Gå til innhold

Samsung LE40F71B TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
OK, men det kom en firmware-oppdatering på det med 1:1 pixelmapping

http://www.avforums.com/forums/showthread....=403913&page=69  ;)

 

så da er det meste bra ? lystyrke og kontrast ?

7530323[/snapback]

 

Det er riktig at Samsung UK har sluppet en software oppdatering til denne skjermen som fikser problemet med pixelmapping over HDMI. Jeg har forhørt meg med Samsung support her i Norge og de sier at denne oppdateringen ikke finnes tilgjengelig for norske kunder i dag. Om den eventuelt vil komme på et senere tidspunkt er imidlertid uklart.

 

Det betyr at kjøpere av denne skjermen må belage seg å at skjermen ikke pixelmapper 1:1 i 1080 oppløsning over verken HDMI eller komponent. Med andre ord vil man få overscan når man kobler via disse kontaktene. Det vil si at en del av skjermbildet vil komme utenfor rammen til skjermen. Dette er naturligvis ikke noe Samsung sier høyt, men det er absolutt relevant for kjøpere som for eksempel ønsker å koble denne skjermen til en media center pc.

 

Når det gjelder VGA-tilkobling så mapper skjermen imidlertid perfekt 1:1 i 1920x1080 ved 60Hz.

Lenke til kommentar
Kult. Hold oss oppdatert -)

7655033[/snapback]

Har skaffet meg HDMI-kabel og DVI-HDMI-overgang nå. Har tilgang til Just Scan-funksjonen nå, men bildet blir ikke på langt nær så bra som med VGA-overføring enda det ser ut til å være 1:1. Skrift blir my mindre skarpt enn med VGA blant annet, bildet blir også dårligere ved lavere oppskalerte oppløsninger enn VGA-tilkobling.

 

Har et Asus (ATI) X800 XT-skjermkort, men veit ikke om dette kan være grunnen til problemet siden jeg ikke har testet et annet kort med DVI. Vurderer å skaffe et kort med HDCP, muligens et 7950GT-basert.

 

Skal holde dere oppdatert når jeg får testet et annet kort med DVI. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er den store tråden om F71-serien. Linken til selve firmware-oppdateringen ligger ett eller annet sted i denne tråden.

 

Det skal også ligge en guide for hvordan kabelen kan lages selv et sted i denne tråden. Jeg fant heldigvis en kabel på eBay. Sikkert mulig å få tak i den andre steder også, men de har den definitivt ikke på Elkjøp.

 

Edit: Kabelen ligner veldig på den i linken under selv om jeg ikke er helt sikker på om denne kan brukes.

 

http://cgi.ebay.com/Tivo-Serial-Cable-Kit-...1QQcmdZViewItem

Endret av Kilronan
Lenke til kommentar
Her er den store tråden om F71-serien. Linken til selve firmware-oppdateringen ligger ett eller annet sted i denne tråden.

 

Det skal også ligge en guide for hvordan kabelen kan lages selv et sted i denne tråden. Jeg fant heldigvis en kabel på eBay. Sikkert mulig å få tak i den andre steder også, men de har den definitivt ikke på Elkjøp.

 

Edit: Kabelen ligner veldig på den i linken under selv om jeg ikke er helt sikker på om denne kan brukes.

 

http://cgi.ebay.com/Tivo-Serial-Cable-Kit-...1QQcmdZViewItem

7785749[/snapback]

Takker så mye for svar!

Lenke til kommentar

Jeg har korrenspondert litt med Samsung angående avklaring på spørsmålet hvorvidt software-oppdateringen (som fikser 1:1 pixelmapping over hdmi) som er lansert i UK også er vil bli tilgjengelig for norske kunder. Fikk først svar fra Margrethe i Samsung Electronics Nordic:

 

Denne oppdateringen finnes ikke tilgjengelig for norske kunder i dag. Vi

har ingen informasjon om den eventuellt vil komme på ett senere

tidspunkt.

 

Hvis du har flere spørsmål, kan du kontakteoss på telefon nummer:

23 16 27 22, mandag til fredag, mellom klokken 08.00 og 17.00.

Eller du kan sende en email via vår hjemmeside www.samsung.se.

 

Med vennlig hilsen

Margrethe

Samsung Electonics Nordic

 

Jeg fikk imidlertid "Margrethe" til å videresende forespørselen til produktansvarlige. Svaret jeg fikk derfra var følgende:

 

Hei

 

Siden vi har dette i manualen att kobling fra PC til HDMI ikke fungerer kan ikke vi se att dette er ett problem.

- Du må ikke prøve å kople HDMI/DVI-kontakten til skjermkortet på en PC eller bærbar PC.

(Dette vil føre til at det vises en blank skjerm)

 

Hvis du har flere spørsmål, kan du kontakte oss på telefon nummer:

23 16 27 22, mandag til fredag, mellom klokken 08.00 og 18.00.

Eller du kan sende en email via vår hjemmeside www.samsung.no

 

Med vennlig hilsen

Hans

Samsung Electonics Nordic

 

Med andre ord så virker det ikke som om Samsung noen andre steder enn i UK jobber særlig hardt for å spre denne oppdateringen.

Lenke til kommentar
Med andre ord så virker det ikke som om Samsung noen andre steder enn i UK jobber særlig hardt for å spre denne oppdateringen.

7827697[/snapback]

Virker som kundeavdelingen i UK er litt mer runde og serviceinnstillte enn de firkanta bruksanvisningsrytterne i norge. Er behovet for 1:1 over HDMI stort kan man alltids oppgradere uten hjelp fra "Samsung Electonics Nordic" om man vant med å fikle litt selv. ;)

Lenke til kommentar
Siden vi har dette i manualen att kobling fra PC til HDMI ikke fungerer kan ikke vi se att dette er ett problem.

Skikkelig serviceinnstilling hos Samsung i Skandinavia, tydeligvis.

7828635[/snapback]

 

Det er et merkelig fenomen. Problemet er jo ikke at det eksisterer en teknisk begrensning. Nei, Samsung har på et eller annet stadium i utviklingen av disse skjermene bevisst bestemt at "dersom noen forsøker å forsyne vår digitale skjerm med digitale signaler så skal vi jammen forstørre bildet slik at 5-6% forsvinner utenfor bilderammen". Den software-oppdateringen som eksisterer viser også jo hvor lett dette er å ordne og at det i tillegg kun er software-relatert.

Lenke til kommentar

Det skal også ligge en guide for hvordan kabelen kan lages selv et sted i denne tråden. Jeg fant heldigvis en kabel på eBay. Sikkert mulig å få tak i den andre steder også, men de har den definitivt ikke på Elkjøp.

 

 

 

Er du interessert i å selge den kabelen?

Lenke til kommentar

Det skal også ligge en guide for hvordan kabelen kan lages selv et sted i denne tråden. Jeg fant heldigvis en kabel på eBay. Sikkert mulig å få tak i den andre steder også, men de har den definitivt ikke på Elkjøp.

 

 

 

Er du interessert i å selge den kabelen?

7860813[/snapback]

 

Det må eventuelt bli etter at jeg har fått oppdatert min TV. Foreløpig har jeg ikke fått tak i noen le40f71b ettersom ingen har den på lager.

Lenke til kommentar

Det må eventuelt bli etter at jeg har fått oppdatert min TV. Foreløpig har jeg ikke fått tak i noen le40f71b ettersom ingen har den på lager.

7860951[/snapback]

 

Det er helt kurrant det. Er i samme situasjon selv, men greit å ha ting klart, sånn at tv'en får "yte" maks fra første sekund. :p

Hvis det er flere som vil gjøre denne operasjonen, kan jeg selge den videre etterpå, så får flest mulig en optimal tv.

Endret av boxman
Lenke til kommentar

Det må eventuelt bli etter at jeg har fått oppdatert min TV. Foreløpig har jeg ikke fått tak i noen le40f71b ettersom ingen har den på lager.

7860951[/snapback]

 

Det er helt kurrant det. Er i samme situasjon selv, men greit å ha ting klart, sånn at tv'en får "yte" maks fra første sekund. :p

Hvis det er flere som vil gjøre denne operasjonen, kan jeg selge den videre etterpå, så får flest mulig en optimal tv.

7862812[/snapback]

 

Et alternativ er jo å bestille et eksemplar selv. Fant f.eks en kabel i denne sjappa her (TiVo Null Modem Serial Cable). $7,95 x 6,4 = 51 kroner + frakt. Jeg vet ikke hvor folk har tenkt å kjøpe TV fra, men ettersom 95% av alle (nett)butikker ikke har denne skjermen på lager så kommer garantert kabelen i posten før TVen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...