Gå til innhold

EOS 400D - objektiver ?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en ganske uerfaren fotograf som skal til å kjøpe EOS 400D. Er usikker på om jeg skal kjøpe med eller uten kit-objektivet, da kit-objektivet jo har fått mye kritikk. ..

 

Hvis jeg kjøper med kit-objektivet har jeg lyst til å supplere med Canon EF 50mm f/1.8 II og Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM. Er dette gode kjøp eller vet dere om bedre alternativer (til denne prisen :yes: ?

 

Takk for hjelpen :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har 50mm og synes denne er et glimrende tillegg som man kanskje bør kjøpe uansett hva man har fra før bare siden den er så utrolig billig og gir mange muligheter til portrett, dårlige lysforhold og kreativ fokusering.

 

Selv er jeg ikke så opptatt av mye tele og ville kanskje ha sondert mulighetene for vidvinkel eller mer lyssterk normalzoom før jeg vurderte 55-200mm men det er vel litt smak og behag?

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
jeg har 50mm og synes denne er et glimrende tillegg som man kanskje bør kjøpe uansett hva man har fra før bare siden den er så utrolig billig og gir mange muligheter til portrett, dårlige lysforhold og kreativ fokusering.

 

Selv er jeg ikke så opptatt av mye tele og ville kanskje ha sondert mulighetene for vidvinkel eller mer lyssterk normalzoom før jeg vurderte 55-200mm men det er vel litt smak og behag?

 

mvh

Knut

7485536[/snapback]

 

Takk for tilbakemelding til uerfaren fotograf :cool:

Godt å høre at dere har gode erfaringer med 50mm-objektivet.

Har også tenkt en del på å kjøpe et alt normalzoom som er mer lyssterk. Har dere noen gode alternativer til ca 3-4k?

Endret av Achilles
Lenke til kommentar

Ser av flere innlegg at Tamron 17-55 f2.8 får mye skryt.

Aetius, jeg har snust litt på Sigma 17-70 mm F2.8-4.5 DC Macro. Hvordan vil dere vurdere disse opp i mot hverandre. Mest for pengene?

Jeg har sett litt på Canon-alternativer, men finner ingen i denne prisklassen :no: Stemmer dette?

 

Kan godt hende dette er tåpelige spørsmpål fra en uefaren fotograf :hmm:

Men... takk for hjelpen!

Endret av Achilles
Lenke til kommentar

Tamron er bedre på lysstyrke, Sigma har lengre brennvidde og "macro-funksjon". Jeg er personlig fornøyd med min Sigma med tanke på skarphet og generell allsidighet, men ville kanskje valgt Tamron i dag.

 

Og en liten kommentar til 50mm, hvis du føler at du har råd, gå for 1,4-versjonen, som er merkbart bedre på det aller meste. 1,8-utgaven er dog bra nok for de fleste.

Lenke til kommentar

For Canon så er vel de mest aktuelle

 

normal-zoomene:

kit-objektivet:

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6

 

Raskere og/eller bedre optisk:

Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro

Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di ll LD Aspherical (IF)

Canon EF 17-40 f/4L USM

 

Mer tele, treigere:

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro

Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM

Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC

 

De mest aktuelle fast-objektiver:

Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM

Canon EF 50mm f/1.8 II

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Canon EF 85mm f/1.8 USM

 

De mest aktuelle vid-vinkel-objektivene:

Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DC HSM

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM

 

Jeg er nybegynner selv og har bare prøvd å samle mye omtalte objektiver og påtar meg ikke kompetanse til å si hvilke som er verdt pengene ;-)

 

-k

Lenke til kommentar
Og en liten kommentar til 50mm, hvis du føler at du har råd, gå for 1,4-versjonen, som er merkbart bedre på det aller meste. 1,8-utgaven er dog bra nok for de fleste.

7486527[/snapback]

 

Må si meg enig i at 50mm 1.4 til kr. 3000,- er et godt kjøp. Mitt er ganske skarpt allerede på 1.4 og i kombinasjon med iso1600 gir det deg muligheter til å få ok bilder i ganske mørke omgivelser - uten blitz :)

Lenke til kommentar
Passer ikke helt med headingen på dette innlegget, men...

 

Jeg vurderer nå to ulike alternativer til samlet ca 10-11K

 

alt 1: Eos 400D + Tamron 17-50 objektiv

alt 2: Nikon D80

 

Ka du tru?

7487707[/snapback]

Har hørt gode ting om kit-objektivet til Nikon D70/80. Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5 om jeg ikke tar feil.

Den skal ihvertfall være bedre enn kit til Canon, men ikke like bra som Tamron 17-50.

 

Fordeler/ulemper: Tamron er litt bedre og Nikkor har mer zoom.

 

Utifra alternativene dine ville jeg valgt det kamera som jeg synes er best å holde i. Nikon har større hus enn Canon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Og en liten kommentar til 50mm, hvis du føler at du har råd, gå for 1,4-versjonen, som er merkbart bedre på det aller meste. 1,8-utgaven er dog bra nok for de fleste.

7486527[/snapback]

 

Må si meg enig i at 50mm 1.4 til kr. 3000,- er et godt kjøp. Mitt er ganske skarpt allerede på 1.4 og i kombinasjon med iso1600 gir det deg muligheter til å få ok bilder i ganske mørke omgivelser - uten blitz :)

7487229[/snapback]

var i samme dilemma selv, gikk for canon, siden den har den geniale støvfjerningen. støv er ett stort problem på slr kamera. Likte grepet bedre på d80 men det er større, mangler støvfjerning og har dårlig brukerstøtte i norge. (om noe blir ødelagt sender de kameraene til estland elns, canon beholder de i norge)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...