Gå til innhold

X-Fi-serien vokser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OpenAL blir ifølge Creative viktig når Windows Vista kommer. Vista medfører nemlig endringer i lydarkitekturen, som fører til at hardware-akselerasjon av DirectX-lyd ikke blir mulig. Dermed vil spillutviklere lene seg på OpenAL - som tilbyr hardware-akselerasjon for EAX og X-Fi CMSS-3D.
Ok så dvs. at dagens spill mister hw-akk lyd med disse kortene?
Lenke til kommentar
OpenAL blir ifølge Creative viktig når Windows Vista kommer. Vista medfører nemlig endringer i lydarkitekturen, som fører til at hardware-akselerasjon av DirectX-lyd ikke blir mulig. Dermed vil spillutviklere lene seg på OpenAL - som tilbyr hardware-akselerasjon for EAX og X-Fi CMSS-3D.
Ok så dvs. at dagens spill mister hw-akk lyd med disse kortene?

7243738[/snapback]

 

Ja, jeg lurte litt på dette jeg også, betyr dette at alle spill kan få samme grad av 3dlyd, uavhengig av lydkortet til folk?

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen her som vet om noen av disse nye X-Fi-kortene støtter realtime-encoding av Dolby Digital 5.1? Eller må man fortsatt nøye seg med analog overføring av lydsignalet mellom lydkortet og forsterkeren hvis man vil ha 5.1-lyd fra f.eks. spill?

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Ok så dvs. at dagens spill mister hw-akk lyd med disse kortene?

7243738[/snapback]

Det virker på meg som X-FI kortene vil fungere utmerket i Vista også, lista over spill som bruker OpenAL idag er ganske lang (ref. Howard's innlegg). Hvis porteringen av spillet over til Vista funker i det hele tatt.. ;) Men jeg undres over hvorfor MS kutter ned på støtte for HW-akkselerasjon fremfor å legge inn bredere støtte..

 

For linuxfolket må vel dette være søt musikk å lese om dette. De håper vel MS kutter HW-støtte til GPU i directX også så openGL tar over helt, hehe

 

En ting som jeg har undret litt over er imidlertid changelogen på siste drivere X-FI slapp i høst. Der er det støtte for OpenAL og for første gang offisiell støtte for BF2's 'Extreme' instilling for lyd i multiplayer.. Vil det si at DirectX allerede idag har noen problemer med HW-akk av lyd (spesielt da med avansert funksjonalitet som CMSS-3D og EAX)?

Lenke til kommentar
Noen her som vet om noen av disse nye X-Fi-kortene støtter realtime-encoding av Dolby Digital 5.1? Eller må man fortsatt nøye seg med analog overføring av lydsignalet mellom lydkortet og forsterkeren hvis man vil ha 5.1-lyd fra f.eks. spill?

7244035[/snapback]

 

Jeg har et X-Fi extreme music, og jeg kjører da virkelig digital ut til forsterker. Det er jo digital ut på ene minijack'en, men du enten ha creatives spesialkabel, eller mekke en selv. Jeg fant en 3.5mm mono mini-jack hann til phono hunn som jeg satte en digital coax på, koplet opp på forsterkeren, og vips, digital lyd for alle penga :)

Endret av elf_man
Lenke til kommentar
Kjiipt, kjøpte netopp ett X-FI Extreme Music for 900 spenn, og nå koster det bare 300 spenn? Hva faen? :\

7244137[/snapback]

 

Det er ikke det samme kortet. Extreme Music er det "ekte" X-fi lydkortet, mens Extreme Audio er en simpel billigversjon. Omtrent som Audidy 2 SE som ikke var i nærheten av Audigy 2 kortene.

 

Jeg lurer imidlertid på hva forskjellene består av...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...