Gå til innhold

Trenger du egentlig 3G-telefon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen er grei den, men hva med å poengtere bedre:

- Bedre lydkvalitet på samtalene i 3G?

- Hva med (nesten) garantert dekning på peak dager (17.mai, nyttårsaften etc) når alle andre stanger i 2G nettet?

- Hva med oppetid (f.eks. i Tåsentunnelen i Oslo) når det til stadighet er feil med 2G antennen?

Endret av Skikongen
Lenke til kommentar

Selv om jeg ser fordeler med 3G ramset opp i denne artikkelen, så har jeg det stort sett avslått på min SE K800i. Først og fremst fordi det spiser opp batteriet mitt mye raskere selv om jeg har brukbar 3G-dekning i Bergen. Jeg benytter meg ikke av videosamtaler, mobiltv eller trenger datahastigheten det gir utenom når jeg har mobilen koblet til bærbaren. Hadde jeg tenkt meg litt mer om hadde jeg kjøpt meg en SE K790i fra utlandet og fått mer enn god nok datahastighet "over alt" takket være edge og ikke opplevd at det hadde gått ut over batteritiden min!

Lenke til kommentar
- Hva med oppetid (f.eks. i Tåsentunnelen i Oslo) når det til stadighet er feil med 2G antennen?

7329387[/snapback]

Ble nysgjerrig nå. Noe spesielt i tåsentunellen?

7330212[/snapback]

 

Jeg og ble nysgjerrig på denne Tåsentunnelen. Min opplevelse av mobilbruk med 3G ved kjøring gjennom tunneler er at jeg mobilen går over til å kun bruke 2G fordi det ikke er 3G-dekning der. Gjelder tilnærmet alle tunneler i den delen av Bergen jeg kjører rundtom i til daglig, men nå som jeg sjeldnere og sjeldnere har påslått 3G så vet jeg ikke om Telenor har utbedret dette i det siste. Netcom vet jeg ikke hvordan er på bruk av 3G da jeg ikke har testet deres 3G-dekning i like stor grad.

Lenke til kommentar

Men er det da ikke litt Amobil og tilsvarende nettsteders feil? Man finner knapt en test uten at journalisten klager på mangel på Edge eller 3G.

 

"Vi stusser litt over mangel på 3G på telefonen, men heldigvis har den Edge..." eller "Telefonen mangler dessverre Edge, men heldigvis har den 3G". "Telefonen mangler både 3G og Edge og burde dermed ikke tas i av menneskelige hender i fare for å lamme sentralnervesystemet".

Lenke til kommentar

Jeg "trenger" 3G. Bruker videotelefoni mye når jeg er på reise og skal synge godnatt til en sønn på 2 år som er igjen hjemme.

 

Jeg har en Nokia N80 og kona en SE K800i. Fungerer utmerket med en videosamtale når en av oss er bortreist i jobbsammenheng.

 

Min sønn på 2 syns også det er gøy å ringe til sin fetter på fem som har arvet en 6630 (med eksternt kamera).

 

 

Da en med videosamtaler holder telefonen bort fra hodet så hjelper vel det også på stråling.

 

Blir litt spennende å se hva prisen blir når operatørene skrur på taksameteret.

 

-

Lenke til kommentar

Men hva skjer når UMA blir like vanlig som GSM?

Da vil jo all mobil-telefoni gå over bredbånd. Nokias "toppsjef", Jorma Ollila, har uttalt at han tviler på at de vil produsere mobiltelefoner uten UMA teknologi om 3-5 år.

Da er det jo ikke aktuelt med hverken 3G eller Edge.

 

Systemet er jo faktisk allerede oppe, og funker!

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Mange kjøper seg 3G-telefoner, men langt fra alle har bruk for det. 

 

Les mer

7329005[/snapback]

 

Et glemt positivt argument er at det er lettere å få forbindelse når det befinner seg mange mennesker på en plass. f.eks ved konserter og større arrangementer.

På 17 mai opplevde jeg når jeg befant meg på Karl Johans gate at jeg ikke kom frem til personer med 2G telefoner, det gikk heller ikke å sende teksmelding fra disse. Telefonene var i samme nett. Med 3G telefon var det ingen problmer å ringe, selv bruk av internett var uproblematisk. Under VG lista topp 20 var det umulig å bruke edge/gprs på rådhusplassen.

Lenke til kommentar
Marius Valle trenger visst en leksjon i norsk... man TJENER ikke penger på å velge en 2G-telefon framfor en 3G-telefon. Man kan muligens SPARE noen kroner, men hvis du klarer å tjene penger på å velge GSM framfor UMTS så vil jeg gjerne høre hvordan ;-)

 

-snubbel

8941926[/snapback]

 

Hvem har sagt at det er snakk om å tjene penger?

Du kan tjene på å ha en stabil internettforbindelse :)

 

...når det er sagt, så er jeg i prinsippet enig med deg, og ser hva du mener.

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar

8941926[/snapback]

 

Hvem har sagt at det er snakk om å tjene penger?

Du kan tjene på å ha en stabil internettforbindelse :)

 

...når det er sagt, så er jeg i prinsippet enig med deg, og ser hva du mener.

8942210[/snapback]

 

Vel, i artikkelen kan man lese følgende:

 

Det er ikke usannsynlig at du ikke har bruk for 3G, og da er det mye å tjene på å kjøpe en helt vanlig mobiltelefon.

 

....

 

-snubbel

Endret av snubbel
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...