Gå til innhold

Test: Oppgjør mellom smarttelefonene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere skriver at det er ting som er vanskelig uten pennen på P990i. Det er noe som heter snarveier på Sony Ericsson sine telefoner sjønner dere. jeg skriver ikke alle her men bare det at dere sier det er vanskelig å komme til kontaktlisten får meg til å forstå at dere rett og slett ikke kan bruke en P990i. Bare trykk inn en bokstav så kommer du rett inn i telefonlisten.

 

Dette er en lekker smartmobil mener jeg. Og den er kåret til Årets smartmobil 2006

Lenke til kommentar

Gøy å lese om "flappen" på P990i :p Flipp!

Hvordan greide dere å komme innat kameraknappen på P990i hele tiden? Jeg har hatt denne mobiltelefonen siden den kom på markedet, for omtrent 5 måneder siden nå, og jeg har ikke hatt problemer med kameraknappen en eneste gang! Ikonene på verktøy/statuslinjen er litt problematiske å komme til, men det er for det meste kun oppgavebehandlingen jeg sliter med å komme til. Derfor har jeg gjort at internett-knappen fører til oppgavebehandlingen. Og da kan hele mobiltelefonen brukes med en hånd.

 

Når ble det galt at folk kan bytte ut flippen selv? Man har valge mellom å ha flippen på eller av, og dere vinkler dette til noe negativt! Det er en genial ting, og designeren har tenkt langt mer enn andre mobilprodusenter, ikke omvent.

 

P990i har forøvrig to programmer til Office og PDF filer. QuickOffice og PDF+. Men dere nevner bare QuickOffice, og da er det bare et program, ikke tre.

 

Når fikk den 128 MB flash minne til lagring av programmer og liknende? Min har ca 60 MB ;)

 

Ikke meningen å kverrulere, men den bruker Opera 8.6, ikke 8.0 ;)

 

Et screenshot program hadde kanskje gjort seg bedre enn å bokstavlig talt ta bilde av skjermen? CaptureScreen gjør det gratis (men ikke FC) og AutoCam tar bilder i både FC og FO, men koster litt ;)

 

Jeg er også skuffet over menysystemet på UIQ3 telefonene. Likte UIQ 2.1 mye bedre. Håper nyere versjoner av UIQ vil bli bedre.

 

Telefonen er treg, og det er lite ledig RAM. Det vil den ha for alltid. P990i bruker en RAM type kalt NAND. Husker ikke alt, men det er et eller annet med dem som gjør at de er tregere, og de blir fylt opp mer av en eller annen grunn. Til gjengjeld er de billigere. Så P990i vil nok være treg og ha lite ledig RAM for alltid :(

 

Uansett, flott at dere tester smarttelefoner. Har dessuten savnet en test av P990i ;)

 

Edit:

Har litt mer å klage på. Den veier 155 gram, ikke 150. Det følger med et 64 MB MS PRO Duo minnekort, som dere skriver i selve testen, men ikke i margen på siden. Bør kanskje nevnes at 2 MP kamera er ganske bra for en smarttelefon å være? For S60 telefonene er ikke dette spesielt, men for smarttelefoner med TS er ikke dette like vanlig (jaja, TyTn har vel det også) ;) Den kan også ta opp film i QVGA oppløsning, noe som er langt bedre enn den vanlige QCIF oppløsningen ;)

 

Som Djrunner nevner også, så har ikke dere særlig erfaring eller kunnskap om P990i. Det er en smarttelefon, og det innebærer at det er MANGE flere funksjoner enn en vanlig mobiltelefon. Greit å sette seg ordentlig inn i den da, så man faktisk oppdager alle funksjonene. At man kan klippe ut og lime inn tekst ved å tegne på skjermen er et eksempel. Det nevnes heller ingenting om håndskriftsgjenkjenningen.

 

Hadde egentlig ønsket en utfyllende test av P990i. Liker disse 7-sider-lange testene deres. Det går ikke an å få med alt om P990i på én enkel side ;)

 

Edit 2:

Vil dere komme med en test av smarttelefoner uten TS? N93 (N95?), MTeoR og liknende ;)

Endret av jornan
Lenke til kommentar

Et lite apropos til TyTN-testen - den har faktisk to fysiske OK-knapper man kan bruke uten ta fram stylusen for å trykke oppe i hjørnet. Nettopp mangfoldet av knapper + scrollehjulet gjør at man kommer ganske langt med en hånd på denne også, selv uten regulært tall-tastatur, og uten skyvetastaturet.

Lenke til kommentar
Sony-en
Dette er vel som å si BenQ-en om en BenQ-Siemens?

 

Den ligger kvalitetsmessig over Internet Explorer på HTC Tytn, men under Opera Mini, som er på P990i.
Det er stor forskjell på Opera Mini og Opera Mobile. :nei:

 

 

Det er et blank bildet under testen av Palm Treo 680, mangler det noe?

 

venstresiden har P990i en tast for kameraet og en for internett. På høyresiden ligger en spill/pause-tast for mediaspilleren, en tilbaketast, en bryter for tastelåsen, og et tre-veis navigasjonshjul.
Har du testet en Sony Ericsson P990i Left-Handed Edition? :!:

 

 

Hvorfor står det ingenting om oppgitt tale- og standbytid, og hvorfor har dere ikke gjort en taletidstest?

 

Med Memory Stick Pro Duo-kort kan du utvide brukerminnet til 8 GB.
Har dere testet? I følge Sony Ericcson fungerer telefonen med kort opptil 4 GB. At det finnes kort på 8 GB betyr ikke at telefonen takler så store kort...

 

P0990i
Typo.

 

]P990i bruker Opera 8.0 som webleser
Feil nettleser igjen. P990i bruker Opera Mobile 8.6. At dette er den beste nettleseren til slike enheter er jeg derimot helt enig i.

 

Tytn
Du skriver gjennomført Tytn, men den heter vel egentlig TyTN?

 

 

Ellers en fin og savnet test. Like godt at dere testet like telefoner annerledes enn telefoner med S60 og dumme telefoner når disse uansett ikke brukes på samme måten. :)

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Når ble det galt at folk kan bytte ut flippen selv? Man har valge mellom å ha flippen på eller av, og dere vinkler dette til noe negativt! Det er en genial ting, og designeren har tenkt langt mer enn andre mobilprodusenter, ikke omvent.

7461192[/snapback]

 

er en del som mener at å kunne velge er en uting innen grensesnittdesign, programvare så vel som maskinvare. du skal ha en funksjon som gjør en jobb osv. ikke 3-4 måter å gjøre samme jobb for det fører bare til forvirring og frustrasjon hos bruker...

Lenke til kommentar

Hvis folk blir forvirret av å kunne ha flipp eller ikke så bør de ikke kjøpe en P990i. Og jeg tror det er ganskue mye annet du bør styre unna også. For eksempel kan jeg dra datamusa ned til "Legg til svar" nå, jeg kan bruke pekebrettet, eller trykke på "Tab" til "Legg til svar" er merket. Er det en uting? ;)

Lenke til kommentar

Merksnodig test.

 

Appropos tregheten i menyene, så er det i disse dager ute en ny FW, som løser dette problemet. Ifølge brukere som har testet denne versjonen, er tregheten i menyene helt borte. Denne versjonen er ennå ikke tilgjengelig på SEUS.

 

Amobil har lite pent å si om utseende til P990i. Etter min, og mange andres mening, er utseende til SE P990i rett og slett genialt, men dette er subjektivt, og har ingenting i en seriøs test å gjøre.

Videre klager Amobil på at telefonen kan brukes enten med flipp på eller av. Dette er jo helt genialt, og kunn positivt. Hva i alle dager er negativt med noe sånt?

Skjønner at folk med splittet personlighet kan ha problemer med å bestemme seg for om flippen skal være på eller av, men å påstå at en normal oppegående person har problemer med noe sånt, og opplever dette negativt, er ikke annet enn latterlig.

 

Syns ikke telefonen fortjener toppscore pr. i dag, men da skyldes dette andre ting enn det Amobil kritiserer, med unntak av tregheten i menyene.

Det virker på meg som om testeren er helt fremmed for UIQ, og har rett og slett ikke giddet å sette seg inn i systemet, og skylder heller på at SE har "dratt det for langt". LOL :D

Lenke til kommentar
hobgoblin: Vet du er ikke akkurat er tilhenger av flere snarveier, men at man etter at telefonen har blitt tatt ut av esken kan velge mellom med eller uten flipp må da kunne sees på som en positiv ting? :)

7461457[/snapback]

 

hey, ikke skyt budbringeren...

 

jeg sa at noen hadde dette synet, ikke nødvendigvis at jeg delte det.

 

helvet heller, jeg er fullt for ett tilpassbart grensesnitt. jeg driver til å og med å modder windows guien fordi jeg finner defaulten kjedelig ;)

Lenke til kommentar

God test, men jeg må inrømme at når det gjelder Windows Mobile telefoner, må amobil.no samkjøre seg litt mer.

 

Her får Windows Mobile 5 kjempeskryt, mens i andre tester av HTC telefoner her på amobil blir operativsystemet slaktet.. I testen om HTC MTeor blir WM5.0 karaktisert som ulogisk satt opp, lite brukervennlig, utdatert, svak multitaskingsløsning og synkroniseringsmulighetene blir ikke nevnt. Kalenderfunksjonen blir også karakterisert som "helt grei."

 

Her derimot får HTC telefonen skryt for sin multitasking og synkronisering, kalenderen og kontaktene osv osv..

 

Jeg synes for min del at Windows Mobile 5 er herlig, men gang på gang virker det som om Amobil.no ser seg uenige, også med hverandre. Dette er et eksempel på nettopp dette.

 

Men god test, og TyTn er en fantastisk telefon!

Lenke til kommentar

Heisann

 

Vi er rimelig samstemte innad i Amobil når det gjelder Windows Mobile 5.

 

Det er riktig at vi har slaktet menysystemet ved flere anledninger - blant annet i testene av HTC MteoR og HTC S310. Grunnen til det er enkelt og greit at dette er vanlige mobiltelefoner, med trange skjermer der du må bla deg gjennom menyer med piletasten. Her har ikke Windows noe for seg, det blir alt for omstendelig å bruke.

 

Helt avvisende er vi ikke til Windows på mobilen. For større enheter med store, gjerne trykkfølsomme skjermer, fullt tastatur og en komplett pakke med kontorapplikasjoner, kan nok Windows ha noe for seg. Dessverre tilhører ikke S310 den kategorien.

 

Legg også merke til at det finnes tre forskjellige utgaver av Windows Mobile 5. Versjonen i de førstnevnte modellene heter "WM for Smartphones" mens Tytn har "WM for Pocket PC Phone Edition".

 

Smartphones-utgaven mangler mange av funksjonene du finner i Pocket PC Phone Edition. Blant mye annet kommer den ikke med mulighet for å redigere Office-dokumenter.

 

Windows Mobile er laget fra bunnen av for enheter med trykkfølsomme skjermer, og det synes.

Lenke til kommentar

Jeg må inrømme at jeg ser ikke helt hvorfor det skal ha så stor betyning. Selvfølgelig er et operativsystem for mobiler enklere å navigere med en trykkfølsom skjerm, men Windows Mobile 5 ser ikke noe penere ut eller synkroniserer bedre eller har bedre oppgavebehandler om skjermen er trykkfølsom. Det å navigere i menyene er jo ikke noe særlig mer "vanskelig" på en vanlig WM5 telefon enn feks en Symbian telefon. En Symbian telefon uten trykkfølsomskjerm vil fortsatt kreve at du navigerer med styrespaken.

 

Windows Mobile 5 hjelper deg jo litt ved at la oss feks si at du skal inn på Internet Explorer, så i stedet for å inn på start, også trykke to ganger til venstre for å markere IE også trykke inn styrespaken, så kan du bare trykke "3" også går den til den meny-knappen som ligger da øverst til høyre. I omtrent alle menyer har valgene snarveier du kan ta ved simpelthen å trykke inn det nummeret som står foran.

 

kommer de ikke med mulighet for å redigere Office-dokumenter.

 

Å redigere office-dokumenter med en vanlig telefon ville vært et helvete.

Endret av Earth657
Lenke til kommentar

QUOTE(Sony Ericsson P990i > Design-->
QUOTE(Sigmund_Freud @ 09/12-2006 : 13:13

 

[quote=Sony Ericsson P990i > Design)

På [b)
venstresiden[/b] har P990i en tast for kameraet og en for internett. På høyresiden ligger en spill/pause-tast for mediaspilleren, en tilbaketast, en bryter for tastelåsen, og et tre-veis navigasjonshjul.
Har du testet en Sony Ericsson P990i Left-Handed Edition? :!:

 

 

Orker ikke å bry meg om meninger om hvem som er best, osv... alle har sine favoritter, og ser fordeler og ulemper med forskjellige ting.

Men for å kommentere akkurat det du skrev der, så tenker jeg du mener at han har byttet om sidene?

Vel... det kommer bare på hvilken vei du ser telefonen. Det er akkurat som om du ser et menneske forfra eller bakfra, men der har de i det medisinske miljøet standard for hva som er høyre og venstre, har vi det på mobiltelefonen? :)

Lenke til kommentar
for å kommentere akkurat det du skrev der, så tenker jeg du mener at han har byttet om sidene?

Vel... det kommer bare på hvilken vei du ser telefonen. Det er akkurat som om du ser et menneske forfra eller bakfra, men der har de i det medisinske miljøet standard for hva som er høyre og venstre, har vi det på mobiltelefonen? :)

Haha, joda. Akkurat P990i har vel bare én venstreside og én høyresiden på samme måte som du kan holde mobilen rett opp og ned eller ned/opp, eller mener du det også er vanskelig å bedømme? :!:
Lenke til kommentar

Dette blir jo veldig off topic, men jeg mener fremdeles at det kan være "øyet som ser".

Hvis du legger telefonen i hånden, og retter telefonen samme vei som deg selv, blir 2 venstre... :)

Men det er mulig at det bare er jeg som er vant til å tenke slik...

 

Synes forsåvidt illustrasonen din var god jeg Are.

Uansett tror jeg vel at jeg ville omtalt det slik du mener Sigmund, fordi folk flest vil se det slik...

Lenke til kommentar

Hvilke mobilskjerm er best i dagslys?

`

Det er i dagslys det kan være vanskeligst å lese hva som står på skjermen, noen som kjenner til om det er forskjell på det område?

 

Noen tips om batterilevetiden på de forskjellige mobilene?

 

Tenkte tidligere å kjøpe P990 men kanskje jeg heller bør velge TyTn (ev.HTC P4350) eller vente til mars på N95?

 

På forhånd takk for tips!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...