Gå til innhold

Norsk Google News reduseres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jaja, uten bilder fremstår nyhetsartiklene mer kjedelige/uinteressante, så dermed mister nyhets-stedene en del brukere. hihi...

 

selv har jeg noen faste nyhetssider jeg besøker. Og det er uhyre sjeldent jeg er innom andre nettsteder. Hvis jeg var aktiv bruker av Google news ville jeg sannsynligvis har vært innom mange flere ulike nyhets-nettsider.

Lenke til kommentar
Eneste Google News gjør er å linke til nettavisene så de får flere lesere.

7475073[/snapback]

Det store avisene vil nok tape en del på Google News siden de tjener såpass godt på faste lesere. Når folk begynner å ta i bruk Google News som deres nyhetsportal blir det litt mer tilfeldig hvem som kommer inn på siden og en del av trafikken blir overført til konkurentene og mindre aktører. Men de vil også få lesere som før leste konkurentenes aviser.

 

Google News tar også vekk en del av kontrollen avisene har til å prøve å utforme designet sånn at leseren forblir lengst mulig på siden og leser flest mulig. Og muligheten til å analysere og bruke informasjon om hvordan leserne leser nettstedet til å tilpasse nettstedet best mulig. Så det er faktisk en grunn til at de prøver å stoppe tjenesten. (Og derfor nekter Google å bruke bildene.)

 

Men jeg er enig i at det er irriterende med firmaer som bare tenker på profit, og dermed hindrer innovasjon og utvikling av tjenester som kan være med på å effiktivisere hverdagen til folk og øke produktiviteten i samfunnet.

Dessuten er Google News med på å øke trafikken til mindre nettsteder og dermed øke konkuransen mellom dem.

Lenke til kommentar

Man må jo uansett innom avisenes egen side for å lese artikkelen. Så om de kan jo likevel "utforme designet sånn at leseren forblir lengst mulig på siden og leser mest mulig". Er jo bare at de hopper over forsiden, på en måte.

 

Jeg synes det er synd at de setter stopper for et veldig interessant konsept. Med Google news kan man lese om det man vil lese om, og komme dit fra ett sted. Samtidig unngår man de f.eks. 10000 bloggene som VG har, som ikke har noen verdi å lese i det hele tatt.

 

Fikk lyst til å lage en slik tjeneste, med bilder, bare for å irritere dem.

Lenke til kommentar
Man må jo uansett innom avisenes egen side for å lese artikkelen. Så om de kan jo likevel "utforme designet sånn at leseren forblir lengst mulig på siden og leser mest mulig"...

7478755[/snapback]

Selfølgelig. Men poenget er at man vil miste mye informasjon om hvilke linker leserne klikker på og man dermed får mindre data for å finne ut hvordan siden bør være.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...