Gå til innhold

Hjemmelagd CNC maskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som har prøvd å lage CNC maskiner her?

F.eks. http://www.lumenlab.com/forums/index.php?showtopic=5960

eller http://www.solsylva.com

 

Fikk litt lyst å lage en sånn selv, men har ikke plass... Hverken til å lage eller til å oppbevare den... (Har lyst på stor garasje :) )

 

-C-

7274401[/snapback]

Hmm, dette så jo interessant ut. Er det lett å få tak i deler (stepmotorer og kontrollerkort) her i landet da?

 

Når det gjelder plass, så er et mulig alternativ å bygge maskinen slik at arbeidsstykket plasseres vertikalt, selv om man da må lage mulighet for fastspenning (det bør man vel ha i alle tilfeller).

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Kontrollerkort kan en lage enkelt selv, driverkort er det litt mer pes å lage om en vil ha det skikkelig. For dos er det er flott program som heter turbocnc som støtter g-code. Steppermotorer kan en enten kjøpe relativt billig fra f.eks Farnell InOne, eller finner noen gamle skrivere og rive ut steppermotorene der. Gamle tunge skrivere = sterkere motorer. Om en leter litt på nettet finner en smarte løsninger som bruker easy-to-get deler til å lage ganske ok cnc-maskiner til å frese i plast og tre med. Problemet mitt er at jeg har ikke noe plass til en, og madammen hadde nok ikke vært happy om jeg skulle frese ting i stuen.

 

Holdt på med å lage en cnc-maskin til hobbybruk på univ. i fjor, men ble aldri helt ferdig med å sette den opp. Lagde to kort though, som funker temmelig bra. Driver-kortet kunne trengt noe kjøling though.

 

kort for styring av strøm til steppermotor

kort så en en kan koble 3 steppere + 4 sensorer til pc'en

 

edit:

fant bilde av selve riggen vi brukte. Tatt fra en gammel strålingsmåler, fryktelig solid sak.

Endret av Elenhinan
Lenke til kommentar

Elenhinan linkene dine fungerte :thumbdown:

 

Har i lengre tid jobbet med hobby CNC-fres planer. Men det stopper seg litt opp på elektronikken. Så viss det er noen som har litt peiling på elektronikk som er intresert i og hjelpe meg så ta kontakt!

Jeg kan eventuelt hjelpe til med det mekaniske

 

Her er det mye fin fine greier og se på cnczone.com

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Svogeren min har bygd en sånn en, bare med tre akser. Ganske artige saker det der.

 

7461700[/snapback]

 

Lykke til med å finne en med 4 akser :tease:

 

Hehe, men anyway, det hadde vært fett å lagt en hjemme i garasjen :p litt vanskelige å programmere?

 

Jobber med CNC maskinering til daglig :p jeg står og arbeider med en CNC Fresebenk til 120 mill. :dribble: litt mer avansert enn en fra garasjen til 8500 :whistle:

 

EDIT: Lik CNC som på jobben:

MACTURN250_01.wmv

Endret av tommen_h
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...