Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg burde kanskje vere litt forsiktig med å uttale meg, ettersom eg i motsetnad til deg aldri har rørt eit XL2... Det eg gjekk ut frå var ein tråd på DVInfo.net, spesielt dette innlegget, i tillegg til truen at DV-standarden spesifiserer 720 pixlar i breidda uansett. Vert dei lagra i 960*576 altso?

 

Redigert: Og om det vert lagra i 960*576, kva codec er det lagra med? Microsoft sin DV AVI-codec er – iallfall ved eksport frå PPro – låst til 720*576.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Du setter et interessant lys på det :p

For som du sier så er DV AVI låst til 720. Jeg importerte alt fra XL2 via PPro og valgte da Widescreen. Der ser jeg jo også at PAR er 1,422. Så de må ha blitt importert med 720(PAR=1,422). Så man derimot på selve klippene etter import i Windows viste for eksempel WMP at bredden var 960. Men det er kanskje fordi avspilleren kun har square pixels. Men igjen, da burde alle vanlige 4:3-filer vært 768 brede. Det er de ikke.

 

Med andre ord er det kanksje ikke noe entydig svar uten å gå litt dypt på det. Dog vet jeg i hvert fall at på dette kameraet, i motsetning til XL2, var det "dårlig" 16:9 og man vil føle seg lurt hvis man trodde man fikk noe "ekte".

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...