Gå til innhold

Ny I-Mate-smarting til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, her kommer et spm som avdekker min totale kunnskapsmangel (men jeg har lyst til å lære) - hjelp meg den som kan:

 

Jeg har en e-post med Exchange-server - og synes en slik mobil (I-Mate PDal) kunne vært praktisk for å lese e-post på farten osv (slik ethvert menneske med respekt for seg selv bør kunne i 2006/7). Lastes dette ned over Wlan /wifi funksjonen? Og da via det vanlige bredbåndet, som om det var en pc tilknyttet nettverket? (Har trådløst bredbånd både på jobb og hjemme)

 

Eller går denne form for nedlasting over mobilabbonnementet?

 

Kan noen bistå med å forklare meg dette? På forhånd takk! :thumbup:

 

Jeg har også sett på en HTC MTeoR (som da ikke har Wlan) som jeg i og for seg likte.

 

Evt. noen andre smartphones som anbefales mer enn nevnte modeller - liker helst de litt mindre, kompakte - gjerne tynn.

Lenke til kommentar
Lastes dette ned over Wlan /wifi funksjonen? Og da via det vanlige bredbåndet, som om det var en pc tilknyttet nettverket? (Har trådløst bredbånd både på jobb og hjemme)

 

Eller går denne form for nedlasting over mobilabbonnementet?

 

7385806[/snapback]

 

Vanlig synkronisering kan gjøres via både WLAN og EDGE/GPRS. Er du koblet til WLAN vil den automatisk gjøre det over WLAN. Er du ikke koblet til noe, vil den koble opp GPRS og laste ned over mobilnettet (og du blir belastet deretter av operatøren).

 

Når det gjelder Push-mail, så går det kun over mobilnettet. Når du aktiverer Push, vil den automatisk opprette en GPRS-oppkobling, som er aktiv så lenge push er aktivert (push aktiveres samme sted som du aktiverer wlan, så er jo ikke noe problem å koble fra push og på wlan).

 

Jeg ville heller anbefale denne mobilen så får du med tastatur og kan sende mail også (på en praktisk måte).

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Godt tips med den nye HTC P4350, men er redd jeg kanskje vil savne SMS-tasting med en hånd. Jeg har hørt at HTC har litt vanskelige menyvalg og at SonyE/ Nokia er mer intuitivt. Synspunkter/erfaringer ?

 

Vurderer da W950 med musikk moro og alternativt noe fra Nokia.

Lenke til kommentar
Den virka unødvendig stor, egentlig...

7373687[/snapback]

 

i-mate PDAL er LITEN! Den veier kun 116 gram med batteri og 94 uten (veide den på brev-vekta) - den ligger veldig godt i hånda. Jeg har små ting å utsette på den. Skal vi se om jeg husker de...jeg syntes også PDAen så veldig stor ut på bildet, men det er bare bildet :-)

 

D-Pad'en (liksom et hjul med opp ned høyre venstre for navigasjon + en knapp i midten) er litt liten

 

Litt knotete å få minnekort inn og ut på siden pga slot'en er felt litt inn

 

Skjermen virker litt nedfelt i chassiet.

 

Nå sitter jeg på en pre-sample - så det kan være de som kommer i salg ser litt anderledes ut, osv.

 

NB! PDAL kommer med AKU 3.2 - fornøyd med at Microsoft tar tak i ting som kunder klager på. Men fremdeles har de selvfølgelig en vei å gå med Windows Mobile 5

 

Regner også med at prisen kommer til å bli ganske gunstig sammenlignet med

 

Les mer om pre-test på www.i-mate.no->Forum->PDAL

Lenke til kommentar
Ok, her kommer et spm som avdekker min totale kunnskapsmangel (men jeg har lyst til å lære) - hjelp meg den som kan:

 

Jeg har en e-post med Exchange-server - og synes en slik mobil (I-Mate PDal) kunne vært praktisk for å lese e-post på farten osv (slik ethvert menneske med respekt for seg selv bør kunne i 2006/7). Lastes dette ned over Wlan /wifi funksjonen? Og da via det vanlige bredbåndet, som om det var en pc tilknyttet nettverket? (Har trådløst bredbånd både på jobb og hjemme)

 

Eller går denne form for nedlasting over mobilabbonnementet?

 

Kan noen bistå med å forklare meg dette? På forhånd takk! :thumbup:

 

Jeg har også sett på en HTC MTeoR (som da ikke har Wlan) som jeg i og for seg likte.

 

Evt. noen andre smartphones som anbefales mer enn nevnte modeller - liker helst de litt mindre, kompakte - gjerne tynn.

7385806[/snapback]

 

En av "ulempene" med å skaffe seg teknologiske dippedutter i dag er at man på et tidspunkt bare må slå til - det kommer til å spys ut nye PDAer og Smartphones i et høyere tempo enn noen sinne. Om ikke lenge vil vi se hybrider..vel, det ser vi vel nå - av PDA/Smartphones. Med nytt operativsystem på trappene fra Microsoft skal PDAer og Smartphones nærme seg hverandre enda mer.

 

PDAL er en ok PDA. Antageligvis en som vil kategoriseres innenfor det du har behov for - å være oppdatert med kalender/avtaler, kontakter, e-post, osv. hele tiden - til en gunstig pris.

 

Det som er ulempen (vel, jeg vet det er teit) med å kjøpe klin nye dippedutter er at teknologi er gjerne ny, finessene osv. Man får en telefon med en ROM (Programvare/operativsystem som styrer telefonen) ligger brent inn og har ikke gått igjennom en prosess der feil har blitt luket ut. En HTC MhTeoR jeg sitter med har en del feil som jeg irriterer meg grovt over. Den er ok som telefon, lært meg å leve med feilene, men f.eks plages jeg av at alarmer ikke ringer (ikke 3dje parts programvare som har messa opp Notification køen nei), Innstillinger menyen (0..9) endres til A-J pga telefonen tror den parres mot et ekstern tastatur - så jeg skal kunne trykke A-J for å raskt velge en av kategoriene under Innstillinger, batteriet tappes etter middels telefon-aktivites, synking, osv. i løpet av en arbeidsdag - jeg husker ikke om det var amobil som testa 3G og batterikapasitet - men min HTC MTeoR er jeg IKKE imponert over batterikapasiteten på. Man kan jo tvinge den over til å bruke vanlig GSM. Må finne ut av hvordan jeg skal få det til..

 

Jeg pleier å si at en PDA er en PC med telefon-funksjonalitet, mens en Smartphone er en telefon med PC-funksjonalitet. Når en ser på PDAer som selges i dag har de fleste, 99.999% , de samme programmene, funksjonene, etc. pga Windows Mobile 5 benyttes. Det samme gjelder Smartphones i fra forskjellige produsenter. Forskjellen ligger gjerne i om det er siste AKU (Adaption Kit Upgrade), knappe-konfigurasjon, lydkvalitet, og slike ting. I tillegg så foretar de forskjellige produsentene/leverandørene sin branding av telefonene, og legger sin egen programvare/verktøy/spill inn på telefonene.

 

Det du bør passe på hvis du kjøper en PDA eller Smartphone at den har AKU 2.0 (MSFP - Messaging and Security Feature Pack) eller nyere - dersom du skal bruke såkalt Direct Push teknologi fra en Exchange Server. Det må i tillegg være Exchange Server 2003 SP2 som står på server siden. Husk også at du kjøper en telefon, men at det også kommer en tid etter kjøpet - med andre ord teknisk support fra produsent, hvem du kjøper den av (forhandler) og importør + service verksted bør tas med i betraktning - dersom du skulle ha behov for hjelp eller får problemer på noen måte..

Lenke til kommentar

i

tipa da ikkje går så bra, så blir vel sikert siste og første mobilen fra dei her i Norge

7442050[/snapback]

 

Mener du fra i-mate? de har allerede kommet med K-JAM, JAMin, JASJAR, SP5, SP5m som branded HTC telefoner. SPL er fra TechFaith, usikker på hvor PDAL er fra. men på nyåret/Våren kommer det flere + selvspecet. Og d går ikke så ille

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...