Gå til innhold

OpenOffice.org får Open XML-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kontorpakken OpenOffice.org skal etter planen støtte Microsofts Office-dokumentformat Open XML.

 

Les mer

7427789[/snapback]

Ikke fått i deg nok kaffe?

 

OpenOffice.org har ingen planer om å støtte Microsoft's Open XML men Novel har det. Nesten det samme som å skrive at BWM slutter å lage biler og går over til å lage dekk istedenfor.

 

Read thou Groklaw(.net)

 

Edit: Groklaw

Endret av Bad_Byte
Lenke til kommentar
Kontorpakken OpenOffice.org skal etter planen støtte Microsofts Office-dokumentformat Open XML.

 

Les mer

7427789[/snapback]

Ikke fått i deg nok kaffe?

 

OpenOffice.org har ingen planer om å støtte Microsoft's Open XML men Novel har det. Nesten det samme som å skrive at BWM slutter å lage biler og går over til å lage dekk istedenfor.

 

Read thou Groklaw(.net)

 

Edit: Groklaw

7428565[/snapback]

 

Dette er faktisk også en feil fremstilling. Ja, det er Novell som står for utviklingen, men kildekoden vil være åpen og vil bli tilbudt OpenOffice. Om utviklerne i Sun (som er de som leder OpenOffice utviklingen) kommer til å bruke koden er en helt annen sak.

 

Groklaw har i denne saken trampet litt i salaten:

 

Kommentar fra Miguel de Icaza

Endret av Willow
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg dette er positivt med muligheten til å lagre til ulike formater. Desto bedre interoperabilitet, desto friere står man i valg. Jeg tror faktisk at dersom OpenOffice har mulighet til i større grad å lese MS formater, gjør dette det faktisk enklere å se OpenOffice som et alternativ.

 

I denne sammenheng bør man også vise til at det utvikles en ODF Add-in for Microsoft Word, (BSD-lisens) med betydelig økonomisk støtte fra MS, http://odf-converter.sourceforge.net/index.html

 

Ellers gjør de fleste "leverandørene" av Linux-distroer tilpasninger av OpenOffice.

 

Ellers mener jeg å huske at OpenOffice fra og med versjon 2.0.4 har fått en forbedret definisjon av integrasjon av utvidelser (add-ins), slik at funksjonalitet som dette ikke trengs å legges inn i selve OpenOffice, men kan fungere gjennom en utvidelse.

Lenke til kommentar
Ser ikke hvorfor ikke oo.o skulle implementere dette. De støtter jo allerede doc og har lite å tape på å støtte flere formater. Det er kanskje ikke offisielt fra oo.o sin side ennå, men jeg tipper det kommer.

Hva skal forresten den metaforen din bety?

7428610[/snapback]

Du har kanskje ikke fått med deg at Microsoft Office 2007 kommer til å gå over til å bruke et XML-format de kaller Open XML etter all presset fra EU.

Lenke til kommentar
Ser ikke hvorfor ikke oo.o skulle implementere dette. De støtter jo allerede doc og har lite å tape på å støtte flere formater. Det er kanskje ikke offisielt fra oo.o sin side ennå, men jeg tipper det kommer.

Hva skal forresten den metaforen din bety?

7428610[/snapback]

Du har kanskje ikke fått med deg at Microsoft Office 2007 kommer til å gå over til å bruke et XML-format de kaller Open XML etter all presset fra EU.

7429730[/snapback]

Jeg skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre?

Mitt poeng var at oo.o har valgt å støtte tidligere Office-formater, hvorfor skulle de stoppe med det nå, selv om det er et nytt format? I linken til Willow hintes det sterkt om at docx også skal støttes av oo.o

At MS har gått bort fra .doc, betyr ikke at .doc ikke kommer til å brukes. oo.o støtter f.eks. word '97 om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg dette er positivt med muligheten til å lagre til ulike formater. Desto bedre interoperabilitet, desto friere står man i valg. Jeg tror faktisk at dersom OpenOffice har mulighet til i større grad å lese MS formater, gjør dette det faktisk enklere å se OpenOffice som et alternativ.

 

I denne sammenheng bør man også vise til at det utvikles en ODF Add-in for Microsoft Word, (BSD-lisens) med betydelig økonomisk støtte fra MS, http://odf-converter.sourceforge.net/index.html

 

Ellers gjør de fleste "leverandørene" av Linux-distroer tilpasninger av OpenOffice.

 

Ellers mener jeg å huske at OpenOffice fra og med versjon 2.0.4 har fått en forbedret definisjon av integrasjon av utvidelser (add-ins), slik at funksjonalitet som dette ikke trengs å legges inn i selve OpenOffice, men kan fungere gjennom en utvidelse.

7428935[/snapback]

 

Helt enig. Det er dessverre slik at de fleste brukere ikke skjønner forskjellen på de forskjellige formatene. Har et tilfelle av en frilans journalist, som bruker OO, sendte et dokumentet i ODF til kjæresten min. Hun skjønte ikke hvordan man skulle åpne denne fila og få den på trykk. Dette er nok mer regelen enn unntaket i slike eksempler..

Så vi trenger native støtte for alle formater i alle kontorpakker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...