Gå til innhold

Hull i Nvidias Linux-drivere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er no rykter om at sikkerhetshullet er fiksa i en beta driver som kom ut for en liten stund siden. Jeg har ingen planer om å installere en beta driver, så nvidia får få opp farta og gi oss en skikkelig fiks! Siden problemet er løst så er det ikke værre enn å porte den til forrige stabile driver og legge på +1 i versjonsnummeret eller noe sånt.

 

Skulle gjerne brukt open source driveren, slik jeg gjør på laptopen med ati kort, men desverre er det ingen 3d eller tv-ut støtte i den :(

Lenke til kommentar
Dette har vel strengt tatt ingen ting med Linux å gjøre.. Det er en driver som normalt må lastes ned separat på egen risiko, da den ikke er åpen kildekode.

7104097[/snapback]

Hvis dette hadde vært et hull i en driver for windows så hadde alle sammen kommet med ting om at Windows er fullt av hull, min uttalelse er av samme typen, og det er strengt tatt ikke et angrep på linux da jeg selv er linuxbruker, men rett og slett en erkjennelse om at Linux også har sine sikkerhetshull, enten de nå ligger i driverne eller andre steder.

Lenke til kommentar
Linux må ha sine sikkerhetshull de også, det er vel bare å vente det.
I så fall er ikke dette ett av dem. Dette her handler jo om sikkerhetshull i tredjeparts binærfiler. Hadde kildekoden vært tilgjengelig, slik som for Linux, kunne man kanskje antatt at feilen hadde vært oppdaget tidligere, og i hvert fall fikset før (Nvidia har visst om feilen siden juli, men ennå ikke gitt ut en offisiell fiks (som ikke er beta)). Dette er prisen man betaler ved å bruke proprietær programvare. Endret av kommers
Lenke til kommentar
Dette har vel strengt tatt ingen ting med Linux å gjøre.. Det er en driver som normalt må lastes ned separat på egen risiko, da den ikke er åpen kildekode.

7104097[/snapback]

Hvis dette hadde vært et hull i en driver for windows så hadde alle sammen kommet med ting om at Windows er fullt av hull, min uttalelse er av samme typen, og det er strengt tatt ikke et angrep på linux da jeg selv er linuxbruker, men rett og slett en erkjennelse om at Linux også har sine sikkerhetshull, enten de nå ligger i driverne eller andre steder.

7104178[/snapback]

Da tror jeg du må lese en gang til. Dette har ingen ting med Linux å gjøre. Det finnes selvsagt sikkerhetshull i Linux også (men det er veldig uvanlig i forhold til i MS-produkter).

 

Det er uansett latterlig å si at et sikkerhetshull i en driver som ikke bygger opp om åpen kildekode er et sikkerhetshull i Linux, da ingen i Linux-verden får se denne kildekoden, og dem går heller ikke god for den. Microsoft derimot signerer drivere, og går dermed god for dem. Hvis det DA dukker opp et sikkerhetshull, er det MS sitt problem like mye som det er produsenten av programvarens problem.

Lenke til kommentar
Nå er det kommet en fiks til standard-driverne, 1.0-8776. Dette gjelder både GNU/Linux, FreeBSD og Solaris.

7106656[/snapback]

Ja, så det nå nettopp! Bra at nvidia hørte på oss :thumbup:

7106751[/snapback]

Det er ikke bare her på forumet hvor nVIDIA har fått kritikk. Så å si hele Linux/UNIX-miljøet har vært irriterte på denne saken. Husk at Linux/UNIX-brukere flest er mye mer obs på sånne ting enn Windows-brukere generelt, med unntak.

Lenke til kommentar
Dette er klart kritikkverdig av nVidia at de ikke prioirtérer Linux-brukere høyere. Erlig talt, de bør fikse slikt så raskt som mulig.

7104703[/snapback]

 

Helt enig i at det er kritikkverdig at de ikke prioriterer dette høyere. Men, på den andre siden, så syns jeg nVidia er vesentlig bedre enn ATI som ikke engang har linux-drivere...

 

Og nå er dette hullet ENDELIG fikset av nVidia :) nVidia slipper linux-drivere for hovedkortene sine og skjermkortene sine. ATI gjør ingen ting. Den eneste grunnen til at du kan bruke ATI sine produkt under linux er en kjempeinnsats fra linux-community'en.

Lenke til kommentar
Dette er klart kritikkverdig av nVidia at de ikke prioirtérer Linux-brukere høyere. Erlig talt, de bør fikse slikt så raskt som mulig.

7104703[/snapback]

 

Helt enig i at det er kritikkverdig at de ikke prioriterer dette høyere. Men, på den andre siden, så syns jeg nVidia er vesentlig bedre enn ATI som ikke engang har linux-drivere...

 

7109590[/snapback]

Hva er da dette?
Lenke til kommentar
Dette er klart kritikkverdig av nVidia at de ikke prioirtérer Linux-brukere høyere. Erlig talt, de bør fikse slikt så raskt som mulig.

7104703[/snapback]

 

Helt enig i at det er kritikkverdig at de ikke prioriterer dette høyere. Men, på den andre siden, så syns jeg nVidia er vesentlig bedre enn ATI som ikke engang har linux-drivere...

 

7109590[/snapback]

Hva er da dette?

7109652[/snapback]

Hva det er?

Det er en dårlig Linux driver...

 

Den har dog forbedret seg de siste månedene, men den er fremdeles veldig langt unna nVidia sin.

 

ATi har blandt annet ikke støtte for Crossfire i Linux, nVidia har SLI-støtte i demmes drivere.

 

nVidias drivere kan også brukes på BSD og Solaris, mens ATi's bare støtter Linux.

Lenke til kommentar

@ernie: ATI-driverne har nok blitt bedre, men det er langt igjen før ATI kommer opp på nVIDIA sitt nivå. nVIDIA sine linux-drivere får kortene til å yte tilnærmet likt som i Windows, dessuten er nVIDIA helt alene om å tilby 3D-aksellerasjon i FreeBSD (x86) og Solaris (x86/x64). ATI har ingen ting å stille opp med mot nVIDIA i FreeBSD og Solaris. Og som sagt før her, Crossfire fungerer bare i Windows. SLI fungerer derimot i GNU/Linux og Solaris i både 32bit og 64bit modus. De nye driverne som skal avløse 1.0-8776 vil introdusere støtte for quad SLI. Har selv en del erfaring med ATI-drivere versus nVIDIA-driverne, og resultatet er entydig. Det var på grunn av nVIDIA sin overlegenhet på Linux/UNIX-fronten at jeg gikk fra ATI til nVIDIA på grafikkfronten. Tidligere foretrakk jeg nemlig ATI-kort.

Lenke til kommentar
De nye driverne som skal avløse 1.0-8776 vil introdusere støtte for quad SLI.

7110530[/snapback]

:yes:

 

QuadSLI kommer til å fungere bedre i Linux/FreeBSD/Solaris enn det fungerer i mange Windows spill. Dette er grunnet enkelte begrensninger i DirectX 9.

 

OpenGL har ikke disse problemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...