Gå til innhold

Utvider Power Mac-garanti


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Dæven. Apple strekker seg til å bytte strømforsyningen til 2 år etter kjøpsdato. Dette må settes kryss i taket for...

Siden strømforsyningen er en del som er beregnet til å vare mer enn 2 år, så gir norsk kjøpslov deg som kunde rett til å få reparert iløpet av 5 år, men Apple driter jo i norsk kjøpslov, så kjære bruker, dette er jo enorme nyheter fra Apple.

Lenke til kommentar

En datamaskin skal vel etter norsk kjøpslov ha 5 års reklamasjonsrett, jeg skjønner ikke hvordan Apple stadig kan komme seg unna denne loven som alle andre datamaskinprodusenter må forholde seg til? Kan ikke noen ta de til retten og få skapt presedens slik at de blir slutt på dette tullet?

 

Jeg driver forresten å tenker på å kjøpe meg en bærbar Mac, men slik saker som dette her får meg til å tenke meg om to ganger.

Lenke til kommentar

Dette er en britisk nyhet, nyheten kan altså gjelde en annen jurisdiksjon. Hvis den gjelder Norge, så gjelder den også hele verden, og da er det jo ganske bra å utvide garantitiden for strømforsyningen; forbrukere i f.eks. USA har ikke slike rettigheter.

 

Når det gjelder Norge, så gjelder de 5 årene med reklamasjonsrett kun for forbrukere i henhold til Forbrukerkjøpsloven.

 

Bedrifter og selvstendig næringsdrivende har kun 2 års reklamasjonsrett.

 

En garanti er som regel også -- dessverre -- lettere å forholde seg til også i Norge.

Lenke til kommentar
Bedrifter og selvstendig næringsdrivende har kun 2 års reklamasjonsrett..

7256550[/snapback]

Ikke for å gjøre denne tråden til en diskusjon om reklamsjonsrett, men bedrifter har kun den reklamasjonsretten som avtales med selger. Det vil si at selger kan si at du bare får produsentens garanti, og ikke noe mer. Avtales det ikke noe ved salget, så er det to års reklamsjonsrett som gjelder.

Lenke til kommentar
Ikke for å gjøre denne tråden til en diskusjon om reklamsjonsrett, men bedrifter har kun den reklamasjonsretten som avtales med selger. Det vil si at selger kan si at du bare får produsentens garanti, og ikke noe mer. Avtales det ikke noe ved salget, så er det to års reklamsjonsrett som gjelder.

Selvsagt. Dette står det noe om i innledningen av i de fleste lover, om paragrafene kan fravikes ved avtale eller ikke, eller så står det i de enkelte lovparagrafer.

 

I tillegg er avtaleforhold mellom privatpersoner heller ikke dekket av f.eks. Forbrukerkjøpsloven.

 

Det vanlige prinsippet (men som ikke gjelder absolutt alt), er at det for privatpersoner vil være vanskelig å fravike rettigheter som gis i lovs form, mens det for bedrifter er mulig å gjøre avtaler som har helt andre rettigheter.

 

Dette skyldes at det som regel er en ressursmessig ubalanse mellom en privatperson og en virksomhet.

 

(Det kan selvsagt debatteres hvorvidt en selvstendig næringsdrivende er så mye "tøffere" enn en privatperson, men det er nå prinsippet.)

Lenke til kommentar
Dette er en britisk nyhet, nyheten kan altså gjelde en annen jurisdiksjon. Hvis den gjelder Norge, så gjelder den også hele verden, og da er det jo ganske bra å utvide garantitiden for strømforsyningen; forbrukere i f.eks. USA har ikke slike rettigheter.

 

Når det gjelder Norge, så gjelder de 5 årene med reklamasjonsrett kun for forbrukere i henhold til Forbrukerkjøpsloven.

 

Bedrifter og selvstendig næringsdrivende har kun 2 års reklamasjonsrett.

 

En garanti er som regel også -- dessverre -- lettere å forholde seg til også i Norge.

7256550[/snapback]

Så mange regler britene er underlagt og EU og hele sulamitten så tror jeg nok at samme reglen kommer til å gjøre sin entre i nærmere tid ja.
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...