Gå til innhold

Mystisk brikke er Ramdac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man kan vel tenke seg at det kommer grafikkort uten analoge utganger. Da er det ikke behov for noen Ramdac, og det er helt logisk å ikke lenger integrere den i GPU.

7181606[/snapback]

 

Det var det første som slo meg også, så dette er nok det første steget mot utfasing av analoge utganger.

 

Så får vi bare håpe at disse kortene på sikt får HDMI utganger istedenfor DVI.

Lenke til kommentar
Det er greit at analoge utganger forsvinner så lenge det følger med overganger.

7182513[/snapback]

 

Sånn det er i dag er vel grunnen ti at det finnes overganger (som er enkle) at både digitalt og analogt sendes ut i pluggen, Dvi-utgangene på kort i dag er gjerne ikke "rent digitale".

 

AtW

7182573[/snapback]

En del av DVI-pluggen er vel ananlog, dette kan vel noen utdype om det er nødvendig. Men mitt poeng holder jeg fast ved. Skjermkortene kan ha HDMI eller hva de vil, så lenge det er overganger til VGA(D-SUB) og DVI.
Lenke til kommentar
Det er greit at analoge utganger forsvinner så lenge det følger med overganger.

7182513[/snapback]

 

Sånn det er i dag er vel grunnen ti at det finnes overganger (som er enkle) at både digitalt og analogt sendes ut i pluggen, Dvi-utgangene på kort i dag er gjerne ikke "rent digitale".

 

AtW

7182573[/snapback]

En del av DVI-pluggen er vel ananlog, dette kan vel noen utdype om det er nødvendig. Men mitt poeng holder jeg fast ved. Skjermkortene kan ha HDMI eller hva de vil, så lenge det er overganger til VGA(D-SUB) og DVI.

7182725[/snapback]

 

Ok, greit nok, men poenget mitt er at disse overgangene må nødvendigvis bli litt avanserte og dermed også dyre om signalet som blir sent ut er rent digitalt (i motsetning til i dag), da må man vel ha ramdac og alt det der i overgangen?

 

AtW

Lenke til kommentar

En del av DVI-pluggen er vel ananlog, dette kan vel noen utdype om det er nødvendig. Men mitt poeng holder jeg fast ved. Skjermkortene kan ha HDMI eller hva de vil, så lenge det er overganger til VGA(D-SUB) og DVI.

 

Ja takk og pris for da kan jeg fremdeles kople på min crt skjerm og få 100hz i bf2 (bf2 er kappet på 100fps). blir ganske smooth å se seg rund med musa på 500hz (søk på mouserate og usbrate)

 

Jeg vetner på 85 og 100hz LED skjermen og digital DVI-D standard med 100hz. (noen spill er kappet på 85fps som UT2004 og da blir det best når skjermen i sync med max fps).

Lenke til kommentar

Ok, greit nok, men poenget mitt er at disse overgangene må nødvendigvis bli litt avanserte og dermed også dyre om signalet som blir sent ut er rent digitalt (i motsetning til i dag), da må man vel ha ramdac og alt det der i overgangen?

 

AtW

7182807[/snapback]

 

Det stemmer. Hvis de går over til rene ditgitale løsninger, må en eventuell overgang til en analog skjerm gjøres av en brikke på selve overgangen.

 

Tviler sterkt på at dette blir noe "problem" i framtiden. De vil produsere skjermkort med innebygd RAMDAC så lenge markedet krever det (at analoge skjermer er i bruk). Når det ikke er økonomisk ansvarlig å putte RAMDAC's på kortene lengre, vil de fases ut helt. Og da må de få som forstatt sitter med analoge skjermer punge ut for litt dyrere overganger.

 

Jeg tror også at dette kan bli en stor fordel for forbrukerne fordi kort-produsenter kan velge å putte bedre RAMDAC'er på kortene sine for de som ønsker det. Og ha billigere alternativ for de som ikke er opptatt av det. Før var ikke dette mulig, siden GPU'en inneholdt RAMDAC'en og du kunne jo ikke akkurat bytte den ut :)

Lenke til kommentar
Det er greit at analoge utganger forsvinner så lenge det følger med overganger.

7182513[/snapback]

 

Sånn det er i dag er vel grunnen ti at det finnes overganger (som er enkle) at både digitalt og analogt sendes ut i pluggen, Dvi-utgangene på kort i dag er gjerne ikke "rent digitale".

 

AtW

7182573[/snapback]

Det finnes jo flere varianter av DVI: DVI-A (analog), DVI-D (digital) og DVI-I (hybrid).

Tar jeg ikke helt feil funker ikke DVI->VGA-overganger på DVI-D :hmm:

Lenke til kommentar
Det er greit at analoge utganger forsvinner så lenge det følger med overganger.

7182513[/snapback]

 

Sånn det er i dag er vel grunnen ti at det finnes overganger (som er enkle) at både digitalt og analogt sendes ut i pluggen, Dvi-utgangene på kort i dag er gjerne ikke "rent digitale".

 

AtW

7182573[/snapback]

Det finnes jo flere varianter av DVI: DVI-A (analog), DVI-D (digital) og DVI-I (hybrid).

Tar jeg ikke helt feil funker ikke DVI->VGA-overganger på DVI-D :hmm:

7183795[/snapback]

 

Ja, men det store flertallet av dvi-utganger på skjermkort i dag er ikke DVI-D

 

AtW

Lenke til kommentar
Man kan vel tenke seg at det kommer grafikkort uten analoge utganger. Da er det ikke behov for noen Ramdac, og det er helt logisk å ikke lenger integrere den i GPU.

7181606[/snapback]

Ja det er det ene poenget. Det andre er at det er andre krav til analoge kretser enn digitale og når en skal ha maksimal ytelse kan det være fordel å skille analoge og digitale kretser. Serlig høyfrekvente analoge kretser og høykapasitets DAC/ADC kan med fordel produseres på en prosess som er optimalisert for dette, men som da blir lite egnet til digital prosessering, mest pga. høyere effektforbruk og areal per transistor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...