Gå til innhold

Kraftmonster for G80


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
overdrives det ikke litt her da?

7249480[/snapback]

 

Nå har grafikkprosessorene tatt over for lengst i jaget på effektutvikling. AMD og så Intel begynte jo å roe ned på effektutviklingen på CPU-er for en godt stund siden (nå som flere kjerner er mer aktuelt enn jaget etter flest GHz).

 

Så jeg synes det ikke er å overdrive med en kraftig strømforsyningsenhet.

 

På tide at nVidia og ATI begynner å tenke i litt andre baner. Bra at nVidia støtter DirectX 10 og tillater Unified Shaders som er et skritt i riktig retning. Men segmentering av prosessorene og flere kjerner er neste steg. Holder ikke med sammensmelting av to skjermkort (SLi-on-one-card). Om Cell-teknologien til Sony kunne blitt brukt på PC så.

Lenke til kommentar

6 linjer * 12V * 18A = 1296W

3,3V * 25A = 82,5W

5V* 30A = 150W

Sum: 1528,5W

 

Nå synes jeg de begynner å ta litt vel mye høyde for ikke-samtidig maksimal bruk av alle linjene når de skryter av strømstyrken på hver linje.

 

850W ja, det vil vel holde i ekstremt lange baner.. (Var det noen som nevnte topp overklokket spillsystem med 20 harddisker og peltierelementer?) :whistle:

Lenke til kommentar

Hva er greia med å ha 6 rails? 4 rails på 18A er jo også over 850 watt, kan ikke akkurat se den enorme fordelen med å ha så mange, ende forsyninger har jo også are mange rails "på papiret" og alt kommer fra en feles "pool" og de klarer fint å levere mer enn 18A på en 18-"rail", det er en mye bedre løsning, hele rail-opplegget er irriterende.

 

AtW

Lenke til kommentar
hmm lurer på kor mykje du kan belaste alle 12v railsene samtidig, hjelper lite med 6x18a rails vist du ikkje kan belaste alle samtidig for meir enn for eksempel 700w...

7249668[/snapback]

Helt riktig, og de som mener å ha bruk for noe sånnt til PC har alt for mye innmontert. Seff kan det forsvares hvis den skal betjene eksterne ting ... FX diskolys .... :D

Lenke til kommentar
Hva er greia med å ha 6 rails? 4 rails på 18A er jo også over 850 watt, kan ikke akkurat se den enorme fordelen med å ha så mange, ende forsyninger har jo også are mange rails "på papiret" og alt kommer fra en feles "pool" og de klarer fint å levere mer enn 18A på en 18-"rail", det er en mye bedre løsning, hele rail-opplegget er irriterende.

 

AtW

7249601[/snapback]

Svaret er ledningsdimensjoner, sikringstørelse og ledningsvarmgang.

(Seff. tror du ikke meg, men da får du henvende deg til en annen elektriker.) :D

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Hva er greia med å ha 6 rails? 4 rails på 18A er jo også over 850 watt, kan ikke akkurat se den enorme fordelen med å ha så mange, ende forsyninger har jo også are mange rails "på papiret" og alt kommer fra en feles "pool" og de klarer fint å levere mer enn 18A på en 18-"rail", det er en mye bedre løsning, hele rail-opplegget er irriterende.

 

AtW

7249601[/snapback]

Svaret er ledningsdimensjoner, sikringstørelse og ledningsvarmgang.

(Seff trot du ikke meg,men da får du henvende deg til en annen elektriker.) :D

7249838[/snapback]

 

Jeg vet at ledningene helst ikke skal ha mer enn 18A, men det forklarer allikevel ikke den store nytten i 6 rails kontra 4 (strømforskyninga klarer neppe å levere nok til å kjøre 4 rails på 18A engang). Jeg synes de burde vurdert å ha noe tjukkere ledninger, istedet for dette rail-systemet, det begynner å bli tungvint.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva er greia med å ha 6 rails? 4 rails på 18A er jo også over 850 watt, kan ikke akkurat se den enorme fordelen med å ha så mange, ende forsyninger har jo også are mange rails "på papiret" og alt kommer fra en feles "pool" og de klarer fint å levere mer enn 18A på en 18-"rail", det er en mye bedre løsning, hele rail-opplegget er irriterende.

 

AtW

7249601[/snapback]

Svaret er ledningsdimensjoner, sikringstørelse og ledningsvarmgang.

(Seff trot du ikke meg,men da får du henvende deg til en annen elektriker.) :D

7249838[/snapback]

 

Jeg vet at ledningene helst ikke skal ha mer enn 18A, men det forklarer allikevel ikke den store nytten i 6 rails kontra 4 (strømforskyninga klarer neppe å levere nok til å kjøre 4 rails på 18A engang). Jeg synes de burde vurdert å ha noe tjukkere ledninger, istedet for dette rail-systemet, det begynner å bli tungvint.

 

AtW

7249850[/snapback]

Hehe. .... neste standard ledningsdimm. som kan brukes er vel 4 kvadrat (mm), men da ville du bære deg over at det ble brukt "startkabler" inni PC-en.

Lenke til kommentar
Nå synes jeg de begynner å ta litt vel mye høyde for ikke-samtidig maksimal bruk av alle linjene når de skryter av strømstyrken på hver linje.

7249527[/snapback]

 

He he!

Ja - minner mig om Q-tek PSU'er, der feilaktigt ble stemplet som dårlige, fordi noobs'ne ikke greite å lese/forstå specs eller gennemskue diverse salgstriks.

 

Dagens nye PC-byggere leser ikke specs på den hardware de kjøper - dei leser hellere anbefalinger fra "gårsdagens noobs" - og resultatet herav kan ses tydeligt i "Hjelp - maskinen funker ikke" forum kategorien. :hmm:

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Nja.. skeptisk! Støy?

 

Da vil jeg heller ha 2 * 500W i et større kabinett. En til skjermkort(ene) og en til resten. Blir nok en bedre og mer støyfri løsning, selv om det blir litt dyrere. Men da har jeg også nok kraft til evt. utvidelsesmuligheter senere. F.eks. et fysikkkort i tillegg til skjermkortene. Hovedkort med 2 * 4 kjerner, osv.

Lenke til kommentar
Nja.. skeptisk! Støy?

 

Da vil jeg heller ha 2 * 500W i et større kabinett. En til skjermkort(ene) og en til resten. Blir nok en bedre og mer støyfri løsning, selv om det blir litt dyrere. Men da har jeg også nok kraft til evt. utvidelsesmuligheter senere. F.eks. et fysikkkort i tillegg til skjermkortene. Hovedkort med 2 * 4 kjerner, osv.

7251580[/snapback]

 

Enig, men aller helst vil jeg ha datakomponenter som ikke krever absurde mengder strøm. 850W for å fyre i gang en datamaskin??!? :no:

Lenke til kommentar

Ja, enig. Det er blitt helt vilt! Men det er brukernes skyld, som forlanger absurde ytelser på skjermkortene. Og så klarer ikke skjermkortfabrikantene å følge opp med effektive løsninger som bruker lite strøm (og utvikler lite varme). I tillegg har Intel i en årrekke, inntil nylig nå i sommer, produsert strømhungrige varmeovner.

 

Jeg har to PCer, hvor den ene har et nVidia GForce 2-kort og den andre har et ATI 9250. :)

 

Aeigas nåværende fysikkort krever vist inntil 25W, så jeg tror ikke du trenger å beregne inn så mye effekt for det.

Ok. Det var betryggende! :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...