Gå til innhold

Vil kreve personnummeret ditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser egentlig ikke helt poenget med å kreve personnummer, det gjør det kanskje litt værre men ikke så veldig antar jeg. Personnummer på folk får man lett enten ved å regne seg til det (og bruke Talkmore sin fantastiske id tjeneste) eller så er det bare å ringe folkeregisteret. Personnummer er fritt tilgjenglig etter offentlighetsloven.

 

Det med kredittgodkjenning hadde de vel tenkt at skulle varsle innehaver av personnummeret da man har plikt til å varsle om slike ting. Men som sagt så er det nok heller ikke noe i veien for at man omadresserer posten til vedkommende.

 

Eneste måten å få hindre misbruk fra kriminelle (hvis det er virkelig det de vil) er å kreve at simkortet blir sendt med rekommandert sending og personlig utleveringslapp som man sende tilbake

til utsender.

 

Det hele er vel egentlitg bare et uttrykk for at vi i Norge mangler en nasjonal elektronisk id som kan identifisere innbyggerne sikkert på nettet og som er plattform uavhengig.

 

Hvis de virkelig vil få bukt med falske kontantkort brukere så er nok det beste å innføre nasjonal digital id, eller at man krever personlig oppmøte med gyldig id.

Lenke til kommentar
Er det bare meg som synes litt synd på Silje Gomnæs? Nå har Halve norge mer enn halve VISA nr. hennes og utløpsdato. Det eneste som mangler nå er noen siffer i midten og kontroll nr bakpå.

7053011[/snapback]

 

For øyeblikket venter jeg på papirer i posten på at jeg har byttet bank, så jeg klarer meg nok ;)

Lenke til kommentar
For øyeblikket venter jeg på papirer i posten på at jeg har byttet bank, så jeg klarer meg nok ;)

7053622[/snapback]

Hehe, det var godt å höre. Ble jo et nydelig bilde da :) Det liker jeg med amobil, etter en periode da det såvidt var noen bilder som dere hadde tatt selv av telefonene, så er det nå ofte skikkelig höykvalitetsbilder med i artikklene. Stå på!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...