Gå til innhold

HD-video på DVD eller SD-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål. 1440x1080i tilsvarer vel 4:3-varianten av "vanlig" 1920x1080i. 720p er faktisk 1,2 ggr så mye informasjon. Og dermed dyrere å prosessere.

 

Jeg regner med at "1080" er et viktig selling point på elkjøp. Kanskje har en stor andel av kjøperne fremdeles 4:3 skjerm, selv om jeg tviler. Mange amerikanske kunder har muligens en tidlig hd-skjerm hvor bildet faktisk er 1080i fysisk sett. For disse vil kanskje et 1080i kamera gi mening.

 

 

Ellers er små portable kamera med høy kvalitet optikk/sensor og effektiv koding til minnekort framtiden. Når det kunne skje med digital SLR, så kommer det til å skje med digital video også.

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Dessverre finnes det ingen codec for formatet ennå, så vi kan ikke vise dere eksempler ennå.

En idee å sjekke hva AVCHD standarden går ut på?

 

MPEG-4 AVC (H.264) er codecen som denne standarden bruker, med andre ord fullt spillbart og redigerbart(ikke native). Men standarden har fremdeles lange GOP tider om jeg ikke husker veldig feil så den slipper ikke helt unna det som er noe dritt med HDV. Noen ulemper må det være med lav bitrate og høy oppløsning... :p

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...