Gå til innhold

Java blir åpen kildekode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ettersom kildekoden skal utgis etter flere lisenser (GPL+kommersielle), betyr dette at dersom noen vil forbedre sikkerheten/funksjonaliteten i Java, så må vi gi ifra oss copyrighten til Sun?

 

Viss ikke; vil vi jo få to versjoner med forskjellig kodebase, ettersom en patch sendt under GPL, ikke kan brukes kommersielt.

Lenke til kommentar
Ettersom kildekoden skal utgis etter flere lisenser (GPL+kommersielle), betyr dette at dersom noen vil forbedre sikkerheten/funksjonaliteten i Java, så må vi gi ifra oss copyrighten til Sun?

 

Slik jeg har forstått det må du gi copyright til sun hvis du ønsker den skal være del av java under navnet java. Jeg synes dette er helt fair, og det er faktisk en del som benytter GPL som gjør nettopp dette. Selv FSF gjør jo nettopp dette.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Er det ikke omtrent samme modell norske Trolltech bruker for Qt?

7281408[/snapback]

Hvis det stemmer at det er en GPL lisens, så er det langt fra samme modell som Trolltech bruker.

 

QT-lisensen gir deg kun rett til å bruke (utvikle programmer for) QT, og dermed KDE, dersom du er en privatperson. Dersom du utvikler komersiell programvare må du betale Trolltech for en lisens etter det jeg har skjønnt.

 

Med GPL lisens så kan hvem som helst bruke java til å utvikle programmer, selv om de utvikler komersiell programvare.

 

GPL sunjava er en stor nyhet og vil føre til store forbedringer for språket og trolig også høyere utbredelse og blir trolig slutten for OpenJava.

 

Til redaksjonen: GPL betyr at kildekoden til Java blir fri, ikke "åpen". Var ikke alltid kildekoden til java åpen? Hva var ellers "sun open source license"?

 

Edit: surret litt med ordleggingen, rettet opp "representerer et firma" til "utvikler komersiell programvare" - som egentlig var det jeg mente i utgangspunktet.

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Trolltech sin modell baserer seg ikke på om det er et firma eller ikke. I tråd med GPL-lisensen kan ALLE bruke den som de vil, innenfor lisens-vilkår.

Det som derimot er med GPL-lisensen er at den kan ikke blandes med ikke-opensource programvare. Så de som vil benytte QT i lukket programvare må betale trolltech for en lisens som tillater dette,

 

Når det gjelder Java så skal den bli dual-lisensiert. Altså så man kan velge fritt mellom GPL og en annen lisens som tillater lukket kildekode.

Lenke til kommentar
Når det gjelder Java så skal den bli dual-lisensiert. Altså så man kan velge fritt mellom GPL og en annen lisens som tillater lukket kildekode.

7281654[/snapback]

Sånn jeg skjønte det så blir Java libs tilgjengelig med GPL+classplath exceptions, som betyr at koden ikke må være GPL selv om du bruker GPL java.

 

Edit: Det var forresten på tide av Java ble open source! Det er en del folk som nekter å bruke Java fordi Sun kunne stoppa utviklingen av Java når som helst og da har man et problem.

Endret av Blurpy
Lenke til kommentar

Det er viktig å huske på at dette gjelder kun for språkimplementasjonen og endringer som er gjort der. Lisensen skal ha en såkalt classpath-exception, som betyr at du ikke trenger kjøpe en kommersiell lisens dersom du skal lage java-programmer som er closed source.

 

edit; litt sein der :whistle:

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Trolltech sin modell baserer seg ikke på om det er et firma eller ikke. I tråd med GPL-lisensen kan ALLE bruke den som de vil, innenfor lisens-vilkår.

Det som derimot er med GPL-lisensen er at den kan ikke blandes med ikke-opensource programvare. Så de som vil benytte QT i lukket programvare må betale trolltech for en lisens som tillater dette,

 

Når det gjelder Java så skal den bli dual-lisensiert. Altså så man kan velge fritt mellom GPL og en annen lisens som tillater lukket kildekode.

7281654[/snapback]

En ren GPL lisens på et programmeringsspråk som java hindrer ikke folk i å utvikle lukket kilde kommersielle programmer ved hjelp av java. Men det hindrer folk i å videreutvikle java og ta fortjeneste ved å selge det videre i lukket (eller åpen) kilde. Så den andre lisensen må ha et annet formål.

 

Det finnes flere utgaver av GPL også, for eksesmpel en LGPL, som tillater å bruke koden videre til andre prosjekter i lukket kilde komersielt eller videre som LGPL eller GPL. F.eks ogre3d bruker den. Det hadde også vært noe Trolltech kunne gjort med QT. QT-lisensen er også mye av grunnen til at mange misliker qt og KDE framfor (L)GPL baserte wxwidgets/gtk og GNOME.

 

Edit: Endret noe som kunne misforstås.

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Meg bekjent får man problemer vis man ønsker å distribuere lukket programvare i samme pakka som GPL-lisensiert programvare, Så da får stor betydning for utvikling med verktøy som QT og Java vis man ikke kan legge ved den programvaren som trengs for programmet. Hva tror du hadde skjedd vis jeg hadde lagd et program jeg skulle selge og henviste alle til å innstalere QT først på egenhånd? Problemet er ikke like stort med Java siden de fleste har det innstalert.

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette så det kan hende det er enda strengere begrensninger (eller slakkere)

Lenke til kommentar
QT-lisensen er også mye av grunnen til at mange misliker qt og KDE framfor (L)GPL baserte wxwidgets/gtk og GNOME.

7281974[/snapback]

Qt er lisensiert under GPL......

Har vært det siden verson 2.2 eller noe.

Qt for X11 kan du også få under Q Public Licence som er en annen lisens for fri programvare. Trolltech har også en verson av Qt med en kommersiel lisens.

Lenke til kommentar
Meg bekjent får man problemer vis man ønsker å distribuere lukket programvare i samme pakka som GPL-lisensiert programvare, Så da får stor betydning for utvikling med verktøy som QT og Java vis man ikke kan legge ved den programvaren som trengs for programmet. Hva tror du hadde skjedd vis jeg hadde lagd et program jeg skulle selge og henviste alle til å innstalere QT først på egenhånd? Problemet er ikke like stort med Java siden de fleste har det innstalert.

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette så det kan hende det er enda strengere begrensninger (eller slakkere)

7282093[/snapback]

Jeg har litt problemer med å forstå hva du egentlig mener med dette. Hvofor skulle man ikke kunne legge ved programvaren som trengs? Såvidt meg bekjent regulerer ikke GPL installasjonsprosessen om du leser GPL-lisensen ser du f.eks. at du kan til og med ta deg betalt for å distribuere programmet.
When we speak of free software, we are referring to freedom, not price. Our General Public Licenses are designed to make sure that you have the freedom to distribute copies of free software (and charge for this service if you wish)

LGPL-lisensiert programvare må ikke installeres for seg. Det kan til og med inkluderes i kildekoden til lukket programvare og således bli installert samtidig. Man kan dessuten få installasjonsprogrammet til å installere biblitekene i samme prosess som selve programmet.

 

Men hvorfor skulle det være noe problem å installere ulike biblioteker hver for seg før man installerer et annet program?

 

Windows brukere er jo særdeles vant til dette. Se f.eks. DirectX -> Et eller annet DX basert windows spill. .NET framework -> .NET program. GTK -> GIMP, codecer til windows media player, m.m.

 

Jeg ser ikke problemet med det.

 

Edit:

QT-lisensen er også mye av grunnen til at mange misliker qt og KDE framfor (L)GPL baserte wxwidgets/gtk og GNOME.

7281974[/snapback]

Qt er lisensiert under GPL......

Har vært det siden verson 2.2 eller noe.

Qt for X11 kan du også få under Q Public Licence som er en annen lisens for fri programvare. Trolltech har også en verson av Qt med en kommersiel lisens.

7282120[/snapback]

http://www.trolltech.com/products/qt/licen...censingoverview

Denne modellen er ikke noe forskjellig fra slik qt lisensen var før: man kan utvikle GPL programvare og bruke qt, men man kan ikke utvikle komersiell lukket programvare uten å betale Trolltech lisenspenger (inntil €5260 i tillegg til inntil €1630 årlig).

 

Det er forskjellen på LGPL baserte wxWidgets/GTK som kan brukes komersielt uten å betale lisenspenger om man ønsker. - Og grunnen til at mange heller bruker GNOME og wxWidgets av prinsipp.

Endret av Mental
Lenke til kommentar
Ja.. med sorg å meddele så var nok dette spikeren i kista for Java. Den er definitivt gitt opp... :(

7282382[/snapback]

Hvordan i all verden skal dette kunne være negativt?

Kommer du med sånne svevende uttalelser kan du da også begrunne dem,

7282440[/snapback]

Jeg henger meg på det PHPdude sier her. Vennligst utdyp hva du mener. Dette må jo være ekstremt positivt for alle som utvikler og bruker javaprogrammer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...