Gå til innhold

Test: RIM Blackberry 8700g


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott test. Artig at dere tester denne mobiltelefonen, siden Blackberry er på vei til Norge. Og blir det en like stor suksess som i USA blir dette en svært populær mobiltelefon ;)

 

Håper de kommer med en oppfølger som har litt mer funksjoner. Kanskje må du vente noen sekunder på at den skal jobbe, eller bruke lenger tid på å vende seg til operativsystemet, men det syns jeg er helt greit dersom de kommer med en mer funksjonsrik oppfølger.

 

Men nå er nok BB uaktuelt for meg uansett. Jeg er ingen bedrift og har heller ikke tenkt å bruker nærmere 500 kroner i måneden på e-post ;)

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller er det flere som har problemer med å se hvilket norsk marked som skal ha bruk og nytte for BlackBerry? Greit nok at mange er blendet av hypen rundt BlackBerry, men innkjøpsavsvarlige i de fleste større selskap må vel ha evne til å se at dette ikke er noen fantastisk løsning?

 

Mye mulig at brukervennligheten er stor. Men personer som _trenger_ BlackBerry er vel gjerne oppegående nok til å kunne bruke et av de alternativene som finnes. Hvertfall er det min erfaring gjennom bl.a. å ha snakket med en amerikaner som har brukt BlackBerry noen år og nok aldri går tilbake.

 

Husker jeg leste prisene for BlackBerry i forbindelse med lanseringen her i Norge. Det som slo meg var at det var uforholdsmessig dyrt. En ting er investeringen i forbindelse med innkjøp og en drøy månedspris. Verre er det at prisene for datatrafikk var høye. Tar jeg ikke mye feil, finnes det kontantkort med billigere GPRS. Skal man ha full glede av en mobiltelefon som alltid er tilkoblet, bør det vel helst ikke koste skjorta.

 

BlackBerry-hypen kommer vel først og fremst fra USA og hvitsnippmiljøet i London. To mobilmarked som skiller seg en hel del fra det norske, spesielt med tanke på abbonnement for datatrafikk/GPRS. Amerikanere har i tillegg mobilvaner som skiller seg en hel del fra det europeiske. Så selv om BlackBerry sikkert er greit alternativ i disse markedene, er det ingenting som tilsier at det vil slå an i Norge.

 

BlackBerry er vel i all hovedsak gammel teknologi, noe jeg antar er årsaken til at de store norske operatørene har valgt å ikke satse på dette markedet. Sammenligner man med f.eks. England, har man der i lengre tid brukt BlackBerry-teknologien på mobiltelefoner som også er tilgjengelige Norge. Nokia har f.eks. en hel del modeller med BlackBerry-støtte og har hatt det i flere år. Modeller som benytter nyere og mer moderne teknologi enn RIM.

 

Jeg sier ikke at BlackBerry blir å floppe i Norge, men jeg mener det burde gjøre det. Trigcom har jeg ikke kjennskap til, men de er vel et lite nystartet selskap såvidt jeg vet. Hva skjer om markedet skulle utebli? Om BlackBerry flopper og Trigcom forsvinner, hva skal man da bruke de fancye og brukervennlige telefonene til?

 

Verden vil bedras...

Lenke til kommentar

Grunnen til den ble en så stor suksess i USA og delvis i England er fordi den er/var tidelig ute med noe, pluss at den er så enkelt at folk med ekstremt liten kapasitet i topplokket kan bruke den (ergo paris hilton og hun der blonde sangeren fra bilfilmen).

 

Om den blir populær i norge blir det nok grunnet hype og enkelhelt, men da jeg testet crackberry for lenge siden opp mot min tidligere arbeidsgivers system fungerte det utmerket, og de gikk kjapt over til de for sine selgere. Enkelhet, sikkerhet & stablitet er viktigere en fancy tilkoblinger, menyer og mp3er på mobilen.

 

Personlig holder jeg meg til E61 da jeg ikke trenger noe annet.

Lenke til kommentar
Grunnen til den ble en så stor suksess i USA og delvis i England er fordi den er/var tidelig ute med noe, pluss at den er så enkelt at folk med ekstremt liten kapasitet i topplokket kan bruke den (ergo paris hilton og hun der blonde sangeren fra bilfilmen).

 

Om den blir populær i norge blir det nok grunnet hype og enkelhelt, men da jeg testet crackberry for lenge siden opp mot min tidligere arbeidsgivers system fungerte det utmerket, og de gikk kjapt over til de for sine selgere. Enkelhet, sikkerhet & stablitet er viktigere en fancy tilkoblinger, menyer og mp3er på mobilen.

 

Personlig holder jeg meg til E61 da jeg ikke trenger noe annet.

7294526[/snapback]

 

Litt av grunnen til at BB slo til i USA var vel at de ikke har hatt tilgang til billig SMS i samme utstrekning som oss i Europa.

 

SMS i USA (wiki)

Lenke til kommentar
det blir nødvendigvis en del rulling opp og ned i menyene, som ofte kan romme 20 forskjellige valg
Prøvde telefonen i dag, det er bare en snarvei du trenger å lære: hjul går horisontalt, hjul + alt går loddrett. :)

 

SiRO: Når jeg nevnte ordet treparts applikasjoner var selger flink til å fortelle om msn-klienter, Opera (Mini) osv som skulle fungere bra på BB. Selvfølgelig stod jeg med en terminal i hånda når han snakket og på meg virket telefonen ekstremt treg med en gang man bare trykket på en applikasjon. Derimot var alt av RIM-programvare raskt som lynet. Fikk derfor inntrykk av at telefonen kun er kjapp i menyene og på mail, men ellers utrolig treg. Stemmer dette med hva du har erfart under testperioden?

 

Skjermen virket også lite lyssterk, selv inne i lokalet. Hvordan opplevde du den i utendørs?

 

Det er kun tre uker siden vi klaget over at smarttelefoner er for vanskelige å bruke. Det var før vi hadde prøvd en Blackberry. Denne lille saken er nemlig så enkel å bruke at bestemoren min kunne gjort det.
Dette er helt klart en businesstelefon, men etter å ha prøvd den hadde jeg ikke mye smarttelefonfølelse. Jeg har som sagt kun prøvd telefonen i tjue minutter, men allikevel hadde den ikke mye utenom muligheten til å justere menyen som du selv ønsker særlig mye mer smartfunksjonalitet enn min K800i. Hvor er feks tasten til multitasking (menytast i S60, aktivitetsknapp i SEs UI)? Hva gjør at du definerer 8700g som en smarttelefon fremfor en smart dumtelefon (jeg nekter ikke for at 8700g er en brilliant businesstelefon selv for dummies, men smarttelefon...)? :dontgetit:
Lenke til kommentar

Heisann

 

Telefonen har multitasking ja. Du veksler mellom programmer med å holde inne alt og trykke escape-knappen. Da hopper du mellom programmene akkurat som på Series 60 og UIQ.

 

Telefonen har også task manager, filsystem, støtte for tredjeparts Blackberry OS-programvare med access til maskinvaren, m.m.

 

Som vi viste i testen, er Java-ytelsen til 8700g veldig dårlig. Det forklarer nok at Opera Mini går tregt. Vi har ikke prøvd rene Blackberry OS-programmer på telefonen, så kan ikke uttale meg om ytelsen på disse.

 

Hadde ikke problemer med lysstyrken utendørs. Brukte riktignok maks lysstyrke, vet ikke hva telefonen bruker som default. Det er en shortcut på tastene for å justere dette.

 

Når det gjelder scrolling, tenkte jeg på menyene internt i programmer. Her ligger alt stablet vertikalt, og på det meste har du over 20 valg. Hovedmenyen går kjapt med alternativ scroll-retting, som du sier.

 

Her er noen gode steder å starte for tredjeparts programmer:

http://www.pctoday.com/editorial/article.a...26t01.asp&guid=

http://www.blackberrytoday.com/software/popular1.html

Lenke til kommentar
Telefonen har multitasking ja. Du veksler mellom programmer med å holde inne alt og trykke escape-knappen. Da hopper du mellom programmene akkurat som på Series 60 og UIQ. [...] Telefonen har også [...] støtte for tredjeparts Blackberry OS-programvare med access til maskinvaren, m.m.
Mulig jeg ikke spurte godt nok, men selger sa ikke et ord om dette når jeg spurte om programstøtte og navigasjon. Han bare listet opp en rekke java-programmer. :hrm:

 

Hadde ikke problemer med lysstyrken utendørs. Brukte riktignok maks lysstyrke, vet ikke hva telefonen bruker som default.
I følge selgeren skulle den justere skjermbelysningen automatisk, men det eneste jeg så den gjøre automatisk var vel å skru på tastelåsen når du legger den i veska. Det var imidlertid en artig funksjon. :p
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

jeg lurte på noe. Hvordan var sms skriving osv på denne? og hvordan er kalenderen i forhold til windows mobile sitt?

 

Jeg kan nemlig velge mellom denne og treo 750 (import fra statene) BB får jeg til 1200 kr ny og treo 2400 kr, men er avhengig av en god sms,e-post og kalender telefon.

 

Kan en forresten begrense til bare header på e-post? (velge selv hvilke den laster ned)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

8700G er gammel teknologi. om du ønsker å bruke blackberry, så kjøp heller en Blackberry Curve på ebay. Fungerer fint med trigcom simkort. Selv har jeg hatt Treo 650, HTC 620, Nokia e61, P990 fra før, men Blackberry er bare komplett overlegent om du bruker mye SMS og email. Et tonn med små detaljer som gjør brukervennligheten mye større. Anmeldelsen i amobil sa det veldig godt. Det får all din email - fra alle emailkonti - til å fungere som del av dine SMS.

 

Og batteritiden er helt suveren. Du kan gå med push-email i nesten en uke uten å lade batteriet og du ikke ringer for mye i tillegg. Push-email på Nokia e61 tømmer batteriet på mindre enn en dag.

 

Synd at bare Trigcom tilbyr dette. Dårlig prisplan og dyr ringetid. Men jeg betaler villig for et produkt som er så mye bedre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...