Gå til innhold

Kun én standard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At produsentenen skal bytte laderplugg til miniUSB er vel og bra når det kommer til Nokia, Motorola, HTC, Samsung, LG og alle andre mobilprodusenter som har en plugg til lading og intet mer. Sony Ericsson har derimot én plugg for alt (fast-port) og ladere som både tar og gir en slik plugg (det er en ledig fast-port på "baksiden" av både veggladeren og billaderen samt tre ledige fast-porter på docken), og derfor et system som fungerer glimrende og gir mulighet for spesialtilpasset tilbehør som feks fotoblitz eller dock.

 

Om man skal tvinge produsentene til å ha én laderplugg synes jeg man like så greit kan tvinge gjennom én dataplugg (den miniUSB-pluggen man lader med) og én headsettutgang, nemlig 3,5 mm minijack. Slikt utstyr skaper nemlig minst like mye søppel som et par ladere.

 

 

Stiller meg likt til miniUSB-tvang som til spørsmålet om M2 eller microSD; likt minnekort hos alle produsentene er flott, men at den standarden som ble valgt er den beste er jeg derimot uenig i. Jeg håper derfor at Sony Ericsson beholder fast-port i Europa siden de uansett har egne Kina-modeller (feks M600c).

Lenke til kommentar

Synes dette er veldig bra, nå tildags så har jo de fleste headsett trådløstilkobling gjennom bluetooth, så jeg ser ikke helt poenget med den fastporten, men det er jo meg.

 

En ladestandard og at ladere blir ekstrautstyr kommer til og spare miljøet for mye resurser.

Her har kina skjønt det. er forsåvit enig i 3,5 mm mini Jack også.

 

Håper dette slår igjennom

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar

Jeg synes ideen om mini-usb som standard er knallgod! Har allerede telefon, mp3-spiller og kamera som lades via mini-usb..

 

Sony Ericsson har derimot én plugg for alt (fast-port) og ladere som både tar og gir en slik plugg (det er en ledig fast-port på "baksiden" av både veggladeren og billaderen samt tre ledige fast-porter på docken), og derfor et system som fungerer glimrende og gir mulighet for spesialtilpasset tilbehør som feks fotoblitz eller dock.

7541196[/snapback]

 

Gir ikke usb også disse mulighetene? Mulig jeg ikke forsto akkurat hva du mente..

Lenke til kommentar
Gir ikke usb også disse mulighetene? Mulig jeg ikke forsto akkurat hva du mente..
Selv har jeg i hvert fall aldri sett en kamerablits man kan koble til mobilen via miniUSB. Jeg har heller aldri sett en miniUSB-tilkobling som lader og lar deg koble til en FM-sender (SE billader CLA-60 og FM-sender MMR-60).

 

Om reguleringen skal ha full kraft burde det kreves at BT-headsett osv også bruker miniUSB for ladning.

Lenke til kommentar

tenkte det samme, burde være mulig å droppe minijacken for headset også siden en kan kjøre signalet gjennom miniusb (trenger dog en D/A konverter etter usb-pluggen skulle jeg tro). dette fordi ett headset i dag gjør så mye mer den bare spille av lyd.

 

hmm, er potensiale i dette. "hurra" for kina som ikke er redd for å blande seg inn i markedets gjøren og laden?

 

potensielt kan en vel ha en kombo, hvor en plugger i både miniusb og jack for å ha headset med handsfree.

Lenke til kommentar

MiniUSB burde vel strengt tatt ha de aller fleste (om ikke alle) mulighetene som vanlig USB gir? Syns uansett at dette er genialt, for jeg har MiniUSB på telefon (2,5mm jack-plugg til headsettet), jeg har på MP3-spilleren og jeg har på kameraet. Telefonen lader jeg via MiniUSB også. Helt konge, selv om det har fått meg til å glemme hvor jeg la den ordentlige laderen, og jeg finner den f*en ikke igjen :/

Lenke til kommentar

Har noen praktiske synspunkter på denne debatten.

 

I utgangspunktet er tanken om standardtilkoblinger som 1 stk mini usb + 1 stk minjack gode forslag i teorien. I praksis stiller det seg noe annerledes. Qtek 8310 og 8300 er noen telefoner som har hatt jack (riktignok 2,5mm,men dog) og USB som tilkobling og ladeplugg. Problemet med disse kontaktene er følgende:

 

Utformingen av pluggene er av en slik karrakter at de er plasskrevende, spessiellt på innsiden av telefonen. Da kanskje spesiellt en 3,5mm hunn-jack. Dette vil unektelig begrense designerenes frihet.

 

Begge fører til unødige "hull" inn i telefonen. På min qtek 8300 samlet det seg store mengder støv i både usb plugg og særlig i jack inngang. Jeg har også måtte rense utallige slike plugger for kunder som har fått fylt jack-inngangen sin med lommerusk. Dette i seg selv er ikke det største problemet, slikt kan fjernes med "trykkluft på boks" og tannpirkere. Det som skaper er ett problem er at der det samler seg støv er det også stor fare for at det samler seg fukt. En hunn-jack er ikke spesiellt gunstig utformet med tanke på å være fuktihetsresisten. Det samme gjelder USB pluggen. Dette er mitt største ankepunkt mot denne løsningen. Med det forbruker-regimet vi har i norge, og vårt fuktige klima, vil dette på lang sikt føre til kortere levetid på telefonen, og enda flere "fuktskader" (som er en belastning både for forbrukere og handler.) "Det må da være mulig å lage telefoner som tåler vårt klima" er en setning jeg hører oftere og oftere. Vel, minijack og usb er ikke ett skritt i riktig retning i så måte.

 

Dette kan selvfølgelig løses ved hjelp av blendedeksel og propp til jack-inngangen. Men, ut i fra erfaringer med motorola razr telefonen (som har usb med blendedeksel) "forsvinner" disse dekslene - og Ola Forbruker gidder ikke å skyve blendedekselet over kontakten (det samme ser man på sony ericsson k700 - hvor mange k700 har du sett som fortsatt har den "gummileppa i bunn intakt?) Propp for å dekke til jackpluggen ville blitt borte - da folk hadde mistet den første eller andre gang de skulle koble til ett headsett.

 

Men, jeg skal ikke være utelukkende negativ. SonyEricssons nye dataplugg har vist seg holdbar, forholdsvis tett, robust (doble plast-sikringspinner). Skulle man gått for en universell løsning måtte det blitt en plugg utformet som denne. (Dog ville dette betydd at det ikke kom flere syltynne telefoner - da en slik plugg er avhengig av en viss tykkelse på sikringspinnene for å beholde sin robuste karrakter).

 

Løsningen:

 

Jeg tror at løsningen ligger i teknologi som er tilgjengelig allerede i dag. Headsettproblematikken kan løses ved at man benytter seg av a2dp headsett eller konvensjonelle bluetooth headsett. Dette begrenser riktignok bruken av FM radio på telefonen. Men, dette kan man saktens bygge inn i a2dp headsettene.

 

Splashpower har allerede utviklet ladere som lader telefonen ved at man legger telefonen oppå en matte (amobils artikkel om splashpad finner du her.

 

Overføring av data mellom telefon og PC fungerer utmerket via Bluetooth og sånn sett vil datakabler bli overflødige.

 

På denne måten vil man ikke trenge kabler i det hele tatt. Man trenger ikke å skifte lader fordi om man skifter telefon. Ei heller dyre datakabler og headsett...

 

På toppen av det hele vil man med en slik løsning i teorien ikke ha behov for at telefonene skal ha noen som helst form for åpning utover ved høyttaler og microfon. Tenk hvilket fremskritt det ville vært mtp. telefoner evne til å tåle fukt og støv! Man kunne lage telefoner som var mer eller mindre vanntette, ihvertfall sprutsikre. Og da - kan man begynne å snakke om "telefoner som tåler vårt klima"...

 

 

I think i've nailed it!

 

edit: Typo, la til noen linjer i konklusjonen.

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

et fjæret skyvedeksel som er rundet slik at det skyves tilsiden når man dytter pluggen inn, men det er jo mange deler som fort blir slitt.. og i trådløse hodesett er ulempen at de må ha et eget batteri.

"sånn kontaktoverføring" har da eksistert så lenge jeg kan huske, skjønte ikke nyheten/informasjonen amobil kom med?

og "sånn kontaktoverføring" går senere enn kabel, men det vet du vel..

Lenke til kommentar
SonyEricssons nye dataplugg har vist seg holdbar, forholdsvis tett, robust (doble plast-sikringspinner). Skulle man gått for en universell løsning måtte det blitt en plugg utformet som denne.

7584906[/snapback]

 

 

vil ikke akkurat si dette. mine doble plast-sikringspinner

knakk lett og ofte under oppbevaring utenfor tlf. enda bedre hadde vært om de delene som skal snappe på plass var av metall og litt mindre, gjerne som knotten på 3.5 mm pluggen, og enda heller som at hele knotten er en ring rundt som på strøminntaket på nokia, bare at den er avlang med flere kontakter inni istedet for ett hull. litt som den ytterste scart- kontakten som går rundt de andre kontaktene (som idiotiskt nok stikker ut og kan brekke av eller bli bøyd (på scarten altså) )

 

 

edit: se neste side!

Endret av megaloman
Lenke til kommentar
Utformingen av pluggene er av en slik karrakter at de er plasskrevende, spessiellt på innsiden av telefonen. Da kanskje spesiellt en 3,5mm hunn-jack. Dette vil unektelig begrense designerenes frihet.
Veldig sant. Fast-porten på SE-telefoner kommer til å bli flyttet fra bunnen til siden blant annet fordi det mindre plasskrevende (det er mulig det også har en sammenheng med tilbehør av kameratypen).

 

[3,5mm jack og mini-USB] fører til unødige "hull" inn i telefonen.
Ikke nødvendigvis. Lader og mini-USB er eksempler på plugger som ikke godt kan være tildekket siden de kun brukes mens mobilen sitter stille (i motsetning til 3,5mm jack). Noen løsning på 3,5mm jack har jeg derimot ikke, men hva skal man med den når stereo blåtann bare blir bedre? Mht fuktskader og 3,5mm jack har du også veldig rett. At det samme gjelder mini-USB blir imidlertid feil (se bildet).

6300_bunnporter.jpg

 

SonyEricssons nye dataplugg har vist seg holdbar, forholdsvis tett, robust (doble plast-sikringspinner). Skulle man gått for en universell løsning måtte det blitt en plugg utformet som denne. (Dog ville dette betydd at det ikke kom flere syltynne telefoner - da en slik plugg er avhengig av en viss tykkelse på sikringspinnene for å beholde sin robuste karrakter).
Som sagt, fast-porten flyttes til siden av telefonen.

 

Selv om jeg kanskje virker i overkant kritisk liker jeg tankegangen din - en fullstendig trådløs hverdag hadde vært drømmen. Som jeg har sagt mang en gang bruker jeg A2DP-headsett stort sett hver dag og allerede i dag fungerer teknologien godt. Når Blåtann v2.1 kommer på banen skulle det ikke være tvil om hvilke type øretelefoner folk skal se etter. :)

 

i trådløse hodesett er ulempen at de må ha et eget batteri.
Overhodet ikke! At headsettet har eget batteri er en fordel. Å overføre via blåtann tar [for telefonen] ofte mindre strøm enn å drive et større headsett via ledning. :)
Lenke til kommentar
[3,5mm jack og mini-USB] fører til unødige "hull" inn i telefonen.
Ikke nødvendigvis. Lader og mini-USB er eksempler på plugger som ikke godt kan være tildekket siden de kun brukes mens mobilen sitter stille (i motsetning til 3,5mm jack). Noen løsning på 3,5mm jack har jeg derimot ikke, men hva skal man med den når stereo blåtann bare blir bedre? Mht fuktskader og 3,5mm jack har du også veldig rett. At det samme gjelder mini-USB blir imidlertid feil (se bildet).

 

Joda, men problemet med sånne mykplast"lepper" som du viser bilde av er at de tradisjonelt sett blir ødelagt / borte. SonyEricsson droppet denne beskyttelsen på senere modeller etter å ha prøvd det ut på k700i. Og det forstår jeg godt, for det var nesten like mange slike lepper som måtte byttes på garanti som det var defekte joysticker... Og slikt blir dyrt i lengden...

 

Ett alternativ blir da heller å gjemme pluggen under bakdeksel (slik datapluggen på nokia3510i var). Det er da tross alt ikke så ofte man vil kobler telefonen til PC, og de som kobler den til ofte bruker vel BT?

3530_connected.jpg

Dog, skulle man vel kunne klare å legge pluggen ett annet sted enn under batteriet (lurer på hva nokia tenkte når de plasserte den der??)

 

 

Men, dog - er enig med deg i at det er mulig å dekke til usbporter. Og det har vist seg å fungere overraskende bra på blant annet digitalkameraer.

 

3,5 mm (og alle andre jackpluggsystemer) er ikke egnet for bruk til mobiltelefon grunnet fuktproblematikk.

vil ikke akkurat si dette. mine doble plast-sikringspinner

knakk lett og ofte under oppbevaring utenfor tlf. enda bedre hadde vært om de delene som skal snappe på plass var av metall og litt mindre, gjerne som knotten på 3.5 mm pluggen, og enda heller som at hele knotten er en ring rundt som på strøminntaket på nokia, bare at den er avlang med flere kontakter inni istedet for ett hull. litt som den ytterste scart- kontakten som går rundt de andre kontaktene (som idiotiskt nok stikker ut og kan brekke av eller bli bøyd (på scarten altså) )

Kritikken mot SEs komunikasjonsplugg stiller jeg meg uforstående til, at den knekker ved bevaring utenfor telefon sier vel mer om ditt bruk av den, enn det sier om pluggen. Den eneste belastning den er designet for å tåle (og den trenger å tåle) er å bli tatt in og ut av telefonen. Dog er jeg enig i at dersom de hadde spander ett "stålspor" i den ville det øke kvaliteten på produktet en del. Samenligningen du drar til "scartpluggen" = MiniUSB... (se bilde)

Den er bygget opp slik du beskriver... Så ingen grunn til å rope revolusjon :tease:

 

miniusb.jpg

Lenke til kommentar
Ett alternativ blir da heller å gjemme pluggen under bakdeksel (slik datapluggen på nokia3510i var).
Dette er vel ingen dataplugg, men en serviceport for feks flashing på serviceverksteder?

 

Til pluggenes forsvar kan vi trekke frem Samsung som et eksempel på en produsent som er flink til å beskytte innganger, og som heller ikke bruker myk plast som kan gå i oppløsning bare man ser på den. Jeg er i midlertid helt enig med deg; åpninger er en stor uting som mobilen kan og etter hvert bør klare seg uten.

 

A2DP kan fjerne behovet for headsett-port. SyncML, den nye superraske versjonen av blåtann samt trådløs USB fjerner behovet for dataplugg. Og ikke minst, trådløst lading/selvladende batterier fjerner behovet for ladeplugg. Om man bare dekker minnekortporten og andre åpninger skikkelig skulle mobilens holdbarhet kunne øke betydelig. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...