Gå til innhold

Sony leverer forsinket Blu-ray-spiller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sony har avskrevet seg som selger av noe som helst for meg lenge før jeg så prisen. Prisen er også helt vanvittig. Jeg kan ikke se for meg at dette blir noe hvermansen kjøper før om et par år og da vet vi jo ikke om HD-DVD blir bedre, billigere og mer tilgjengelig. Formatkrigen er på ingen måte avgjort ennå.

 

Er heller mer interessert i Blue-Ray eller HD-DVD til PC'en så jeg kan begynne å ta backup av DV-filmene mine uten å måtte komprimere eller dele dem opp :)

7444887[/snapback]

Tips: Ekstern harddisk ;) Billigere, raskere, enklere og bedre!

Lenke til kommentar

Blu-Ray og HD-DVD kommer ALDRI til å bli noe backupløsning. Til det er harddisker altfor billig (blunker ikke en gang når jeg bestiller meg ny disk på nett nå) og altfor enkle å bruke og med bedre grensesnitt (USB/Firewire/eSATA).

 

Blu-Ray og HD-DVD kommer KUN til å bli benyttet for massedistribusjon av filmer i HD kvalitet og en del programvare og spill. Sikkert en del som vil brenne filmer de laster ned på Blu-Ray og HD-DVD, men foreløpig er det for kostbart.

Lenke til kommentar
Blu-Ray og HD-DVD kommer KUN til å bli benyttet for massedistribusjon av filmer i HD kvalitet og en del programvare og spill.

7445198[/snapback]

Det kan hende, men jeg tror ikke produsentene vil slutte å levere de samme filmene, programmene og spillene på DVD med det første. Til det er det alt for få som har blueray og HD-DVD ennå. Den eneste er hvis man vil ha filmer i HD-kvalitet. Da er man nok pent nødt til å velge enten Blueray eller HD-DVD. (Hvis man ikke piratkopierer og spiller av fra harddisken)

Lenke til kommentar
Synes det er drøyt å ha en DVD-r ISO liggende på harddisken nå. Hva blir det med Blueray da? :p

 

50 GB de største platene tar? Blir vell 25 GB platene som blir brukt mest regner jeg med, men uansett. Vi trenger TB disker i fleng! :p

7445324[/snapback]

En TV-episode i 720p i tilnærmet perfekt kvalitet tar 1,1 gb. Så med riktig codec kan en film på 2 timer bli komprimert ned til litt over 3 gb (!)

Endret av the_zombie
Lenke til kommentar
Synes det er drøyt å ha en DVD-r ISO liggende på harddisken nå. Hva blir det med Blueray da? :p

 

50 GB de største platene tar? Blir vell 25 GB platene som blir brukt mest regner jeg med, men uansett. Vi trenger TB disker i fleng! :p

7445324[/snapback]

En TV-episode i 720p i tilnærmet perfekt kvalitet tar 1,1 gb. Så med riktig codec kan en film på 2 timer bli komprimert ned til litt over 3 gb (!)

7445824[/snapback]

Jeg tror ikke det finnes tilgjengelig codecer som er vesentlig bedre enn h264 og VC1 som brukes på BR og HD-DVD. Hvis disse diskene utnytter alle 30/50GB vil man altså enten måtte ofre lyd/bilde-kvalitet eller ekstramateriale for å klemme det ned på 3GB.

 

-k

Lenke til kommentar

43 minutters 720p (1280x720) TV-episoder på nettet encodet i x264 og 384 kbps AC3 5.1 lyd tar 1,1 gb

 

eks på kvalitet:

http://bildr.no/image/24079.jpeg

 

Sier ikke at det er det de bruker på bd/hddvd disker, men vi kan jo håpe på noe slikt som DVD-shrink for bd/hdvd som gjør størrelsen mye mindre med et minimalt kvalitetstap. Virker uansett utrolig overkill å bruke alle 30/50 gbytene

 

edit: skulle ikke være i tag :innocent:

Endret av the_zombie
Lenke til kommentar
Synes det er drøyt å ha en DVD-r ISO liggende på harddisken nå. Hva blir det med Blueray da? :p

 

50 GB de største platene tar? Blir vell 25 GB platene som blir brukt mest regner jeg med, men uansett. Vi trenger TB disker i fleng! :p

7445324[/snapback]

Det er vel ikke noe problem. Bare for prisen av en blueray-brenner får man jo kjøpt et par TB med harddiskplass. Det er nok til å lagre rundt 120 HD-filmer (som trolig blir rundt 15-20 GB hver). Og det er før man har kjøpt en eneste svindyr bluerayplate å brenne filmene ut på, cover, mapper å ha de i eller bokhylle å samle pappene/covrene i.

 

the_zombie: Bildet du linket har dårligere kvalitet enn HD-filmen. Du har nemlig transkodet (konvertert med kvalitetstap) fra formatet på filmen til JPEG.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...