Gå til innhold

Ipod fyller fem år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er nok batterikapasiteten som er den store killer når det kommer til alt i ett enheten ja. men om jeg forstår ting rett så har SE sin W serie tilsvarende lydkvalitet til ipod, og om en ser til asia så stapper dem flere og bedre kamerafunksjoner inn i mobilene hele tiden.

 

kun tiden vil vise hvor dette ender. og nå ser det ut til at ryktene om en egen apple mobil begynner å få kjøtt på beina også...

Lenke til kommentar
Fin og vellskrevet artikkel, med en god oppsummering av det som har skjedd disse årene. Ganske mye faktisk. Utrolig og tenke på at jeg for 3-4 år siden kjøpte meg en mp-3 spiller med 128 MB, uten skjerm, til nesten 2000 kroner.  :!:

7133914[/snapback]

 

 

Var jo ikke lenge siden at en spiller med 256MB fort kostet opp mot 2000 kr (toppmodellene). Jeg kjøpte meg en Asono-spiller med 256MB til 1700 kr i juni 2004. Alternativet sto mellom den og en Creative (MuVo?) til rundt 1500 kr (på tilbud hos Datakjeden). Det var nesten umulig å finne en ålreit spiller med 256 MB til under 1500 kr. Creativen ble jeg forøvrig frarådet fra å kjøpe, da den var plaget med mange feil.

Lenke til kommentar

Heh, creative DAP jukebox, hadde jo den en stund, et herlig drog av en spiller. Ser ut som Apple er i ferd med å miste deler av grepet om markedet nå, og tror ikke det gjør så mye. At feks sony ikke gjør det så bra har de seg selv å takke for, de insisterer på å ødelegge gode spillere med å tulle til mp3er så man ikke skal kunne kopiere de ut av spilleren, og har elendig overføringssoftware (det gjeder forøvrig de fleste mp3-spillere). Sony straffes for å prøve å diktere folks bruk for mye, og det gleder meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Uff, fikk litt vondt da jeg så den Steve Jobs videoen.

 

5GB tar 10 minutter å overføre med Firewire men 5 timer med USB?

Altså 8.33 MB/s med Firewire og 0.278 MB/s med USB. I hvilken verden er dette relistisk?

 

"It also only weighs six and a half unces, that is lighter than most of the cellphones you have in your pockets right now."

6.5 oz er 184 gram :|

 

Jeg hadde da iPod ble lansert gått rundt med SL-45 i nesten et år, en undervurdert telefon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Uff, fikk litt vondt da jeg så den Steve Jobs videoen.

 

5GB tar 10 minutter å overføre med Firewire men 5 timer med USB?

Altså 8.33 MB/s med Firewire og 0.278 MB/s med USB. I hvilken verden er dette relistisk?

7142996[/snapback]

USB 1? :hmm:

Lenke til kommentar
Uff, fikk litt vondt da jeg så den Steve Jobs videoen.

 

5GB tar 10 minutter å overføre med Firewire men 5 timer med USB?

Altså 8.33 MB/s med Firewire og 0.278 MB/s med USB. I hvilken verden er dette relistisk?

 

"It also only weighs six and a half unces, that is lighter than most of the cellphones you have in your pockets right now."

6.5 oz er 184 gram :|

7142996[/snapback]

 

Det var nok snakk om USB 1.0, samt at mobiltelefoner veide litt ekstra da. :)

Lenke til kommentar

USB kommer med tre hastigheter, 1.5 Mbps, 12 Mbps og 480 Mbps.

USB 1.0 (1996) som er 1.5 Mbps hadde brukt 7.4 timer på overføringen så det er ikke den han snakker om.

USB 1.1 derimot (1998) hadde greid det på 55 minutter.

 

Så for å bruke fem timer må de enten hatt en 1.0 på stereoider eller en seriøst treg 1.1. USB 2.0 var uansett lansert et år før iPod, så egentlig burde tallene vært 10 og 15 minutter.

 

Og at mobiler veide ekstra: Det er fem år siden, ikke femten. :)

8210 på 79 gram er over syv år gammel, og telefoner som T68 (85 gram), SL-45 (88 gram) og den digre klubba 3210 (133 gram) er fra omtrent den tiden. Bare å finne én populær telefon fra den tiden på over 186 gram er for stor oppgave for meg.

Lenke til kommentar
Jeg hadde da iPod ble lansert gått rundt med SL-45 i nesten et år, en undervurdert telefon.

7142996[/snapback]

Fantastisk telefon - jeg hadde også denne.

 

Og før der igjen så hadde jeg en Diamond MP3-spiller. Det er fascinerende å se gamle Apple-videoer der de nærmest later som om *de* fant opp portable MP3-enheter - og folk svelger det rått.

 

Men at iPod har gjort mye for å spre denne teknologien til 'folk flest' er det liten tvil om.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...