Gå til innhold

Introduksjon til 802.11n


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil tippe intel sin implmentasjon kommer til å legge endel føringer på standarden om den ikke godkjennes i denne omgang?

 

Ellers så er jo kollisjon "som alltid" et problem, er det noen ledig frekvensbånd utenom 2.4 og 5 som kan brukes til tråsløst nett?

 

Trådløst nett er jo nyttig, men jeg har liten tro på at det vil erstatte trådbasert overføring på lang tid, om noen sinne, men det er et bra supplement.

 

AtW

Lenke til kommentar
Her kan man bruke både 2,4- og 5 GHz-båndene, flere antenner (2-4) og forskjellig kanalbredde. Det vil dermed ikke være sikkert at ett 802.11n-produkt vil "snakke med" et annet - dersom man er riktig uheldig.

 

 

Dette kan også mitt 1 år gamle wlankort(men det har bare 1 antenne), så, dette er vel ikke nødvendigvis noe mer komplisert.

Lenke til kommentar

Fatter og begriper ikke hvorfor man skal være så forbaska oppspilt på å få opp rekkevidden og ikke minst øke kanalbredden. Forsåvidt kjekt for bedrifter og sånt, men det her VIL skape problemer i tettbebygd strøk. Selv bor jeg i utkanten av Gjøvik og har 3 idioter rundt meg som sender på en og samme kanal. Samtidig viser div. ting at sendestyrken fra de er på intet mindre enn 100%. Hvordan de faktisk klarer det er for min det et mysterium, men jeg vil nesten satse på ren og skjær uvitenhet.

Lenke til kommentar
Fatter og begriper ikke hvorfor man skal være så forbaska oppspilt på å få opp rekkevidden og ikke minst øke kanalbredden. Forsåvidt kjekt for bedrifter og sånt, men det her VIL skape problemer i tettbebygd strøk. Selv bor jeg i utkanten av Gjøvik og har 3 idioter rundt meg som sender på en og samme kanal. Samtidig viser div. ting at sendestyrken fra de er på intet mindre enn 100%. Hvordan de faktisk klarer det er for min det et mysterium, men jeg vil nesten satse på ren og skjær uvitenhet.

7062058[/snapback]

 

Hehe, at alle andre sender på en og samme kanal er jo egentlig bare en fordel for deg :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Her kan man bruke både 2,4- og 5 GHz-båndene, flere antenner (2-4) og forskjellig kanalbredde. Det vil dermed ikke være sikkert at ett 802.11n-produkt vil "snakke med" et annet - dersom man er riktig uheldig.

 

 

Dette kan også mitt 1 år gamle wlankort(men det har bare 1 antenne), så, dette er vel ikke nødvendigvis noe mer komplisert.

7061975[/snapback]

 

Ditt kort takler 802.11a/b og g-standardene, hvor a fungerer på 5 GHz, b og g på 2,4 GHz. Med 802.11n kan man få en hel haug med forskjellige produkter som ikke fungerer så godt sammen. Man kan få produkter som bare fungerer på 2,4 GHz, bare på 5 GHz og i forskjellige antennekonfigurasjoner. Om trådløst ikke var vanskelig nok i dag så vil det nok ikke bli noe lettere når 802.11n-standarden kommer.

Lenke til kommentar

Ja til smarte radioer som greier å tolke støy/interferens rundt seg og utnytte "hull".

 

CDMA er en teknikk som lar et stort antall brukere dele samme båndbredde (men hver brukers hastighet går selvsagt ned når antall brukere økes).

 

Det hadde jo (for brukeren) vært mye mer fornuftig med utstyr som gav "full teoretisk skrytebåndbredde" nå man sitter alene på hytta med kort avstasnd til endepunkt, og som monotont senker hastigheten ettersom nye brukere kommer til, og avstanden til endepunkt øker.

 

Jeg tror at MIMO primært er en måte å:

1)holde seg innenfor krav til maksimal utsend effekt

2)utnytte romlige effekter maksimalt

slik at ytelsen i hus/by med mange refleksjoner (fading) ikke faller så fort av med avstand. Altså at tap i forhold til avstand blir nærmere opp mot frittromstap.

 

-k

Lenke til kommentar
Fatter og begriper ikke hvorfor man skal være så forbaska oppspilt på å få opp rekkevidden og ikke minst øke kanalbredden. Forsåvidt kjekt for bedrifter og sånt, men det her VIL skape problemer i tettbebygd strøk. Selv bor jeg i utkanten av Gjøvik og har 3 idioter rundt meg som sender på en og samme kanal. Samtidig viser div. ting at sendestyrken fra de er på intet mindre enn 100%. Hvordan de faktisk klarer det er for min det et mysterium, men jeg vil nesten satse på ren og skjær uvitenhet.

7062058[/snapback]

 

Hehe, at alle andre sender på en og samme kanal er jo egentlig bare en fordel for deg :)

 

AtW

7062071[/snapback]

Ja, for min del gjør det jo ingenting, men sier jo endel om hvordan det her blir brukt i praksis i de mange hjem. Folk har overhode ingen ide om hva de holder på med. De bare setter opp og håper alt går bra. Svært mange tenker overhode ikke på sikkerhet, at signalene fort når et godt stykke utenfor huset eller at man kanskje forstyrrer andres nett.

Lenke til kommentar
er det noen som har lest denne Wimax kan erstatte ADSL-linjer

http://www.digi.no/php/art.php?id=342954

virker som noe sikrere og bedre en standard trådløst

7062204[/snapback]

 

WiMax er lagd for WAN-nett og ikke LAN-nett. Det gjør at WiMax er lagd til å fungere med en stor mengde brukere, har mer robust og stabil overføring og er lagd for å håndtere mange samtidige brukere.

 

WiMax er en spennende teknologi som jeg mener i første omgang passer best litt utenfor de mest tettbygde strøkene der det ikke er full DSL-dekning. Men når mobil WiMax kommer vil det kunne bli et alternativ til folk som ønsker nett over alt uten å være avhengig av WLAN eller mobilnett (f.eks. 3G).

Lenke til kommentar
CDMA er en teknikk som lar et stort antall brukere dele samme båndbredde (men hver brukers hastighet går selvsagt ned når antall brukere økes).

 

Det hadde jo (for brukeren) vært mye mer fornuftig med utstyr som gav "full teoretisk skrytebåndbredde" nå man sitter alene på hytta med kort avstasnd til endepunkt, og som monotont senker hastigheten ettersom nye brukere kommer til, og avstanden til endepunkt øker.

7062145[/snapback]

 

Trodde da at wifi brukte CDMA?

64/256QAM som det referes til i artikkelen brukes vel typisk i CDMA sammenheng.

Liten stund siden jeg holdt på med CDMA da, så er ikke sikker.

WiMax må vel i alle fall bruke det.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nedtur :( Reddningen for oss som satser seriøst på trådløsnett har jo hittil vært 802.11a utstyr. Nå kommer det da altså accesspunkt som appelerer til alle apene med høyere overøfringshastighet og rekkevidde, som tar i bruk 5Ghz nettet. So much for wireless peace.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En annen tanke er at standarden virker (litt ironisk her nå) til å være spesialtilpasset elkjøpselgere.

 

Tenkt situasjon:

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

Selger: ja dette accesspunktet er mye bedre enn alle de forrige og har "helt ny teknologi" som gir det raskere overføring.

 

Kunde: jeg har skills, og problemet mitt er at jeg har en hel trådløs horde beboende i ripsbuskene mine. Hvordan kan denne 802.11n _draft_ routeren hjelpe meg?

 

Selger: routeren er utstyrt med DOBBEL KANALBREDDE! (WOOOW) som vil gi deg et helt nytt syn på trådløst nett! Overføringshastigheten vil bli helt sinnsyk!

 

Kunde (nå med skills): wtf? Dobbel kanalbredde? Det vil jo bare gi problemet mit enda større proposjoner!

 

Selger: HYL!

 

Kunde: Men hvordan fungerer hastighetsøkningen da?

 

Selger (svett): Med MIMO teknologi som utnytter flere antenner med å sende forskjellig trafikk på forskjellige antenner.

 

Kunde: Jaok. Men hva med rekkevidden innenfor de representerte frekvensområdene?

 

Selger: Der har det kommet en super moduleringsteknologi som er "helt ny"!

 

 

Kunde: på _denne_ routeren?

 

Selger: jaja.

 

Kunde: Næh, står skrevet i førsteutkastet til 802.11n spesifikasjonene at denne ikke er tilgjengelig enda på denne standarden.

 

Selger: *Promp* Dævven, dåli i magan... brb....

 

Kunde: Det tok sin tid. Nei, Jeg tror bedriften min satser på 802.11a siden vi holder til i et tettbygd strøk. Kan du skaffe meg 30stk Cisco 1131AG accespunk og en Cisco 4402 WLC?

 

Selger: HYL!

 

Kunde: Ok. Tror jeg holder meg unna 802.11n til fordel for 802.11a ja.

 

Selger: MUJAHAH... njet, for den ferdige standarden skal også innebære 6Ghz frekvensområdet:

 

Kunde: WTF?! OMFG! Damn you elkjøp!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...