Gå til innhold

Intel og Micron bygger fabrikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flotte greier! 50nm vil sikkert senke prisen på NAND ennå mer. (I dag ligger prisen på ca 20 dollar (130kr) per GB.) Jeg krysser fingrene for at hastigheten også øker. Kanskje vi får 30/20 MB/s les/skriv per brikke?

 

Men hvordan går det forresten med Spansion? (Fujitsu og AMDs datterselskap som også produserer NAND). De slet vist i 2005 og jeg håper ikke de faller ut av konkurransen.

Lenke til kommentar

Nå finnes det jo allerede flash minne med så høy hastighet da. SanDisk Extreme IV compact flash i deres egen firewire reader klarer ihvertfall 38 MB/sek lesehastighet i følge Rob Galbraith CF/SD Performance Database.

 

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

 

Er enig at det er flott vi får presset prisen her. Gleder meg til jeg kan fjerne hele harddisken med en tilsvarende flash basert uten å måtte selge skjorta.

Lenke til kommentar

Sandisk sin ekstreme IV er vel basert på to brikker og en kontroller som gjør at de jobber i "Raid0", altså ikke en enkelt brikke. Hvis Intel og Microns nye brikke klarer 30/20 så bør vel Sandisk klare å koble sammen to slike i et CF-kort til 60/40 MB/s.

 

Jeg selger gjerne en gammel skjorte eller fem for en flashdisk med SATA, Raidet til over 100/100 MB/s, og minst 16 GiB.

Lenke til kommentar
Sandisk sin ekstreme IV er vel basert på to brikker og en kontroller som gjør at de jobber i "Raid0", altså ikke en enkelt brikke. Hvis Intel og Microns nye brikke klarer 30/20 så bør vel Sandisk klare å koble sammen to slike i et CF-kort til 60/40 MB/s.

 

Jeg selger gjerne en gammel skjorte eller fem for en flashdisk med SATA, Raidet til over 100/100 MB/s, og minst 16 GiB.

7236790[/snapback]

 

Hehe, det er jeg absolutt enig i, men det ser heldigvis ut til at konkurransen og utviklingen i flashmarkedet er sterke, så jeg tror og håper det bare er et sprøsmål om tid (forhåpentligvis kort tid...)

 

AtW

Lenke til kommentar

Men er ikke fremdeles samme problemet gjeldende som alltid har vært for flash... begrenset antall skrivinger til minnet totalt...

 

Greit nok at det er et veldig høyt tall, men misliker å ha en disk som teller ned til ødeleggelse kontinuerlig, spesiellt når man kjører windows som er notorisk for å skrive mye til disk (swap, oppdatere filer, osv)

Lenke til kommentar
Men er ikke fremdeles samme problemet gjeldende som alltid har vært for flash... begrenset antall skrivinger til minnet totalt...

 

Greit nok at det er et veldig høyt tall, men misliker å ha en disk som teller ned til ødeleggelse kontinuerlig, spesiellt når man kjører windows som er notorisk for å skrive mye til disk (swap, oppdatere filer, osv)

7242015[/snapback]

 

Harddisker blir også oødelagt over tid, i likhet med samtilige andre lagringsmedium, har du noen grunn til å anta at det reelle problemet blir større med flash?

 

AtW

Lenke til kommentar
Harddisker blir også oødelagt over tid, i likhet med samtilige andre lagringsmedium, har du noen grunn til å anta at det reelle problemet blir større med flash?

 

AtW

7242037[/snapback]

 

Nei, men av noen årsak føler jeg meg mere komfortabel med 50 år gammel teknologi, hvor jeg har hatt drives i daglig bruk i 10 år uten problem, kontra et medie hvor det er som en nedtelling til ødeleggelse for hver gang den skriver. Kan hende det praktisk er ingen forskjell, men psykologisk liker jeg HD bedre...

 

Men skal sies at alle andre årsaker liker jeg flash bedre: strøm, støy, varme, osv...

Lenke til kommentar

Man gjør vel det samme med harddisk, strengt tatt, pga slitasje eller hva enn ellers det er som gjør at harddisker til slutt segner om, det er bare det at man ikke har et fast tall på det.

Men sier du at du har en harddisk som har fungert i TI år i daglig bruk? Det høres helt vilt ut for meg, men kanskje det bare er jeg som har vært uheldig.

Lenke til kommentar
Man gjør vel det samme med harddisk, strengt tatt, pga slitasje eller hva enn ellers det er som gjør at harddisker til slutt segner om, det er bare det at man ikke har et fast tall på det.

Men sier du at du har en harddisk som har fungert i TI år i daglig bruk? Det høres helt vilt ut for meg, men kanskje det bare er jeg som har vært uheldig.

7242509[/snapback]

 

Jeg finner ikke det så veldig usannsynlig, den eldste disken jeg bruker er 6 år gammel, og fortsatt i fin stand, jeg har forøvrig rundt 20 disker, og har aldri opplevd disk-havari.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror vi en gang for alle bør begrave denne tvilen om at flash minne dør sakte men sikkert. All teknologi dør sakte men sikkert - dess mer mekanisk den er, dess lettere er det for at det ryker. En harddisk har dessverre evnen at når den dør så er den ofte komplett ubrukelig. En flash disk vil enkelte minneområder dø sakte men sikkert ut og du får en gradvis mindre mengde lagringskapasitet på den. Og dette skjer stort sett ved skriving og ikke lesing. Har man noen gode verifiserings eller feilsjekkingsrutiner i flash disken så vil den raskt oppdage feilen, merke den som "bad" og så skrive dataene et annet sted. Og som flere har påpekt i disse flash-memory-trådene her på hw.no så bruker flash minnet smarte algoritmer for å passe på å alternere hvor den faktisk skriver dataene slik at man ikke overskriver samme celle om og om igjen så ofte. Uansett bør jo man prøve å redusere mengden skriving til flash minne med smartere algoritmer i OS, evt at maskinene får betraktelig større system-minne for å redusere behovet for å skrive temporær data (swap files, photoshop cache, etc).

 

Gleder meg som sagt til jeg kan lempe ut den støyende varme strømsugende harddisken til fordel for en flash disk. Og om den skulle være nær døden om 3 år så er den uansett utrangert og teknologien har noe som er 3 ganger større og kanskje 3 ganger raskere. Og muligens 3 ganger billigere hvis konkurransen tar seg opp.

 

Selv bruker jeg kun en harddisk inntil den begynner å hvine som en stukket gris, da får heller noen andre ha den hvis de vil høre på det bråket. Det lengste jeg har hatt en harddisk tror jeg er ca 4 år.

 

PS: Good Omens boken kan jeg også anbefale. :)

Endret av johncl
Lenke til kommentar
Man gjør vel det samme med harddisk, strengt tatt, pga slitasje eller hva enn ellers det er som gjør at harddisker til slutt segner om, det er bare det at man ikke har et fast tall på det.

Men sier du at du har en harddisk som har fungert i TI år i daglig bruk? Det høres helt vilt ut for meg, men kanskje det bare er jeg som har vært uheldig.

7242509[/snapback]

 

Må ta med i betraktningen at jeg tror disker laget på 80-tallet hadde lenger levetid i år en dagens disker... men det er nok veldig varierende...

 

På jobben min har vi også har et RAID5 array med 10-12 disker hvor ingen disk har røket siden installasjon, og det var nok i bruk i nesten 10 år det også før vi endelig migrerte bort fra det nylig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...