Gå til innhold

Enklere oppsett av kryptert Wi-Fi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke kall folk late bare fordi de ikke forstår seg på datasikkerhet. "Kunnskapsløse/lite sikkerhetsbevisste brukere" blir altfor ofte brukt som unnskyldning fra produsenter av SW og HW når det egentlig er produktene deres som ikke holder mål. Når du kjøper datamaskin kjøper du et verktøy eller leketøy, *ikke* ny livsstil.

 

Bra initiativ, SW og HW bør alltid lages sånn at det er lettest å gjøre ting riktig.

Lenke til kommentar
Ikke kall folk late bare fordi de ikke forstår seg på datasikkerhet. "Kunnskapsløse/lite sikkerhetsbevisste brukere" blir altfor ofte brukt som unnskyldning fra produsenter av SW og HW når det egentlig er produktene deres som ikke holder mål. Når du kjøper datamaskin kjøper du et verktøy eller leketøy, *ikke* ny livsstil.

 

Bra initiativ, SW og HW bør alltid lages sånn at det er lettest å gjøre ting riktig.

7079928[/snapback]

Nei, det var oss her inne som har kunnskapen, men som fremdeles ville brukt funksjonen som jeg kalte late, ikke de som ikke har kunnskapen

Lenke til kommentar
Krypteringsteknikker som WEP og WPA trygger tilkoplingene betraktelig,
Dette blir vel å overdrive litt. WEP gjør ikke et trådløst nettverk så skrekkelig mye mer trygt. Det finnes "howtos" på nettet som beskriver hvordan dette kan knekkes, og det tar ikke så mye tid at det gjør noe.
Lenke til kommentar

"Hvorfor selges Wi-Fi-utstyr i det hele tatt med mulighet til å bli konfigurert uten kryptering?"

 

Det er vel ganske greit at man har mulighet til å slå av kryptering? åpne nett har jo mage fordeler.

 

Ellers er det bra at det kommer en slik støtte for enkel kryptering, det kan gjøre livet enklere for den "vanlige bruker".

 

AtW

Lenke til kommentar
Ikke kall folk late bare fordi de ikke forstår seg på datasikkerhet. "Kunnskapsløse/lite sikkerhetsbevisste brukere" blir altfor ofte brukt som unnskyldning fra produsenter av SW og HW når det egentlig er produktene deres som ikke holder mål. Når du kjøper datamaskin kjøper du et verktøy eller leketøy, *ikke* ny livsstil.

 

Bra initiativ, SW og HW bør alltid lages sånn at det er lettest å gjøre ting riktig.

7079928[/snapback]

Nei, det var oss her inne som har kunnskapen, men som fremdeles ville brukt funksjonen som jeg kalte late, ikke de som ikke har kunnskapen

7079931[/snapback]

 

*Det* kalles effektivitet, ikke latskap ;)

 

Sikkert en stund til jeg kommer til å se dette i virkeligheten men når den tid kommer så vil jeg undersøke det grundig, hvis jeg konkluderer med at det er minst like bra som den manuelle varianten vil jeg umiddelbart gå over til den automatiske og aldri se meg tilbake.

Lenke til kommentar
Trådløse nett blir aldri sikre uansett. Finnes alltid folk som jobber med å knekke krypteringene.

7080116[/snapback]

Joa, men det er forskjell på om noen gidder bruke 15-25min (som er ca tiden det tar å "knekke" WEP) på å bryte seg inn og noen timer.

 

Redigert: FBI skal visstnok ha demonstert i fjor sommer at det er mulig å bryte seg inn i et trådløst nettverk sikret med WEP på drøyt 3 minutter.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Det var på tide at brukervennligheten på trådløst ustyr blir satt fokus på. Kan jo håpe at det utvikles bedre krypteringer, og også for eldre utstyr (nye firmware versjoner).

 

Håper også at det utvikles støtte for dette i Windows XP oppdateringer, eller eventuelle programvare fra de forskjellige fabrikater av trådløst utstyr, men at Microsoft laget dette ville vært det enkleste.

 

Når får Linux støtte for disse sakene?

Lenke til kommentar

Linksys har jo noe lignende på nye revisjoner av sine wrt54xx routere.

 

Personlig synes jeg hele greia var noe fobanna dritt. MYE mer tungvindt å bruke denne funksjonen (måtte trykke inn en knapp i front som gjorde at routeren gikk i ett eller annet lugubert modus, m.m. Skrudde av hele funksjonen og satte opp WPA på gammelmåten.

Lenke til kommentar

Synst vi kan nøye oss med at ingenting egentlig et sikkert egentlig

 

"There's no patch to human stupidity"

 

Dessuten er de fleste alt for redde for å utforske datamaskinen sin, hadde folk faktisk lest manualer, slått opp i ordboker og lignende når det kom frem ting de ikke skjønte så hadde de sikkert klart mye selv :)

Lenke til kommentar
Synst vi kan nøye oss med at ingenting egentlig et sikkert egentlig

 

"There's no patch to human stupidity"

 

Dessuten er de fleste alt for redde for å utforske datamaskinen sin, hadde folk faktisk lest manualer, slått opp i ordboker og lignende når det kom frem ting de ikke skjønte så hadde de sikkert klart mye selv :)

7080459[/snapback]

Man vil jo helst klare å få til tingene uten å lese i manualen. Ikke sant ;)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en Linksys-router og pci-kort for et par uker siden. Der hjelper det lite å lese manualen for den er så lite informativ at hadde det ikke vært for HW.no hadde jeg knapt nok vært på nett via kabel..

 

Det trådløse hjemme kjører jeg forresten ukryptert, men kun åpnet for MAC-adressen min og naboens. Jeg bor på et knøttlite sted så problemstillingen med avlytting eller piratbruk av nettet er ubetydelig.

Lenke til kommentar
Sikkerheten rundt trådløse aksesspunkt kan mange ganger synes helt forferdelig. Hvorfor selges Wi-Fi-utstyr i det hele tatt med mulighet til å bli konfigurert uten kryptering?
Hvilke alternativer for deling av nett med ukjente vil nyhetsnotisforfatteren foreslå? F.eks. på flyplassen, biblioteket osv

 

En rask biltur gjennom Oslo sentrum med bærbar på søken etter trådløse nett, viser at man nærmest kan holde seg på Internett konstant bare ved å bytte mellom ulike åpne, men private aksesspunkt.
så fint! mener nyhetsnotisforfatteren at dette er noe negativt?
Lenke til kommentar
Jeg har også usikret trådløst nett hjemme, som kun er tilgjengelig for MAC-adressene på den stasjonere og HTPC.

 

Holder ikke det?  Da skulle det jo ikke være mulig å koble til aksesspunktet med et annet nettverkskort.

 

Eller kan folk da koble til gjennom de 2 pcene?  Blir de usikret?

7080708[/snapback]

 

Slik jeg har forstått det kan folk snappe opp MAC adressene dine og klone dem. Så kan de koble seg på nettet ditt.

Men jeg bruker samme løsning selv. Prøvde med WEP kryptering i forrige uke siden jeg kjøpte meg ny ruter (3com) men opplevde at ruteren "forsvant" i tide og utide. Så nå kjører jeg kun MAC filter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...