Gå til innhold

512 kjerners prosessor på PCI-X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

512 Gflops tilsvarer omtrent det moderne GPUer klarer. Men det virker som den er kraftig begrenset ved at den bare tar 16 instruksjoner og har bare 64 Gflops per operasjonstype. Til sammenligning får geforce 8800GTX 128 kjerner med god sammenkobling. Måten kjernene er koblet sammen på og minnehierarkiet har mye å si.

 

Egentlig lurer jeg på hva denne 512-kjerners saken skal brukes til.

Lenke til kommentar

Lurer på om dette kan fungere sammen med en CPU/GPU i fremtiden. Når eller om CPU/GPU blir en enhet så burde eller kunen skalerbarheten være enorm.

 

Da er spørsmålet: kan den erstatte  firekjerne i x86-segmentet ??

7242556[/snapback]

Den er spesial laget for PCI-X tilegskort... så tror nok ikke det...

*tastatur er en fin ting ;)*

7242593[/snapback]

Men så er dette i i sitt første stadium også regner jeg med. Burde vel ikke være umulig og på dette på HK som CPU/GPU. Endret av Phyx
Lenke til kommentar
Egentlig lurer jeg på hva denne 512-kjerners saken skal brukes til.

7242488[/snapback]

 

ja, man kan undres, mulig den kan brukes til GPU og CPU smelting.

 

Er spent å se hvor langt dette går. Ender vel snart opp med kjernekrig.

7242448[/snapback]

Hehe.. Neppe helt det folk ville lagt i det ordet for 20 år siden :!:

7242498[/snapback]

 

hehehe.. ja, sant så sant, så det ikke før nå.. :tease:

Lenke til kommentar
Da er spørsmålet: kan den erstatte  firekjerne i x86-segmentet ??

 

Edit: Nå måjeg gjøre alvor av å skifte tastatur!

7242556[/snapback]

 

Nei, for den har ikke X86/IA-32 instruksjonssett.

 

-

Per Christian

7243577[/snapback]

Jeg skjønner det; men jeg tenker at man i stedet bruker rå reknekraft. På den måten kan man ungå alle instruksjonsettene??

(Forutsetter kompatibelt både hardware og software)

Lenke til kommentar
Egentlig lurer jeg på hva denne 512-kjerners saken skal brukes til.

7242488[/snapback]

Alle tunge beregningsoppgaver befinner seg en eller annen plass mellom beregningsintensiv og minneintensiv, denne saken egner seg best for de oppgavene som er helt i den ene enden av skalaen (den hvor minnet betyr veldig lite, og det meste får plass i en liten cache, som denne er utstyrt med).

 

Hallo? 512 kjerner? Programvaren klarer jo nesten ikke å utnytte to enda :tease:

7243427[/snapback]

For tungregning, som denne er beregnet for, er det overhodet ikke noe problem å utnytte både 2, 4 og 16 kjerner (eller 100 for den saks skyld).

 

Da er spørsmålet: kan den erstatte  firekjerne i x86-segmentet ??

 

Edit: Nå måjeg gjøre alvor av å skifte tastatur!

7242556[/snapback]

 

Nei, for den har ikke X86/IA-32 instruksjonssett.

 

-

Per Christian

7243577[/snapback]

Det er vel kanskje det minste av problemene knyttet til å lage en generell CPU ut av denne. Hverken ppc, cell, power, arm, mips, nec, alpha, x1e eller itanium har x86 instruksjonssett vettu.

 

Hallo? 512 kjerner? Programvaren klarer jo nesten ikke å utnytte to enda :tease:

7243427[/snapback]

Hva om noen delte opp en x86-kjerne opp i flere hundre kjerner, med én for hver type kommando? Det trengs nok ikke omskriving av programvare for det. Hvor hensiktsmessig noe slikt vil være er en annen sak.

7244314[/snapback]

Hvis du ikke skal gjøre det i software, så må du gjøre det i hardware. Itanium hadde vel egen kodesti for IA32 tidligere, men på Montecito emuleres IA32 kun i software. Uansett er det ikke helt trivielt å implementere x86 instruksjonssett på en slik, og ytelsen vil være mildt talt elendig.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Er spent å se hvor langt dette går. ender vel snart opp med kjerne krig.

7242448[/snapback]

Jupp, men hardware ligger nå ett stykke forran software nå... Så vi får se hva som sjer på den andre sia også :w00t:

7242459[/snapback]

Håper resultatet på software siden ikke bare fører til "bloated" programvare da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...