Gå til innhold

Cubase/nuendo - guide | OPPDATERT 08.12


_HKH_

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle begynne å lage en liten guide for folk som har lyst å begynne å bruke cubase eller nuendo. Kommer til å gå igjennom en del basic ting i begynnelsen før jeg begynner å beskrive litt mer avanserte funksjoner etterhvert.

 

 

Del 1:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Tenkte jeg skulle starte med det første du gjør etter å ha åpnet programmet: Du lager nytt prosjekt. Fil -> new project (ctrl+N)

Du vil da få opp noen templates som du kan velge mellom. Det er egentlig like greit å velge empty i begynnelsen, men etter hvert som du finner ut hva du liker å ha oppe når du lager nytt prosjekt, så kan du lage egne templates.

 

Deretter vil det se noenlunde slik ut:

 

selectdirectory.jpg

 

Du har nå kommet til den delen der du lager en mappe til prosjektet. I den mappen vil cubase automatisk lage to nye mapper, Audio og Images. I audio-mappen vil alle lydfilene du spiller inn og importerer inn i prosjektet lagres. I images-mappen lagres en PEAK-fil for hvert audiospor. Om du gjør prosessering på noen audiospor senere i prosjektet, vil nuendo automatisk lage en Edit-mappe hvor det prosesserte området blir lagret. Dette henger sammen med offline prosessing history-funksjonen, men den skal vi snakke om senere.

 

Det som er viktig, er at du lager en prosjektmappe per prosjekt og ikke lager nye prosjekter i samme mappe. Da vil lydfilene til det andre prosjektet havne i samme audiomappe som det forige og det vil bli masse rot, spesielt når du skal ta backup og ikke vet hvilke filer som tilhører hvilket prosjekt.

 

btw, noen av bildene jeg kommer til å poste her vil være ganske brede, dette er på grunn av at jeg bruker 2 skjermer. På den måten får jeg plass til veldig mye ting og det kan innimellom se slik ut:

 

2skjermer.jpg

 

 

Da fortsetter vi med noen basic instillinger. Om du har et skikkelig lydkort med asio-driver må du stille inn cubase slik at det er asio-driveren som blir brukt.

Gå til Devices -> Device setup -> vst audiobay og velg driver slik:

 

asio-driversetup.jpg

 

Om du ikke har et slikt lydkort kan du laste ned asio4all.

 

 

En annen lur ting å gjøre, er å stille inn cubase til å bruke riktige innganger og utganger på lydkortet ditt.

trykk F4 og få opp denne:

 

vstconnections.jpg

 

Her kan du stille hvilke innganger du skal bruke og hvilke utganger du skal bruke.

 

 

Trykker du shift+S vil du komme til denne menyen:

 

projectsetup.jpg

 

Her kan du stille samplerate og bitrate for prosjektet ditt.

Nyquist-teorien sier at man bør velge en samplerate på minst det dobbelte av den høyeste frekvensen du har planer om å ta opp. Vi mennesker hører maks 20khz, men det hindrer ikke høyere frekvenser å påvirke de lavere frekvensene. På grunn av dette bruker man såkalte aliasing filters, equalizere som kutter frekvenser høyere enn halvparten av samplingraten. Desverre finnes det ikke perfekte aliasing filtere som stopper alt som er over en gitt frekvens. Real life filtre vil ha en cutoff-frequency der det gradvis begynner å slå inn sterkere etter hvert som frekvensen øker. På grunn av dette ble tidlige digitale enheter designet med en sikkerhetsmargin på ca. 10%. De første cd-recorderene startet filtrene like under 20khz slik at de kunne nå en bra cutoff innen de nådde halvparten av sampleraten på 44.1khz.

 

Om gode convertere er i bruk sammen med et skikkelig program slik som cubase eller nuendo finnes det mange som mener at 44.1khz er godt nok for proffesjonelle opptak. Andre igjen mener at man bør bruke samplerates på rundt 96khz. Hva som er riktig skal ikke jeg spekulere i, dere får selv finne ut hva dere foretrekker.

Her er forresten et bra intervju med Daniel Weiss fra Weiss engineering (www.weiss.ch).

 

Når det gjelder bitrate, så bør du velge 24bit. Det har med hvor nøyaktig lyden blir samplet og hvor mye headroom du har når du spiller inn.

 

En annen ting som kan være lurt å sjekke før du begynner, er om autosave står på.

Du finner det på fil->preferences->general:

 

autosave.jpg

 

Jeg regner med at jeg ikke trenger å forklare hvorfor det er lurt å ha autosave på.

 

 

 

Da er vi klare til å ta opp, håper jeg. For å kunne gjøre det, må du legge til et nytt audispor. Det kan selvfølgelig gjøres på mange måter, jeg pleier å høyreklikke i det området jeg har tegnet i med rød penn:

 

newtrack.jpg

 

Deretter velger du add audio track. Du vil da få opp denne her:

 

monoorstereo.png

 

Om du skal velge mono eller stereo avhenger av hva du skal ta opp. Om du skal ta opp gitar, bass, vokal ol. velger du mono (har ikke hørt noen synge i stereo enda, akkurat) og skal du ta opp en synth eller et keyboard med stereo-utgang, velger du stereo.

 

Du bør nå sjekke om du har riktig inngang valgt på audio-sporet. Det kan du sjekke om du har inspector oppe (hide/show inspector er den knappen med lilla ring rundt).

Ved det lilla krysset velger du inngang på lydsporet.

 

inspector.jpg

 

Ser de lilla strekene ble litt utydelige, jeg får vel lage tykkere streker på fremtidige screenshots.

 

 

Vi fortsetter til neste punkt, setting av tempo. Det gjør du inne i den lille firkanten på transport-baren:

tempo.jpg

 

Om du ikke har transport bar oppe, får du den opp ved å trykke F2.

Hvis du ikke får endret tempoet må du trykke der det står tempo track, oppe til venstre for der det står 120. Det skal stå tempo fixed. Tempotracket skal vi lære om senere.

 

Click on eller off bestemmer om du vil ha metronom til når du spiller og tar opp.

 

Du kan for øvrig stille når du vil høre metronomen om du går til transport->metronome setup:

 

metronomesetup.jpg

 

 

Om jeg ikke har glemt noe, så er vi klare til å ta opp. Det du må gjøre da, er å velge record enable på det sporet du vil ta opp på. Det gjør du ved å trykke på en av knappene med lilla ring rundt seg:

 

recordenable.jpg

 

Når du har gjort det, trykker du på en av knappene med lilla firkant rundt seg og du er i gang:

 

record.jpg

 

Du kan også starte record ved å trykke på stjernen borte på det numeriske tastaturet.

 

Andre hurtigtaster som er kjekke å kunne:

 

ctrl+Z - undo (kanskje en av de mest brukte)

ctrl-shift-Z - redo

 

- Numpad -

 

Enter - start

0 - stop

komma - tilbake til start

/ - aktiver loop

* - record

minustegn - spol litt tilbake

plusstegn - spol litt fremover

1 - gå til left locator

2 - Gå til right locator

 

-/numpad-

 

J - snap to grid on/off

G - zoom in

H - zoom out

F - Follow project/autoscroll on/off

space - start/stop

C - Metronom on/off

ctrl+alt+S - Save new version

 

 

 

jaja, det var alt jeg gadd for i kveld. Skal fortsette denne neste gang jeg har tid.

 

fint om noen setter den som sticky.

 

 

 

DEL 2:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Da fortsetter jeg:

 

Planen for dette innlegget er å beskrive de forskjellige knappene og områdene du ser nå du har åpnet et prosjekt. Jeg begynner med et screenshot:

 

overview.jpg

 

 

Inni den blå firkanten ligger inspector. Her kan du stille alt som har med det sporet du har markert å gjøre. Du kan trykke på de forskjellige fanene nedover for å stille på forskjellige instillinger. Om du ikke ser inspector, så får du den frem med å trykke på den knappen med liten blå firkant rundt (oppe til venstre).

 

Knappene du kan trykke på gjør forskjellige ting:

 

m - mute track

s - solo track

Den store runde under mute - record enable

Til høyre for 1-tallet kan du stille track volume og til høyre for 2-tallet stiller du panorering.

De andre knappene skal vi ikke bry oss om enda.

 

Mange av de samme knappene finnes også inni den lyseblå firkanten. Disse gjør selvsagt akkurat det samme som knappene i inspector.

 

 

Inni den grønne firkanten har vi flere knapper. Jeg beveger meg fra venstre og forklarer, hurtigtaster i parantes:

 

Goto previous marker (shift+b)

goto next marker (shift n)

loop on/off (/ på numpad)

stopp (space)

start (space)

record (* på numpad)

 

Inne i den gule firkanten har vi alle verktøyene. jeg går fra venstre og forklarer, hurtigtaster i parantes:

 

Object selection (1) - brukes til merking, flytting, endring av lengde +++

Range selection (2) - brukes til å markere et område av et klipp

Split (3) - brukes til å klippe i lydfiler og events. Om du har valgt object selection, så kan du også få opp saksen ved å holde inn alt.

Glue (4) - limtube. Need I say anymore?

Erase (5) - viskelær

Zoom (6) - forstørrelsesglass, kjapp måte å zoome inn på

Mute (7) - Muter et event.

Time warp - forklares senere

Draw (8) - Tegneverktøy.

Line - Tegne streker og andre former, er vel mest anvendelig når du redigerer midi.

scrub og play (9) - spiller av lyd der du trykker

color tool - legg farge på sporene dine

 

 

Inni den oransje firkanten har du 2 knapper:

 

Autoscroll (F) og Snap (J).

 

Når du har snap på vil all flytting til og klipping skje på nøyaktige posisjoner. Hvilke posisjoner bestemmes av hva meny oransje 1, 2 og 3 står på.

På meny oransje 1 kan du velge mellom bar (snapper til hele takter), beat (snapper til slag (fjeredeler i en 4/4 - takt)) og use quantize. Når du har valgt use quantize kan du velge snap fra meny oransje 2.

Meny oransje 3 skal vi ikke bry oss om i denne omgang.

 

I den rosa firkanten har vi transport bar. Den tar vi neste gang.

 

Inni den røde firkanten har vi event infoline. Om du ikke har den oppe, trykker du på knapp rød 1.

Akkurat nå er det ikke så mye der, men så snart vi velger et event vil det komme opp noe:

 

markertlydklipp.jpg

 

Vi får plutselig opp masse info om lydfilen vår. Vi kan forandre filnavn, gi en bedre beskrivelse og til og med utføre real time pitch shifting der det står transpose.

 

 

Når vi markerer et lydklipp vil vi også se noen småting som er veldig nyttige (rosa piler).

Disse kan brukes til følgende:

 

Blå trekanter oppe i hjørnene - Lage fade in og fade out

Blå firkant midt på oppe - endre gain

Røde firkanter i nedre hjørner - Disse kan du dra i for å endre lengden på lydklippet.

Holder du inne alt, kan du dra i disse for å kopiere eventet bortover.

Du kan også kopiere bortover ved å holde inne alt og trykke i midten og flytte.

 

 

Det var alt for i dag. Jeg har sikkert glemt noe, men det får heller gå greit.

 

 

DEL 3 - Mikseren

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Trykk F3. Du vil da få opp mikseren. Det kan se noenlunde slik ut:

 

mixer.jpg

 

Om den ikke er like stor må du trykke på knappene inni den lille grønne firkanten.

 

Jeg regner med at folk skjønner hvor faderen som styrer volumet er. Panoreringspottene er inni de gule firkantene.

For de som ikke visste det, så tilsvarer en økning på 3dB en dobling av lydstyrken.

 

Inne i den store røde firkanten har vi inngangene på lydkortet. Alle forandringer som blir gjort her, volum, panorering, effekter osv, blir lagt på lyden FØR lyden blir skrevet til disk. Det vil si at når du har lagt på en vreng eller noe sant, så kan du ikke ta den bort etterpå, den er lagt permanent på. Da er det lett å forstå at det ikke alltid er så lurt å legge på effekter der. De situasjonene du kan gjøre det, er når du VET helt sikkert at du har lyden perfekt eller når du bare skal ha en limiter for å forhindre peaking. (kom gjerne med flere forslag..)

 

Inne i den store blå firkanten styrer vi det som skjer med lyden ETTER disk. All volumforandring, panorering, effekter osv blir lagt på i real-time mens lyden leses fra disk.

 

All redigering av lyd i cubase er NON DESTRUCTIVE. Det vil si at alt du gjør med lyden kan du angre. Du kan alltid gå tilbake til utgangspunktet på en eller annen måte.

 

 

Inne i den rosa firkanten har vi en del knapper. Her kan vi velge å få se f.eks inserts på alle sporene eller meters på alle sporene. Strekene viser hva de viktigste knappene får frem.

 

Vi kan selvfølgelig velge dette for hver kanal individuelt, det gjør du ved å trykke inni de små grønne ringene.

 

 

Greit. La oss si vi vil legge på en insert-effekt.

Typiske effekter å legge på en insert er ting som compressor, EQ, Gate, Disortion, Flanger og limiter.

- Rekkefølgen på effektene spiller inn - og audiofilen vil høres annerledes ut med gate før compressor (og omvendt)

 

Trykk i den gule firkanten og velg effekt:

 

velgeinsert.jpg

 

Det vil da se slik ut:

 

insert.jpg

 

Om du trykker i den lilla rundingen kan du redigere instillingene til pluginen.

Blå ring - Skru av inserten

Grønn ring - Bypass inserten

Rød ring - Bypass alle inserts.

 

 

Nå vil vi kanskje ha litt reverb.

Reverb og delay er typiske send-effekter.

forskjellen på en insert og en send, er at en insert kjører hele signalet gjennom effekten.

En send lager en kopi av signalet, sender det til effekten og får det tilbake igjen på et FX channel track.

 

Lag nytt spor og velg FX channel track.

Du vil da få opp denne dialogboksen:

 

addfxchanneltrack.jpg

 

Her velger du stereo.

Du kan velge å legge på reverben her, eller du kan legge den på fx-sporet senere som en vanlig insert.

 

Det som er viktig når du stiller reverben eller delayen, er at signalet er 100% wet. Grunnen til det er at vi vil styre forholdet mellom tørt og vått signal med faderen til ogrinalsporet og faderen til fx-sporet.

 

Right. Vi har nå et fx-channel track. Vi må nå sende et spor til effekten. Trykk inne i den gule firkanten:

 

sendetilfx.jpg

 

Der velger du hvilken effekt du vil sende til. Det neste vi må gjøre, er å skru den på og velge hvor mye vi skal sende:

 

skrupfx.jpg

 

Knappen i den gule rundingen skrur på senden.

Inni den røde firkanten styrer du hvr mye du skal sende

Inni den grønne ringen kan du bypasse alle sends.

 

 

 

Jaja, klokka er fire. takk for i dag.

 

 

Del 4: VSTi

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Det første vi skal gjøre, er å sjekke at du har riktig midi-inngang i bruk.

Gå til devicec -> All midi inputs:

 

allmidiinputs.jpg

 

Sjekk der at ditt midi-keyboard er aktivt.

 

Det neste du gjør, er å gå til Default midi ports:

 

midiinput.jpg

 

På MIDI input velger du ditt midi-keyboard. På output skal du ikke velge noe.

 

Da har vi instillingene i orden. På tide å få frem en vsti. Trykk F11:

 

vstinstruments.jpg

 

Velg den synthen du vil bruke.

 

For å kunne bruke synthen trenger vi et midi-spor. lag et slikt. Gi det et navn.

 

Da har vi to ting igjen som må gjøres før vi får lyd:

 

1: Velge utgang på midisporet:

 

midi-utgang.jpg

 

Trykk inni den røde firkanten og velg instrumentet ditt fra listen.

 

2: Velge record enable på midi-sporet.

 

Da har du lyd og jeg må på jobb.

 

 

 

DEL 5: Mer om effekter

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

I cubase har vi 3 forskjellige måter å bruke effekter på:

 

-Som inserts

- Putter en effekt i signalkjeden og sender alt signalet gjennom effekten

-Som sends

- Sender en kopi av signalet til et FXchannel - track der man kan legge på effekter. Deretter kan vi mikse det våte signalet sammen med det tørre ved å bevege på faderene til orginalsporet og fx-sporet

-Ved å prosessere effekten på lydklippet

 

Når vi prosesserer på en effekt blir effekten skrevet på lydklippet. Det er nyttig når du ikke har nok prosessorkraft til å kjøre alle pluginsene i realtime og når du har funnet akkurat den lyden du vil ha og dermed ikke trenger å endre på instillingene lenger.

For å endre på prosessering kan du bruke offline process history - Høyreklikk på lydklippet -> Audio -> Offline Process History.

Der kan man endre, ta vekk og til og med redigere gjort prosessering.

 

 

Tilbake til inserts. Signalkjeden for inserts er slik:

 

insertchannelstrip.jpg

 

Som dere ser, så er de to siste insert-slotene post-fader. Det er nyttig for effekter hvor du ikke vil at volumet skal endres etter at effekten er lagt til.

 

 

En ting man bør tenke på når man legger på insert-effekter er hvor mange innganger og utganger de har. Har du et stereospor og legger på en mono-insert vil bare den ene siden av stereosporet bli prosessert.

 

 

Inserts på group channels

 

Dette kan være nyttig hvis du vil ha en stereoeffekt på et monospor.

Om du legger en stereochorus på et monospor vil det ikke funke, utganssignalet vil bli mono. Løsningen er å sende monosporet til et stereo gruppespor og legge på effekten der.

 

Fryse inserts

 

 

Når cpuen din sliter kan det være en ide å fryse insert-effektene på et eller flere spor.

Det som skjer da er at cubase rendrer en audiofil som legges i freeze-mappen i prosjektmappen din. Under playback er det denne filen som spilles av, ikke orginalsporet.

For å fryse et spor trykker du inni den røde firkanten:

 

freezeinserts.jpg

 

Når et spor er fryst kan du ikke endre parametere i inserts-effekter. Det du kan endre, er effekt-sends, volum, panorering og EQ.

 

For å unfreeze trykker du på den samme knappen enda en gang. En dialogboks kommer opp, trykk unfreeze.

 

- Det er ikke mulig å fryse gruppekanaler eller effektkanaler på denne måten.

- De to siste insertsene vil ikke bli fryst da de er post-fader.

- VST-instrumenter kan også fryses på denne måten.

 

jobbetid, nok for i dag.

Endret av _HKH_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Små forskjeller som jeg vet om, ihvertfall. Nuendo har støtte for høyere samplerate, flere surround-kanaler og er mye, mye dyrere.

 

Nuendo har også noe som heter control room, en funksjon som lar deg lage opp til 4 forskjellige mikser som du kan sende til forskjellige musikere i studio.

I cubase 4 har det nettop blitt introdusert, men i cubase sx3 som jeg kommer til å beskrive, finnes det ikke.

 

Ellers er det en del små detaljer som skiller de to, slik som f.eks det at i cubase kan du merke et spor og trykke delete for å slette det. det går ikke an i nuendo, der må du høyreklikke og velge delete track.

 

De skal visst bevege seg mer i forskjellige retninger snart, cubase skal konsentrere seg om musikkproduksjon, mens nuendo vil bli mer rettet mot musikk til film og denslags.

Endret av Rockestjerne
Lenke til kommentar
Med unntak av tidvis usynlige streker ser denne guiden ut til å bli god. Skal vurdere om jeg kanskje skal gå over til Cubase når du skriver om flere funksjoner og hvordan de fungerer ;)

7117359[/snapback]

 

 

du kommer til å like overgangen fra fl til cubase hvis du ordner deg cubase. ble ikke overasket med en gang jeg fikk prg men etter å ha testet det mer og mer ser jeg mulighetene og slikt. er utrolig bra

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Du kan ikke ta opp lyd gjennom en midikabel, nei. Det eneste en midikabel sender er midisignaler.

 

Et midisignal består av grupper på flere bytes. Det finnes to typer:

 

-Statusbyte

-Databyte

 

Statusbytes brukes til å fortelle den mottakende mididevicen hvilken funksjon og kanal som blir adressert.

Databytene brukes til å fortelle hvilken tone som skal bli spilt og hvilken velocity den skal ha.

 

Den første biten i hver byte forteller om byten er en statusbyte eller en databyte.

1=statusbyte, 0 = databyte.

 

En 3-bytes midi note-on message har en statusbyte som sier hva som skal skje og hvilken kanal det skal skje på (note on og f.eks kanal 5), en databyte som sier hvilken tone som skal spilles av og en databyte som sier hvilken velocity den skal ha.

 

Det er på grunn av dette at velocityen kan ha verdier fra 0 til 127, det er bare de verdiene som er mulig å beskrive ved å bruke 7 bits.

 

bah, ble litt revet med. men altså, du kan IKKE sende audio gjennom en midikabel.

Endret av _HKH_
Lenke til kommentar

Ser ut som dette blir en spørsmåltråd for Cubase også :)

 

Jeg har enda et spørsmål; når jeg plugger keyboarde i lydkorte og deretter i cubase, tar det et sekund eller to før cubase oppfatter lyden. Inni lydkortets "mikser" (m-audio) kommer lyden med en gang jeg trykker ned en tangent. Har brukt keyboarde mange ganger før i Cubase, og da hang det ingengting. Noen løsning?

Lenke til kommentar
Er det mulig å bruke to lydkort i Cubase? Hva kreves evt for dette?

Jeg ønsker å bruke M-Audioen min for innspilling, og så integrert for avspilling. (for enkelhets skyld, da jeg spiller en del og da må jeg har EAX)

7328984[/snapback]

 

 

Tror ikke det er mulig, nei, og uansett så ville det vært en elendig løsning.

Integrerte lydkort suger når det gjelder latency, egner seg meget dårlig til musikkproduksjon.

 

Du kan vel bare skifte lydkort i windows til det integrerte når du skal spille og så skifte tilbake når du skal bruke cubase?

 

ådne: Bruker du midi eller audio? Det er sikkert et latencyproblem, still ned buffer size.

Endret av _HKH_
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...