Gå til innhold

Dell lanserer energieffektiv serverserie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vell ... i et større serversenter så vil noe sånt bety ganske mange penger i løpet av et år. Ikke bare sparer du penger ved at serveren bruker mindre strøm, men du bruker mindre strøm på å kjøle ned serverrommet også. Sparer du 50W pr cpu og sitter med f.eks 100servere med 2 cpu'er så er dette snakk om 10kW. Da snakker man 240kWh pr døgn i kun strømforbruk og fort vekk 150-200kWh i kjøling. Greit nok at dette er ved 80% load, men du skjønner fort poenget når det er snakk om å spare ~400kW/h pr døgn bare ved å gjøre noe så enkelt.

 

I tillegg bør det også nevnes at lavere strømforbruk pr server betyr at man kan stable ting enda tettere uten at man trenger å oppgradere kjølesystemene, som igjen betyr at man kan putte mer inn på mindre plass, som igjen betyr at man trenger mindre plass og dermed leier mindre plass... igjen .. mer penger.

Lenke til kommentar

På mitt datarom befinner det seg i dag over 300 servere. Av disse er ca. 200 bladservere. Hvis jeg ikke hadde hatt slike strømsnille bladservere måtte jeg ha kjøpt vanlige 1U som trekker mye mer strøm. Noen andre har allerede påpekt at man kan montere serverene mer kompakt, at kjølebehovet ikke blir så stort og at strømforbruket går ned med slike miljøvennlige servere.

 

Uten miljøvennlige servere måtte jeg ha byttet ut noen par kjølemaskiner, noe som kunne ført til nedetid på en del av maskinparken, jeg måtte ha byttet også ha ut transformatoren og UPS og kanskje også dieselaggregatet. Kanskje måtte også strømskinnene i gulvet ha blitt byttet ut for å tåle større last. Totalt sett ville slike investeringer blitt ganske dyre og ført til mye nedetid. Da er det flott at serverleverandørene tenker slik som de gjør nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...