Gå til innhold

Java-virtualisering med VMware


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja.. Dette stemmer vel ikke helt. Jeg har prata litt med utviklerne av dette produktet.

 

Reklamen for dette er noe misvisende. De sier jo at nå kan du kjøre "Java on Bare Metal". Joda, fint det. Det er bare det at Bare Metal er navnet på operativsystemet som de har laget. De har laget dette med tanke på devicene som finnes i en virtuell maskin (BX440 chipset, pcnet32, osv). Han utvikleren jeg prata med hadde også komilert opp en versjon som han kunne kjøre på PC'n sin (uten VMware).

 

Nå det er sagt så er det jo litt problematisk med virtualisering av java. Dette først og fremst fordi man sjelden får noen særlig utbytte av memory sharing når man bruker JVM. Dette pga at java også egentlig er en virtuell maskin og driver minnehåndtering på sin egen måte. Hvordan BEA håndterer dette er jeg usikker på. Når det er sagt så er det ofte ikke SÅ store problemer med java på VMware i dag heller, men det finnes enkelte kombinasjoner hvor det har vist seg vanskelig å få bra ytelse.

 

Jeg spurte også om det ville være mulig å kjøre Tomcat på denne plattformen. Jo, det var mulig det, men de ville ikke anbefale det.

 

Har ikke prøvd dette da det fortsatt ikke er sluppet, men hvis noen har erfaring med det så kan det være interresant å høre. Markedsføringa er det ihvertfall ikke noe i veien med. ;)

 

Lars

Lenke til kommentar
Nja.. Dette stemmer vel ikke helt. Jeg har prata litt med utviklerne av dette produktet.

 

Reklamen for dette er noe misvisende. De sier jo at nå kan du kjøre "Java on Bare Metal". Joda, fint det. Det er bare det at Bare Metal er navnet på operativsystemet som de har laget. De har laget dette med tanke på devicene som finnes i en virtuell maskin (BX440 chipset, pcnet32, osv). Han utvikleren jeg prata med hadde også komilert opp en versjon som han kunne kjøre på PC'n sin (uten VMware).

 

Nå det er sagt så er det jo litt problematisk med virtualisering av java. Dette først og fremst fordi man sjelden får noen særlig utbytte av memory sharing når man bruker JVM. Dette pga at java også egentlig er en virtuell maskin og driver minnehåndtering på sin egen måte. Hvordan BEA håndterer dette er jeg usikker på. Når det er sagt så er det ofte ikke SÅ store problemer med java på VMware i dag heller, men det finnes enkelte kombinasjoner hvor det har vist seg vanskelig å få bra ytelse.

 

Jeg spurte også om det ville være mulig å kjøre Tomcat på denne plattformen. Jo, det var mulig det, men de ville ikke anbefale det.

 

Har ikke prøvd dette da det fortsatt ikke er sluppet, men hvis noen har erfaring med det så kan det være interresant å høre. Markedsføringa er det ihvertfall ikke noe i veien med. ;)

 

Lars

7483527[/snapback]

 

sorry, litt off topic, men likevel..

 

har noen kunder som har en del terminalservere.. tingen er den at en del av disse bruker stadig flere java-applikasjoner.

Et eksempel er et regnskapskontor som har en terminalserver med gjennomsnittlig 15 samtidige brukere. Problemet er at regnskapsprogrammet deres bruker opptil ca 250 MB minne per bruker! (opptil 4 GB KUN for dette programmet) Og det ser ikke ut som noe av minnet er "shared". Kan vel trygt si at dette programmet ikke er VELDIG egnet for bruk på terminalservere..

Det andre problemet er at hele server henger med en gang flere enn 2 kjører en bestemt "tung" oppgave (utskrift av diverse rapporter). dette er da en dual opteron server.

Finnes det noen måte å optimalisere JAVA for bruk med terminalservere?? Det er snakk om Windows Server 2003 (uten Citrix).

 

Mitt inntrykk av JAVA generelt er at det er TREGT!

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...