikke forvente at et serviceverksted skal ha deler til 4 år gamle telefoner på lager når det kommer et gross nye hvert kvartal) Delen må derfor produserer på nytt, og det tar mer enn 4 uker for verkstedet å få ferdig mobilen. Kunden får derfor en helt ny telefon av nyere type. (mobilen blir deretter ferdig reparert og sendt tilbake til forhandler som må selge denne på nytt. (kostprisen er den samme som da den ble solgt første gang) En K800i om 5 år må altså selges til rundt 3500 for å gå i null, men ingen vil betale dette om 5 år. 500 kroner blir da mer riktig. Forhandler taper masse penger, Mobilprodusent setter opp prisen pga deler de skal dekke 4-5 år fremover.

 

Synes dere det er riktig?

 

Personlig synes jeg det blir HELT feil at jeg som bytter mobil en gang i året nå må betale ekstra for at alle de som vil levere sin mobil på reklamasjon etter 2 år..

7545566[/snapback]

 

Hvorfor skulle de ha deler i 4-5 år om det er billigere å gi ut en ny telefon? De fleste ting med liknende utvikslingstakt så får man et nytt produkt om ditt nåværende produkt stopper å fungere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det her er jo helt på trynet!

 

Det som mest sannsynlig skjer er at Prisene på Mobiltelefon kommer til å gå opp, og at utviklingen kommer til å stoppe opp, fordi leverandørene må bli mere sikre på at produktet er godt nok til å vare i 5 år før det slippes.. dvs: tregere utvikling av bedre kamera, større minne, skjerm, osv.

 

Er jo kun forbrukerne som taper på det..

 

Eller selvfølgelig, de forbrukerne som synes 6310i er verdens absolutt beste mobil vil nok kanskje bli mere fornøyd da.. men de bryr seg jo såvidt alikevel..

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar

Denne avgjørelsen har både sine positive og negative sider. Kunden får mulighet til å klage på et produkt som ikke virker.. MEN.. Siden det blir utvidet reklamasjonsrett koster det produsenten mere penger.. De vil selfølgelig ta igjen disse tapte kronene.. Det vil si at neste gang du står å sikler på en ny mobil i en Expert foretning vil prisen ligge HØYERE enn det den gjør i dag.. Hvor mye gjenstår å se.

"Hurra for dommen" .. Det er forbrukeren som til sist må betale mer!

Lenke til kommentar
Det er forbrukeren som til sist må betale mer!

7545814[/snapback]

 

Nettopp! det går alltid utover forbrukeren..

uansett hvor mye man vrir og vrenger på det.

 

Så hva kunne du som forbruker tenkt deg?

 

Dyrere telefoner, men som fungerer i 5 år.

 

Eller "billige" telefoner som varer over 2 år om du er heldig, og tar godt vare på telefonen din?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...