Gå til innhold

- Jeg ville ha kjøpt en Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det overrasker ikke meg at en person med mye ansvar blir frustrert og kommer med sterke uttrykk til sine sjefer når man føler at ting ikke går som de burde. Men jeg mener at det er nettopp det - sterke ord, som er ment for å vekke oppmerksomhet, for å få sjefen å se på noe man mener er et problem. Jeg har gjort det selv, og jeg har også nøkkelansvar i et større norsk produkt. Slike uttalelser betyr ikke mindre lojalitet, bare frustrasjon og ønske om å få ting bedre. Det å bruke et internt mail mot han er bare tull.

Lenke til kommentar
Det overrasker ikke meg at en person med mye ansvar blir frustrert og kommer med sterke uttrykk til sine sjefer når man føler at ting ikke går som de burde. Men jeg mener at det er nettopp det - sterke ord, som er ment for å vekke oppmerksomhet, for å få sjefen å se på noe man mener er et problem. Jeg har gjort det selv, og jeg har også nøkkelansvar i et større norsk produkt. Slike uttalelser betyr ikke mindre lojalitet, bare frustrasjon og ønske om å få ting bedre. Det å bruke et internt mail mot han er bare tull.

7490093[/snapback]

 

Så sant. Hører lignende utsagn hver dag. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor kommer dette fram nå?

 

... skulle vært morsomt å se hele sammenhengen.....

7490185[/snapback]

pøh, dersom du ikke tar ting utav sin contex så mister de sin mening :)

 

Ettersom han ikke fikk sparken, så vil vel jeg også tro at dette kanskje har blitt tatt ut av en lengre diskusjon eller liknende.

 

Når det er sagt, så ville jeg faktisk vurdert mac selv i dag og gjorde det også i 2004, det eneste som stoppet meg dengangen var software. Dog utelukker jeg ikke at min neste bærbare blir en mac, det er mer sannsynlig enn tidligere fordi de nå ikke henger etter på hardware siden.

Lenke til kommentar
Hvorfor kommer dette fram nå?

Edit:

Eller rettere: Hvorfor er det ikke brukt før?

 

... skulle vært morsomt å se hele sammenhengen...

7490185[/snapback]

 

Dette sitatet er brukt mange ganger før. Ble lekket bare noen dager etter

at det ble sagt.

 

Men strengt tatt bør det jo være lov å være kritisk til egne produkter. Tross alt mye sant i det han sier. Windows er og blir et lappeteppe. Og jeg snakket ikke om pleddet som samene slapper av på. Jobber selv nesten utelukkende på pc og har sluppet billig unna fordi jeg faktisk er kritisk til hva jeg installerer på maskinen. Kombinert med hardware brannmur er dette en grei oppskrift for å holde maskinen noenlunde ren.

Men når jeg blir bedt om å hjelpe å løse folk (vanlige brukere) sine pc-problemer ser jeg hvor utrolig sårbar windows xp er.

Det er ingen krav til verifisering av kode som kjøres. Vet hvor irriterende dette kan være på mac, men en nødvendighet for den vanlige bruker.

 

Så konklusjonen til Allchin er jeg vel egentlig enig i. Nå kommer jo Vista med samme type "masete" sikkerhet som i OS/X. Det første jeg gjorde var å slå av denne funksjonaliteten. Men kanskje den trengs når hensikten bak mange av programmene som legges på nett ikke alltid er like ærlige.

 

M.

Lenke til kommentar
Hvorfor kommer dette fram nå?

Edit:

Eller rettere: Hvorfor er det ikke brukt før?

 

... skulle vært morsomt å se hele sammenhengen...

7490185[/snapback]

Derfor:

The email was presented as evidence last week in the Iowa antitrust trial. The mail is from the head of Microsoft's Windows development James Allchin who penned that he thought Microsoft had lost its way.

 

Kanskje. Mer her i hvert fall: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=36329

Lenke til kommentar
Så konklusjonen til Allchin er jeg vel egentlig enig i. Nå kommer jo Vista med samme type "masete" sikkerhet som i OS/X. Det første jeg gjorde var å slå av denne funksjonaliteten. Men kanskje den trengs når hensikten bak mange av programmene som legges på nett ikke alltid er like ærlige.

7490447[/snapback]

OSX sin sikkerhet er mindre masete enn Vista sin, dette kommer vel først og fremst av at Vista har et mer finkornet sikkerhetssystem enn OSX. Vil tippe at MS etterhvert greier å oppnå en bedre balanse mellom sikkerhet/masing i Vista sitt standardoppsett ;) Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Hm, jeg tror han mener at Mac har vært gode på de tingene han er kritisk til ved Windows. Dvs feilsøking, sikkerhet, ytelse og fokus på brukernes behov. Han er ikke på jordet heller, OS X er sikrere enn XP (nei, ikke bare pga få virus, det er kjent som et mye sikrere OS ut av boksen enn Windows) og er definitivt mer brukervennlig. Det at han nevner Mac er nok ikke bare ut av frustrasjon eller for å få fram et poeng, men også for å vise til noen som faktisk får til de tingene han nevnte.

Lenke til kommentar
Når det er sagt, så ville jeg faktisk vurdert mac selv i dag og gjorde det også i 2004, det eneste som stoppet meg dengangen var software. Dog utelukker jeg ikke at min neste bærbare blir en mac, det er mer sannsynlig enn tidligere fordi de nå ikke henger etter på hardware siden.

7490228[/snapback]

Jeg har hatt Windows i 13 år og har nylig kjøpt en Mac og har OS X som hoved-OS (i tillegg til Windows og Linux). Jeg har alltid vært skeptisk til Mac, både prisnivå, religiøse brukere og dårlig med programvare. Men OS X, Intel-prosessor, mulighet for å kjøre OS X, Windows og Linux på samme maskin - eller hvorfor ikke OS X og Windows samtidig, gjorde at jeg til slutt kjøpte en Mac(Book). Jeg er fortsatt brydd av de religiøse fanatikerne, men prisnivået er faktisk ikke så ille lenger (sammenlign en Mac med f.eks. en Dell, ikke stor forskjell).

 

Mac henger ikke mye igjen på software-siden heller synes jeg. De største og beste åpen kildekode-prosjektene har versjoner for OS X, og det finnes gode alternativer til Windows-programmer, i noen tilfeller mye bedre. Et eksempel som overrasket meg var Adium som erstatter MSN, Jabber, Yahoo, AIM osv osv mye bedre enn f.eks. GAIM. Dessuten kan du fortsatt kjøre Windows enten ved boot eller parallelt med OS X, så da ser jeg ingen grunn til ikke å kjøpe Mac lenger.. annet enn at det koster, men som sagt ikke mye mer enn tilsvarende maskiner fra tilsvarende firmaer, og du får det du betaler for.

 

PS.

Håper ikke jeg ses på som en fanatiker selv, vil bare dele min erfaring med å kjøpe en Mac :p

Endret av Ximo
Lenke til kommentar
Allchin mente i 2004 at Windows-utviklingen i for stor grad var basert på tilfeldigheter...

 

Sa utviklingssjefen...

Bra sjef :hmm:

7490737[/snapback]

Sikkert nylig ansatt da eller noe slikt?

 

Håper ikke jeg ses på som en fanatiker selv, vil bare dele min erfaring med å kjøpe en Mac

Alle Mac brukere er pr def. fanatikere, enten de er det eller ikke :) Har en mac bruker her på jobben som også ønsker å dele erfaringene sine, problemet er at delingen er noe "intens". Det positive med Mac brukere er at dere ikke kommer på dørene med brosjyrer over deres religiøse overbevisning, slik enkelte andre religiøse gjør :) Problemet mitt er at jeg ser poengene og at jeg liker brukergrensesnittet i OSX, det jeg mener man kunne spart seg for var alle "wow" effektene, det gjelder forøvrig ikke bare OSX, men også Vista. Selv vil jeg ha ett funksjonelt OS og ikke ett som bruker systemressursene til tullball.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Alle Mac brukere er pr def. fanatikere, enten de er det eller ikke :) Har en mac bruker her på jobben som også ønsker å dele erfaringene sine, problemet er at delingen er noe "intens". Det positive med Mac brukere er at dere ikke kommer på dørene med brosjyrer over deres religiøse overbevisning, slik enkelte andre religiøse gjør :)

7490845[/snapback]

OT, men ikke skjær alle over en kam, det er bare irriterende, og det gjør i alle fall ikke situasjonen bedre. Det blir som om en windows/linux-fanatiker skulle gjøre alle windows/linux brukere til fanatikere. Vet ikke hvor mange ganger mac-brukere som prøver å diskutere seriøst blir avfeid som fanatikere.

 

Ja, enkelte mac-brukere på forum er i overkant ivrige, men du tenker kanskje ikke på de som aldri sier et pip ;)

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Husk at utvikling ikek er en enmannsjobb. Han får antakelig et visst spor fra sine overordnede, og må prøve å følge dette sporet så godt som mulig. Det har ikke noe å si hvor god sjef du er dersom du blir satt til å følge feil spor.

 

@Ximo:

Nei, du kom ikke frem som en fanatiker i mine øyne. Det var faktisk veldig behagelig å lese. Du virker fornøyd, noe jeg også håper å bli. Jeg holdt også igjen lenge for å kjøpe mac, bare for et par år siden ville jeg sagt at jeg aldri hadde tro på at mac var noe for meg, men igår bestilte jeg min første macbook. Jeg har null erfaring med mac, men nå som man kan kjøre windows og osx i boot camp, og windows programmer transparent i osx med parallells, så tror jeg og mac-en skal bli gode venner.

Lenke til kommentar

Jeg ble macbruker for litt over ett år siden og jeg har ikke angret et sekund. Det eneste minuset med macplattformen er få spill og de "religioøse" som skal hele tida misjonere. Nå for tida bruker jeg bare pcen min til spill, resten av mitt arbeid som skolearbeid, video/fotoredigering og hjemmesidemekking foregår på min kjære Macbook Pro :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...