Gå til innhold

Peltier-guide


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den artikkelen var bra ja. fikk vite en del der..

Går det ann og montere et peltierelement forran en kabinettvifte? altså hvis en vifte blåser inn i kabinettet monterer du et peltierelement der luften kommer inn. lufta blåser på peltierelementet og elementet kjøler lufta. er dette trygt og gir det en positiv kjøleeffekt?? en kamerat har gjort dette og fikk 11 grader inne i kab.. sa han iallefall.. beklager dårlig formulering..

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-11-20 11:49, skrev psilocybe:
Quote:

Den 2002-11-20 11:36, skrev Datanaut:

en kamerat har gjort dette og fikk 11 grader inne i kab.. sa han iallefall.. beklager dårlig formulering..


da skal han vel ha kondens rennende ned på innsiden av hele kabinettet..

Hvis luftfuktigheten i inn-lyften er høy ja, men hvis lufta er ganske tørr skal det gå fint uten noen kondens. (Tipper en RH på 40% ved 22C skal være lavt nok til å komme under RH100% ved 10C)
Lenke til kommentar

Glimrende artikkel! Den er så bra at jeg begynner nesten å lure på hvor AA har sakset den fra...

 

Om det er selvgjort så er det i hvertfall meget velgjort.

 

Skulle bare ønske folka på 3DFxCool.no hadde litt peil.. De opplyser jo ikke engang spesifikasjonene på peltieren. (DTMax, Qmax, Diagrammer) og har heller ikke linker til produsenten. I kjøpsreglene skriver de bla "Hvis du har spørsmål om våre peltier-elementer så er ikke dette noe for deg da dette er kun for de som har peil..." osv. Den som har skrevet den teksten der har i hvertfall ikke peil, og er tydeligvis ikke i stand til å svare på noe som helst likevel.

 

Edit: endret til riktig firmanavn.

 

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-11-20 16:00 ]

Lenke til kommentar

Hei

 

fin guide ja, men jeg fikk fortsatt ikke svar på det spørsmplet jeg har sittet med siden 1999, kan jeg bruke luftkjøling på et 172 watts element?

Jeg har en alpha pal 8045 kjøleribbe.

Og vil et 172 watts element være kraftig nok til å kjøle ned en xp2000 og senere en p4 3,06ghz?

Lenke til kommentar
Quote:

fin guide ja, men jeg fikk fortsatt ikke svar på det spørsmplet jeg har sittet med siden 1999, kan jeg bruke luftkjøling på et 172 watts element?


Ja! (men da må du regne med veldig høy temp på den varme siden, selv om det går på tomgang og ikke kjøler noe som helst. Peltieren er også i fare for å svises. Den varme siden bør ikke overstige 70-80C)
Quote:

Jeg har en alpha pal 8045 kjøleribbe. Og vil et 172 watts element være kraftig nok til å kjøle ned en xp2000 og senere en p4 3,06ghz?


Nei! (Luftkjøling vil garantert ikke kjøle nok på den varme siden, regn med veeeldig høye temperaturer der. Temperaturen på prosessoren kan bli høyere enn ved vanlig luftkjøling uten peltier, så det er lite vits med mindre du klarer å kjøle den varme siden myyyyye bedre enn du klarer med luftkjøling. Peltieren er også en halvleder og kan svies om du kjøler så dårlig)
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-20 14:16, skrev yummy:

HÆ?? Hvor sånn nøyaktig står det der?

- her står det du trenger å vite. Neste gang bør du få med korrekt fimanavn.


Beklarer så mye Microplex! (Jeg skal redigere posten over) Det er http://www.3dfxcool.no Jeg mener.

 

Det står på en lapp/ark som man får med peltierelementer. En kamerat fikk bakoversveis da han fikk det med et "226W" element som forsåvidt manglet dokumentasjon og yttligere spesifikasjoner. Dette "226W" Elementet målte vi og de "226W" som er oppgitt stemte over hodet ikke med målingene. Selv om vi brukte riktig spenning og målte ved start-temperaturer, 0 last osv. 226W stemte hverken med Qmax eller Pmax. Dårlig! De har forresten sluttet å selge det 226W-elementet nå, men har fortsatt samme regler/anbefaling for de andre Peltierene.

 

Du kan forresten se hele avsnittet deres ved å trykke på "Peltier Element" nederst på siden.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-20 15:33, skrev Simen1:

Quote:

Jeg har en alpha pal 8045 kjøleribbe. Og vil et 172 watts element være kraftig nok til å kjøle ned en xp2000 og senere en p4 3,06ghz?


Nei! (Luftkjøling vil garantert ikke kjøle nok på den varme siden, regn med veeeldig høye temperaturer der. Temperaturen på prosessoren kan bli høyere enn ved vanlig luftkjøling uten peltier, så det er lite vits med mindre du klarer å kjøle den varme siden myyyyye bedre enn du klarer med luftkjøling. Peltieren er også en halvleder og kan svies om du kjøler så dårlig)

 

Jeg er ikke helt enig. En kraftig nok vifte og Alpha pal 8045 vil nok holde til et 172W TEC.

Ta eksempel i Swiftech sin løsning. En luftkjøler med 226W TEC, men da krever de at du bruker ei vifte på minimum 68cfm (116m³/time).

 

_________________

Mvh

Espen Røvik Larsen

Skribent/Moderator

Overklokking.no

 

[ Denne Melding var redigert av: erl på 2002-11-20 16:07 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...