Gå til innhold

Canon 400D, kit eller hus + objektiv?


Anbefalte innlegg

Jeg vurdere å kjøpe et Canon 400D, men er i tvil om jeg skal gå for en kit pakke eller kjøpe bare kamerahuset + et bedre objektiv. Ser at Netshop selger huset til rett under 6000. Et fullt kit koster vel ca 700,- mer.

 

Dersom jeg går for bare kamerahuset, hva slags objektiv vil dere anbefale. Ønsker nok et "all round" zoom-objektiv i første omgang. Det viktigste er nok at der er rimelig lyssterkt og av generell god kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kit-objektivet er vel bedre enn de fleste "allround"-objektiv,

så det er ingen dårlig investering.

 

Jeg klarer meg veldig godt med min Tamron 17-50 2.8,

men savner av og til litt lengre brennvidde.

 

Så litt på Sigma's 18-125 og 18-200,

men siden de ser ut til å være dårligere optisk enn kit-objektivet ble det ikke veldig fristende,

da kunne man jo like godt kjøpt et superzoom-kompakt.

 

/erling

Lenke til kommentar

Har du råd, så gå for hus + et godt objektiv. Canons 18-55 kitobjektiver varierer fra brukbare til direkte elendige. I det store og hele er de ikke i stand til å yte 400D rettferdighet, noe forhandlerne er glade for, siden Canon da selger store mengder ekstraobjektiver. Har du ikke råd til Canon-optikk i tillegg til huset, så se på Sigma. De har mye bra som passer, til en rimelig pris. Og kjøper du kamerahus også, så kanskje du kan få en god pakkepris?

 

Lykke til, uansett! Du har mye gøy med kameraet foran deg!

Lenke til kommentar
Har du råd, så gå for hus + et godt objektiv. Canons 18-55 kitobjektiver varierer fra brukbare til direkte elendige. I det store og hele er de ikke i stand til å yte 400D rettferdighet, noe forhandlerne er glade for, siden Canon da selger store mengder ekstraobjektiver. Har du ikke råd til Canon-optikk i tillegg til huset, så se på Sigma. De har mye bra som passer, til en rimelig pris. Og kjøper du kamerahus også, så kanskje du kan få en god pakkepris?

 

Lykke til, uansett! Du har mye gøy med kameraet foran deg!

7347187[/snapback]

 

Noen som har et brukbart Canon objektiv å anbefale istedenfor kit-objektivet?

Lenke til kommentar

hvis ikke du nøjagtigt ved hvad du vil have, så køb med kit, eller køb et kit løst - det kan nok fås til 3-400 kr brugt.

 

Jeg er glad for mine:

tamron 28-75 f2,8 til protræt og når lyset er i øvrigt er dårligt til omkring 3000.

canon 50 mm f1,8: skapr og lysstærk til under 1000 kr.

Sigma 18-200: blændet ned til f/8 giver den fine billeder. mine "Rejseoptik og eneste vidvinkel - omkring 3000 kr.

 

ER det indedørs sport ville jeg nok gå efter 50 mm f1,8, men den kan ikke stå alene og så vil kitoptik være fin til resten.

 

er det portræt og indedørs uden lysaf flere mennesker så ville jeg gå efter tamronen

 

sigmaen er ikke aktuel når det er lysstyrke vi snakker.

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å ta mange bilder av barn med "lopper" i blodet. Det vil si barn som ikke står stille. Idag har jeg et kompaktkamera (IXUS 800 IS) og det blir ganske mange uskarpe bilder, spesielt innendørs uten blitz. Vil et speilreflekskamera med brukbar linse være mer lysfølsomt?

Lenke til kommentar

Innendørs, uten blitz og barn med lopper i blodet? du har et problem, mann ;)

 

Lysstyrke er i så fall viktig, og brennvidde. Hva med en Sigma 30mm f/1.4? Fikk mitt brukt til rundt 2500, og fungerer fint på innendørsbilder.

 

Ellers så liker jeg Tamron sine objektiv: 17-50mm f/2.8 og 28-75mm f/2.8.

 

Når det gjelder kitobjektivet så bør du huske at dette gir deg en helt OK vidvinkel til en billig pris. Den gangen jeg kjøpte mitt Canon kit, så tok jeg med 18-55mm utelukkende pga. av at jeg da hadde en 18mm i sekken - i tilfelle jeg skulle få bruk for det.

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Jeg glemte faktisk at jeg har et objektiv som hører til et gammelt EOS 100 (film). Det er et 28-80mm Ultrasonic 1:3.5-5.6 med AF.

 

Vil dette passe?

 

Er brennvidde-betegnelsene de som på digitalkameraene som det var på film-modellen?

 

Noen som har peiling på om dette er et bra objektiv sammenlignet med det som følger med EOS 400D kit?

Lenke til kommentar

Nej - du kommer noget tættere på jf:

Brændvidde (mm) Er angivet på objektivet i mm. Nogle spejlrefleks har mindre sensor end den negativstørrelse, som de fleste objektiver er lavet til. Det betyder at sensoren kun bruger det midterste af linserne, hvorved man får en såkaldt "cropfaktor". Kort forklaret svarer til at tage et A4 billede, kun bruge det midterste i A5 størrelse, og så forstørre det til A4 igen = man kommer tættere på. Brændvidden er konstant - det er udsnittet der ændres.

 

Det betyder man skal gange mm med cropfaktoren for at få, hvor mange mm objektivet svarer til monteret på dit kamera i forhold til på analog spejlrefleks - der er sammenligningsgrundlaget for brændvidder på kamera.

 

Canon EOS 350D har en cropfaktor på 1,6, hvilket i praksis betyder at f.eks. standardoptikken på 18-55 mm svarer til 28,8-88 mm. Se evt. HER for at få indtryk af hvor mange mm du skal bruge.

 

Cropfaktoren er godt for dem der bruger meget tele, men kan være problematisk hvis man primært arbejder med vidvinkel og kortere brændvidder.

 

x1 : Canon EOS 1-Ds mrk II og 5D (ingen cropfaktor = fuldformatsensor)

x1,6: Canon EOS 300D, 350D, 400D, D30, D60, 10D, 20D og 30D:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er fremdeles på jakt etter ETT bra objektiv som alternativ til 18-55mm kit objektiv. Jeg har testet Nikon D80 med 18-70 og en 50mm 1.4. Etter å ha forsøkt en 50mm fast brennvidde på badet (barn på potte for første gang) så sverger jeg til zoom. Selv om vi har et romslig bad, så ble 50mm håpløst og jeg angret på at jeg ikke hadde montert zoomen. Når situasjoner oppstår, så er det vrient å skulle til å skifte objektiv.

 

Min konklusjon er derfor at det er greiest med et moderat all-round zoom objektiv.

 

Utfordringen er fremdeles om det finnes et objektiv til canon 400D som kanskje er mer likt Nikon 18-70mm som skal være noe bedre enn Canon 18-55mm.

 

Har slitt litt med å finne noe. Virker som om de fleste zoom-objektivene blir delvis slaktet, selv om de koster mange tusen kroner.

Lenke til kommentar

Det Canon har, som kommer nærmest Nikons 18-70 uten å koste en liten formue, er vel 17-85 IS? Den er nokså dyr, den også, og fortsatt ikke helt på høyde med Nikons 18-70 optisk (sies det - jeg har ingen erfaring fra å pixel-peepe på bilder tatt med dette objektivet, selv om jeg har brukt det litt i kombinasjon med 20D) og den er diger, men den har IS (som ikke hjelper deg "mot" barn) og større brennviddeomfang. 400D + 17-85IS koster vel omtrent det samme som D80 + 18-70.

 

Uansett kommer du til å trenge en blitz - det er mye nyttigere til barnebilder enn lyssterk optikk. En 50mm er, som du alt har oppdaget, alt for trang for ditt bruk. Et objektiv rundt 30mm er mye bedre som allrounder innendørs (det bruker jeg selv, til akkurat samme bruk som du beskriver), men selv om min er lyssterk (f/1.4) må jeg fortsatt bruke blitz. Man bør dessuten ha fotografert litt for å bli komfortabel med "apostlenes zoom" (fast brennvidde og bena til å zoome med).

 

Personlig kan jeg ikke begripe hvorfor du ikke bare beholder D80'n. 18-70'n kombinert med en god blitz kommer til å gi deg glitrende resultater.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg er fremdeles på jakt etter ETT bra objektiv som alternativ til 18-55mm kit objektiv. Jeg har testet Nikon D80 med 18-70 og en 50mm 1.4. Etter å ha forsøkt en 50mm fast brennvidde på badet (barn på potte for første gang) så sverger jeg til zoom. Selv om vi har et romslig bad, så ble 50mm håpløst og jeg angret på at jeg ikke hadde montert zoomen. Når situasjoner oppstår, så er det vrient å skulle til å skifte objektiv.

 

Min konklusjon er derfor at det er greiest med et moderat all-round zoom objektiv.

 

Utfordringen er fremdeles om det finnes et objektiv til canon 400D som kanskje er mer likt Nikon 18-70mm som skal være noe bedre enn Canon 18-55mm.

 

Har slitt litt med å finne noe. Virker som om de fleste zoom-objektivene blir delvis slaktet, selv om de koster mange tusen kroner.

7524801[/snapback]

 

Hvor mange penger har du "å bruke"?

Canon sitt EF-S 17-55 f/2.8 koster vel ca rundt 9.000,- Dette er rimelig lyssterkt og lett vidvinkel.

Canon EF 24-70 f/2.8L koster ca 12.000,- Dette har jeg personlig (til 20D'n) og bruker det overalt. Det har fortsatt lett vidvinkel, men også litt tele. Men det er schwæært.. Veier bare en snusboks under en full kilo :cool:

 

Men har du det der 28-80 objektivet ditt, så tror jeg ikke du trenger kit-objektivet. Du får ikke så bra vidvinkel, men du vil ha et rimelig brukbart allround-objektiv. Så får du heller legge inn i aftenbønnen at du ved en senere anledning får aksept for å kjøpe et EF-S 10-22 f/3.5-4.5.. :)

 

MvH

Bikeridr

Lenke til kommentar
Jeg er fremdeles på jakt etter ETT bra objektiv som alternativ til 18-55mm kit objektiv. Jeg har testet Nikon D80 med 18-70 og en 50mm 1.4. Etter å ha forsøkt en 50mm fast brennvidde på badet (barn på potte for første gang) så sverger jeg til zoom. Selv om vi har et romslig bad, så ble 50mm håpløst og jeg angret på at jeg ikke hadde montert zoomen. Når situasjoner oppstår, så er det vrient å skulle til å skifte objektiv.

 

Min konklusjon er derfor at det er greiest med et moderat all-round zoom objektiv.

 

Utfordringen er fremdeles om det finnes et objektiv til canon 400D som kanskje er mer likt Nikon 18-70mm som skal være noe bedre enn Canon 18-55mm.

Jeg ville valgt enten Tamron 17-50 f/2.8 eller Sigma 24-70 f/2.8. Sistnevnte kan bli litt trang på Canon (litt bedre på Nikon), mens Tamronen er jo en super erstatning til kit-objektivet. Det gir deg ikke noen ekstra mm, men du har megapixels nok til å kompensere for det en god stund (kan croppe ganske hardt uten å ødelegge bildekvaliteten for mye). Siden du har 28-80 også (som passer på kameraet ditt), kan du nok likegjerne gå for Tamronen.

 

Begge disse koster ca 3500 kr...

Lenke til kommentar
Personlig kan jeg ikke begripe hvorfor du ikke bare beholder D80'n. 18-70'n kombinert med en god blitz kommer til å gi deg glitrende resultater.

7524967[/snapback]

 

Jeg er ikke komfortabel med auto-fokus ytelsen på D80. Har tatt noen bilder med 400D nå og generelt så synes jeg motivene blir mer vellykkede (i fokus) enn med D80.

 

Kan jeg ha fått en dårlig D80?

Lenke til kommentar

Tamron og Sigma har lyssterke normalzoomer til en fornuftig pris, men jeg er litt bekymret for autofokus (hastighet og nøyaktighet) og foroverkompabilitet? Fås ny for ca 3.500,- ?

 

Canon har 17-85 IS som sikkert gir gode bilder, men begrenset lysstyrke for bevegelige motiver (hvor bildestabilisatoren gir begrenset gevinst) og leking med depth of focus. Fås brukt for 3.500-4.500,-

 

Canon har 17-40L f/4.0 som visstnok er veldig god optisk, men igjen begrenset lysstyrke. Fås brukt for 4-5.000,-

 

Canon har 17-55 f/2.8 IS som sikkert er veldig bra men alt for dyr for mitt bruk.

 

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Jeg er ikke komfortabel med auto-fokus ytelsen på D80. Har tatt noen bilder med 400D nå og generelt så synes jeg motivene blir mer vellykkede (i fokus) enn med D80.

 

Kan jeg ha fått en dårlig D80?

7526044[/snapback]

Når jeg titter på de to testbildene dine i en annen tråd, så lurer jeg på om D80'en din muligens utviser litt bakfokus (dvs. at kameraet fokuserer litt bak fokuspunktet)? Litt vanskelig å si sikkert med de motivene.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke komfortabel med auto-fokus ytelsen på D80. Har tatt noen bilder med 400D nå og generelt så synes jeg motivene blir mer vellykkede (i fokus) enn med D80.

 

Kan jeg ha fått en dårlig D80?

7526044[/snapback]

Når jeg titter på de to testbildene dine i en annen tråd, så lurer jeg på om D80'en din muligens utviser litt bakfokus (dvs. at kameraet fokuserer litt bak fokuspunktet)? Litt vanskelig å si sikkert med de motivene.

7529720[/snapback]

 

Ja, jeg har mistanke om at D80 sin autofokus ikke fungerer helt 100% på mitt eksemplar. Har fått litt for mange mislykkede bilder til at jeg tror det kun er fotografen. Hva kan gjøres for å fikse dette? Levere det inn for justering?

Endret av T2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...