Gå til innhold

Nytt taleprogram under utvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tragisk at departementet har gitt oppdraget uten å sikre at det blir tilgjengelig for alle (åpent og støtte for andre OS enn Windows). Dette gjør ikke noe annet enn å legge yttligere kjepper i hjulene for brukere og utvilkere av open programvare. Som om det ikke var nok slike hjulkjepper fra før.

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar

Ja det er tragisk at våre skattepenger skal hjelpe Microsoft til å lage noe som er totalt avhengig av deres OS.

 

Håper det blir bedre enn dette  :cool:  http://www.oslo.kommune.no/category.php?categoryID=23418

7376655[/snapback]

Jeg synes ikke den var så ille faktisk, jeg kan aldri tenke meg at MS klarer å lage noe bedre. Det jeg har hørt fra MS til nå har vært som det jeg hadde på Amiga i 1990.

 

EDIT:

Jeg blir faktisk mer imponert av å høre på siden du linket til. Den har tunge og munnlyder og høres meget autentisk ut. I tillegg er ordlyder meget bra, samt trykk osv... med noen få unntak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Flott eller tragisk, veit ikkje kva eg skal seie.

 

Talesyntese er en nyttig teknologi for blinde, svaksynte

 

Som om denne gruppa ikkje er låst fast nok i Windows frå før. Vis meg fullgode alternativ for andre OS til Jaws, Supernova, ZoomText, lista er lang...Det finst program for dette (f.eks. Orca, Gnopernicus og KMag for Linux), men dei er ikkje fullgode. Prøvde Orca når Ubuntu Edgy kom, ikkje i nærleiken av kva ZoomText er...KMag er på god veg, men manglar ein vesentleg funksjon: fullskjermforstørring (bruke heile skjermen som forstørringsområde).

 

Kan ikkje krevje å få alt gratis, slikt kostar sikkert å lage (lisensar for denne type program er i alle fall ikkje billig), men når staten fyrst skal få utvikla eit gratis program på denne måten med sine pengar (staten kan vel ikkje bare spørje fint, nokon må betale det) er det heilt feil å gå til eit lukka selskap som Microsoft og spørje om dei vil gjere det.

 

At Microsoft får dette oppdraget går jo rett mot oppfordringane frå politikarar om bruk av open kjeldekode (det er vel ingen som jobbar mot det, så vidt eg veit). Kan aldri tru at Microsoft gjev bort kjeldekoden til dette. Det vil heller sannsynlegvis ikkje vere særleg fungerande på andre OS.

 

Produktet vert sikkert bra for mannen i gata som ikkje ser så bra og bare brukar Word og Excel. Ein vil få funksjonaliteten integrert på ein måte betre enn nokon gong tidlegare, så for ein gjennomsnittleg Windows-brukar som har nytte av denne funksjonaliteten vert dette sikkert eit kjempegodt produkt. Men i ei tid der open kjeldekode stadig flyttar seg meir og meir inn i det offentlege, og det vert oppfordra meir og meir til bruk av open kjeldekode framfor lukka, er det at Microsoft skal få jobben heilt bakvendt.

 

Har ikkje dokumentert at dette vert eit lukka prosjekt kun for Windows. Men har ein grunn til å tru noko anna?

Endret av enixitan
Lenke til kommentar
Tragisk at departementet har gitt oppdraget uten å sikre at det blir tilgjengelig for alle (åpent og støtte for andre OS enn Windows). Dette gjør ikke noe annet enn å legge yttligere kjepper i hjulene for brukere og utvilkere av open programvare. Som om det ikke var nok slike hjulkjepper fra før.

 

:thumbdown:

7376459[/snapback]

 

Nå må du gi deg. Dette er snakk om gratis programvare til den plattformen som over 90% i dette landet bruker, og som sikkert 98% av tilgang til. Så vidt jeg kan se ut i fra både pressemeldingen og hw.nos artikkel er dette noe Microsoft gjør gratis - altså ikke på kostnad av skattebetalerne, som en berikning til deres plattform ut i fra en oppfordring fra fornynings- og administrasjonsdepartementet. Jeg vil gå så langt som å si at det er beklagelig at medlemmer av open source-miljøet stort sett kun kommer med sure oppstøt hver gang Microsoft gjør noe, uansett hvor positive effektene av det er. De samme folkene er som regel stille eller positiv de gangene Google igangsetter liknende prosjekter, selv om også disse er closed source. Det er ganske rimelig at Microsoft i hovedsak er interessert i å finansiere prosjekter til sin egen plattform?

 

Nei, når open source begynner å helle i retning av syrlig kommunisme får jeg pent nok. Hvis open source miljøet er i stand til å utvikle en fullgod løsning kan sikkert de også få moralsk støtte fra departementet, men det virker ikke som det er mer enn det Microsoft får.

 

Gratis menes med at staten betaler microsoft som utviklingen av programvaren. Microsoft gjør aldri noe gratis.

 

Nei, fuck makta. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Viktig : talesyntese og taleprogram er ikke det samme som det står i pressemeldingen.

 

Det er også feil at man kan "merke tekst" med en talesyntese. Det er progammet som tar i bruk syntesen som må gjøre.

 

En talesyntese er rett og slett en motor som tar en tekst-streng og oversetter den til lydsignaler.

 

LingIT har solgt LingSpeak som man kan kopiere tekst inn i (klipp og lim) og lese opp. Den tar i bruk Telenor Talsmann. Antar det er denne som vil ta i bruk den oppdaterte Talsmann.

 

Er flere spørsmål egentlig.

 

- Hvor mye penger gir FAD MS/LingIT for å videreutvikle LingIT sitt program "Talsmann" (som de fikk gratis av statseide Telenor i sin tid)?

 

- Hvilke andre firma som driver med talesyntese har blitt kontaktet? (Såvidt meg bekjent har ikke MS laget noen syntese på BM/NB noengang)

 

- Hvilke krav har blitt stilt? (dette sjekket jeg faktisk og fikk svaret : ingen krav er blitt stilt. Dette er ingen bestilling, men en utfordring)

 

- Hvorfor gir staten et privat-eid selskap gratis reklame på sine egne hjemmesider? Det finnes nemlig aktører på markedet som selger AKKURAT det MS/LingIT har gitt svar på til "utfordringen"? Hvorfor ble ikke disse kontaktet?

 

- Vil denne talesyntesen bli "åpen"? Altså vil den ta i bruk SAPI4 eller SAPI5 standarden slik at andre programmer kan ta i bruk stemmene? Hvis ikke er syntesen ganske ubrukelig for de fleste blinde. PS. Den støtter i skrivende stund bare den utdaterte SAPI4 standarden. Men vil LingIT gi vekk sin Talsmann gratis til alle applikasjonsutviklere? I så fall er dette en kjempebragd av MS/LingIT. Hvis de låser den til sitt program har de ikke hjulpet noensomhelst, men faktisk bare lagt kjepper i hjulene for alle som har lyst å lage bedre løsninger.

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar
Nå må du gi deg. Dette er snakk om gratis programvare til den plattformen som over 90% i dette landet bruker, og som sikkert 98% av tilgang til. Så vidt jeg kan se ut i fra både pressemeldingen og hw.nos artikkel er dette noe Microsoft gjør gratis - altså ikke på kostnad av skattebetalerne, som en berikning til deres plattform ut i fra en oppfordring fra fornynings- og administrasjonsdepartementet. Jeg vil gå så langt som å si at det er beklagelig at medlemmer av open source-miljøet stort sett kun kommer med sure oppstøt hver gang Microsoft gjør noe, uansett hvor positive effektene av det er. De samme folkene er som regel stille eller positiv de gangene Google igangsetter liknende prosjekter, selv om også disse er closed source. Det er ganske rimelig at Microsoft i hovedsak er interessert i å finansiere prosjekter til sin egen plattform?

 

Nei, når open source begynner å helle i retning av syrlig kommunisme får jeg pent nok. Hvis open source miljøet er i stand til å utvikle en fullgod løsning kan sikkert de også få moralsk støtte fra departementet, men det virker ikke som det er mer enn det Microsoft får.

 

Gratis menes med at staten betaler microsoft som utviklingen av programvaren. Microsoft gjør aldri noe gratis.

Nei, fuck makta. :dontgetit:

7377230[/snapback]

Mener du seriøst at du tror MS gjør dette av ren veldedighet ovenfor den norske stat? Altså uten å ta seg direkte betalt for jobben de bruker tid og penger på eller å ta seg indirekte betalt gjennom å knytte kundene ennå strammere opp mot deres OS? Hvis ikke, hvem tror du ender opp med regninga til slutt?

 

Jeg vil gå så langt som å si at det er beklagelig at medlemmer av closed source-miljøet stort sett kun kommer med sure oppstøt om kommunisme hver gang noen klager på at Microsoft gjør seg ennå sterkere på bekostning av andre, uansett hvor negative effektene av det er.

Lenke til kommentar

Her var det da usedvanlig mange sterke meninger basert på antagelser og tro.

 

For det første er det ingen som vet noe om denne henvendelsen har gått til flere programvareprodusenter. For det andre er det ingen som vet om dette er noe MS får betalt for, eventuelt hvor mye, og om andre også har fått dette tilbudet. For alt vi vet er MS de eneste som har valgt å gå inn på dette. Det kan også være resultat av en anbudskonkurranse.

 

Det er heller ingen som vet noe om hvilke systemer denne talesyntesen vil være tilgjengelig på. Det vanlige er at selve talesyntesen er platformuavhengig og at den kan benyttes på ulik programvare for ulike platformer.

 

Det som er mest beklagelig her er sure oppstøt fra Open Source-miljøet om ting de ikke aner noen ting om ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...