Gå til innhold

Matrox utvikler ny grafikkbrikke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt rart med Matrox, da de lanserte Parhelia skulle de etter det jeg huske ta opp kampen med ATI og nVidia, men det har blitt merkelig stille etter at de første benchmarkene dukket opp dengangen.

7061207[/snapback]

 

 

Parhelia retter seg mot et helt annet marked enn ATI og nVidia sine high end kort gjør så synes dette hadde vært litt rart.

Lenke til kommentar
Etter å ha vært det foretrukne merket blant entusiastene på store deler av 90-tallet, har Matrox de senere årene siktet seg inn mot mer spesialiserte markeder, f.eks. finans- og legemiddelindustrien.

 

Les: Etter å ha vært kongen på haugen på store deler av 90-tallet fikk Matrox grisebank av 3dfx, Nvidia og ATI, og holder nå hodet såvidt over vannet ved å supplere et nisjemarked som har bruk for flerskjermsløsninger.

Lenke til kommentar
Etter å ha vært det foretrukne merket blant entusiastene på store deler av 90-tallet, har Matrox de senere årene siktet seg inn mot mer spesialiserte markeder, f.eks. finans- og legemiddelindustrien.

 

Les: Etter å ha vært kongen på haugen på store deler av 90-tallet fikk Matrox grisebank av 3dfx, Nvidia og ATI, og holder nå hodet såvidt over vannet ved å supplere et nisjemarked som har bruk for flerskjermsløsninger.

7061373[/snapback]

 

jeg kan tenke meg Matrox var såpass godt bemidlet at de kunne ta opp den kampen lett men at de heller valgte å gå en annen vei.

Lenke til kommentar
Les: Etter å ha vært kongen på haugen på store deler av 90-tallet fikk Matrox grisebank av 3dfx, Nvidia og ATI, og holder nå hodet såvidt over vannet ved å supplere et nisjemarked som har bruk for flerskjermsløsninger.

7061373[/snapback]

Tja, Matrox banket nVidia sine TNT2 kort med G400, nvidia lanserte TNT2 Ultra, som Matrox igjen banket med G400 Max.

 

Matrox fortsatte desverre ikke det kappløpet som nVidia begynte med når GeForce 256 ble lansert.

 

På det tidspunktet hadde ikke ATi noen gode high-end produketer å skryte av.

Lenke til kommentar
Litt rart med Matrox, da de lanserte Parhelia skulle de etter det jeg huske ta opp kampen med ATI og nVidia, men det har blitt merkelig stille etter at de første benchmarkene dukket opp dengangen.

7061207[/snapback]

Parhelia retter seg mot et helt annet marked enn ATI og nVidia sine high end kort gjør så synes dette hadde vært litt rart.

7061372[/snapback]

Det har blitt det ja, men det var ikke det det var hypet opp til før lanseringen.

 

Det Matrox var kjent for var jo enestående 2D kvalitet.

Lenke til kommentar
Etter det jeg forstod, var Parhelia ikke myntet direkte på spill, mer på profesjonelle 3D-applikasjoner? Minns å huske at det ikke støttet DirectX i noen særlig grad, men OpenGL.

7062816[/snapback]

Parhelia hadde gode DirectX driveren den.

Brukte den på spill il flere år. Du blander nok kortet med andre profesjonelle kort. Hastigheten på Parhelia lå på samme nivå om GeForce 4 eller Radeon 8500.

 

Parhelia støtter bare DirectX 8 i hardware.

 

Ellers var det ganske mange spennende ting der, for eksempel:

 

16xFAA (Fragment AntiAliasing) - Hadde en algoritme som fant kun kantene, og kjørte 16xAA på kantene.

 

SouroundGaming (spille på tre skjermer) er fremdeles rått. Parhelia hadde overaskende god FPS i de oppløsningene (3072x768 og 3840x1024). Det er desverre ingen som har tatt opp denne ballen, fordi det var utrolig bra.

 

Kan jo også nevne at Parhelia var den første brikken med 512-bit intern-bus (noe ATi først kom med i R500-serien)

 

Desverre hadde Parhelia et par bugs i hardware som ingenørene hos Matrox ønsket å endre, men siden brikken allerede var forsinket nektet ledelsen dette. :no:

Lenke til kommentar

Matrox banker Nvida og ATI pr idag! 3 skjermsløsning fra Parhelia er enestående til videoredigering. I tillegg er det ingen som slår Axio fra Matrox på dens funksjonalitet. Axio

 

Som noen nevner her er Matrox for nisjemarket. Ja. Matrox er for proffbrukere, og sentrert mot videomarkedet. ATI og Nvidia og for konsumer, spill og hjemmepcmarketed.

 

Jeg skulle heller likt å se ATI og Nvidia ta opp kampen mot Matrox, som de har tapt i alle år mot.

Lenke til kommentar
Matrox banker Nvida og ATI pr idag! 3 skjermsløsning fra Parhelia er enestående til videoredigering. I tillegg er det ingen som slår Axio fra Matrox på dens funksjonalitet. Axio

Jeg skulle heller likt å se ATI og Nvidia ta opp kampen mot Matrox, som de har tapt i alle  år mot.

7063817[/snapback]

 

Markedsandeler 2. kvartal 2006

 

ATI - 27,6%

Nvidia - 20,3%

Matrox - 0,1% :whistle:

 

Link

Ingen grunn til å sprette champagnekorkene, med andre ord. Særlig ikke når man tar i betraktning at dette var markedslederen da jeg kjøpte meg min første PC. (I 1996.) Tidene forandrer seg, ja. Men Intel er ihvertfall fortsatt markedsleder, både på grafikk og prosessor. De klarte å holde seg på toppen, Matrox klarte det ikke.

Lenke til kommentar
Markedsandeler 2. kvartal 2006

 

ATI - 27,6%

Nvidia - 20,3%

Matrox - 0,1% :whistle:

 

Link

Ingen grunn til å sprette champagnekorkene, med andre ord. Særlig ikke når man tar i betraktning at dette var markedslederen da jeg kjøpte meg min første PC. (I 1996.) Tidene forandrer seg, ja. Men Intel er ihvertfall fortsatt markedsleder, både på grafikk og prosessor. De klarte å holde seg på toppen, Matrox klarte det ikke.

7064420[/snapback]

 

 

før du kommer rekende med statistikk må du jo også se hva slags marked de fortskjellige produsentene henvender seg til også da...

 

Er enig i at Matrox gruser alle andre innen for sin nisje

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...