Gå til innhold

Ultimatum mot AllofMP3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der ja, har venta ei stund på at USA skal ta aksjon. Det var ein ganske alvorleg trussel då, stiller meg tvilande til at dei vil gjere noko sånt sjølv om AllofMp3 ikkje blir lagt ned.

 

Nettstaden er nok veldig populær, men lovlegheten er diskuterbar. Eg synest det er greit at nettstaden blir lagt ned, vil heller ha ein nettstad der du kan kjøpe musikken lovleg til ein fin pris enn allofmp3. Har dog min tvil til at det vil skje med det første.

Lenke til kommentar
Nettstaden er nok veldig populær, men lovlegheten er diskuterbar. Eg synest det er greit at nettstaden blir lagt ned, vil heller ha ein nettstad der du kan kjøpe musikken lovleg til ein fin pris enn allofmp3. Har dog min tvil til at det vil skje med det første.

7011482[/snapback]

Like greit ja.

Det skulle absolutt vært mer tilrettelagt for kjøp av musikk til en rimelig pris.

Lenke til kommentar
De er ikke medlem av WTO, USA truer med å ikke la dem bli medlem..

7011527[/snapback]

 

Hvordan har de tenkt til å gjennomføre den trusselen? Ellers er det jo interessant at USA er villig til å komme med en såoass drøy trussel mot et land av russlands størrelse, pga en nettside. Jeg vil nesten si det er litt oppsiktsvekkende.

 

AtW

Lenke til kommentar

Blir så MF pist på USA når de driver verdensøkonomien på den måten. :ph34r: Bare fordi en nettside selger ulovlig musikk får ikke hele Russland være med i WTO. Helt på tryne. Tør ikke tenke på hvor mange lignende sider som finnes i USA. Det var jo tilogmed i USA ulovlig distrubiering av MP3 ble "oppfunnet".

Lenke til kommentar

Nå har vel ikke USA heller noe særtlig lyst til å bli medlem av WTO. De har jo stort sett avvist alle avtaler i egoismens ånd. Fattigdom og rettferdighet er ikke satsningsområder for dem. Det er kun penger som teller for USA og da beskytter de den store medieindustrien sin med nebb og klør, koste hva det koste vil. Moral og rettferdighet er fremmedord, bare det gir uttelling i grønne lapper så er de forøyd.

 

Jeg synes det er fullstendig uholdbart av USA å bruke så sterke virkemidler i slike saker. Vi så jo hva som skjedde i Sverige. USA truet med handelsboikott hvis ikke den svenske regjeringen fikk stoppet en viss side med "sjørøvere". Selv om svensk lov ikke hadde så mye å stille opp med så ble det razzia. USA fikk altså den svenske regjeringen til å gå langt ut over sine egne lover for å tilfredsstille amerikanernes griskhet.

 

USA oppfører seg som verdenspoliti og ønsker å overkjøre gjeldende lover i andre land. Jeg håper virkelig ikke Putin lar seg presse til underdannighet av sånne skitne triks.

Lenke til kommentar

Men folkens, hvis man først skal piratkopiere musikk, hvorfor i alle dager skal man da finne på å betale penger til folk som ikke har noe med musikken å gjøre i det hele tatt? pengene som tjenes på allofmp3 går jo rett i lomma på alle andre enn artistene.

 

Jeg skjønner ikke logikken her

 

Jeg stoler iallefall ikke nok på "Russian Organization on Collective Management of Rights of Authors and Other Rightholders in Multimedia, Digital Networks & Visual Arts (ROMS)" til at jeg kan bruke dem som mellomledd mellom meg og artisten.

Lenke til kommentar
Men folkens, hvis man først skal piratkopiere musikk, hvorfor i alle dager skal man da finne på å betale penger til folk som ikke har noe med musikken å gjøre i det hele tatt? pengene som tjenes på allofmp3 går jo rett i lomma på alle andre enn artistene.

 

Jeg skjønner ikke logikken her

 

Jeg stoler iallefall ikke nok på "Russian Organization on Collective Management of Rights of Authors and Other Rightholders in Multimedia, Digital Networks & Visual Arts (ROMS)" til at jeg kan bruke dem som mellomledd mellom meg og artisten.

7011592[/snapback]

 

Jeg er enig med deg, og jeg kommer av den grunnen ikke til å støtte allofmp3, men det hindrer ikke det faktumet at disse virkemidlene USA benytter seg av her er ganske drøye

 

AtW

Lenke til kommentar

Simen1 har et veldig godt poeng... det med at den svenske regjeringen lot seg skremme av stolen og handle utenfor sine egne lover er jo direkte skremmende. Lurer på hva USA kunne fått den norske regjeringen til å gjøre.... (tenker tilbake til tiden da "jakten på terror" var på sitt største og norge fikk utslengt et ultimatum).

 

Greit nok at ulovlig spredning av lisensbelagt musikk er illegalt og etisk feil, men at USA truer med utestengelse fra WTO synes jeg er vel drastisk. Hvor mange mp3-sider finnes ikke på amerikanske servere? Greit at nesten ingen av disse _selger_ musikken, de gir den bort. Derfor mener jeg heller at Russland burde fått påpakning om å sørge for at bakmennene for denne siden ikke kunne TJENE på å spre musikken. Akurat som at dette var den første og eneste ulovlige mp3-siden på nett....

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Simen1 har et veldig godt poeng... det med at den svenske regjeringen lot seg skremme av stolen og handle utenfor sine egne lover er jo direkte skremmende. Lurer på hva USA kunne fått den norske regjeringen til å gjøre.... (tenker tilbake til tiden da "jakten på terror" var på sitt største og norge fikk utslengt et ultimatum).

7011699[/snapback]

Er litt skummelt å tenke på... men norge har sakt nei før og vill nok gjøre det igjen.. husker det var mye spetakel med det der... og ambasidøren fra usa håppa i taket... :p

Lenke til kommentar
Nettstaden er nok veldig populær, men lovlegheten er diskuterbar. Eg synest det er greit at nettstaden blir lagt ned, vil heller ha ein nettstad der du kan kjøpe musikken lovleg til ein fin pris enn allofmp3. Har dog min tvil til at det vil skje med det første.

7011482[/snapback]

 

Så vidt jeg har forstått, så er allofmp3 helt lovlig. Det som er tvilsomt juridisk er ROMS som er tvilsomt.

Slik jeg har forstått det, er det et hull i regelverket i Russland. De eksisterende lovende dekker ikke online distribusjon av media. Dette blir noe av det samme som var i Norge i forbindelse med software på starten av 90 tallet (Uten at jeg husker helt når de lovene ble utvidet).

Med andre ord, så lever www.allofmp3.com på manglende regelverk. At USA pusher på for å få dekket opp slike opplagt hull i regelverket er egentlig bare å forvente. At de bruker såpass kraftige virkemidler er heller ikke overraskende. USA har jo en tradisjon med å bruke politisk press, for å fremme interessen til Amerikanske bedrifter. Å fremme landets interesser er jo regjeringens ansvar, og dette er ikke langt unna det Norge gjør i forbindelse med lakse eksport avtalene til Russland.

 

Så det er i utgangspunktet bare et tidsspørsmål før Allofmp3 blir lagt ned. Så lenge Russlang har forpliktet seg til å følge internasjonale avtaler om copyright, så er det bare politisk inkompetanse som lar allofmp3.com leve.

 

For min del så håper jeg at de får leve såpass lenge at politikerne tar innover seg at dagens musikk kartell bør reguleres. Det er bare å se på prisene til allofmp3.com. Prisene deres er det som prisen er for distribuering av digital musikk. Riktignokk er distribusjon bare en liten del av det en plate/sang skal betale for, men dette bør likevel brukes som en retningslinje på hvordan bransjen forsøker å gjøre online distribusjon minst mulig interessant.

Jeg aner ikke hva for eksempel platekompaniet tar seg betalt for en skive, men vi kan ta for oss "EVANESCENCE - The Open Door".

Hos platekompaniet koster skiva 149,50.

Hos allofmp3.com koster den $2.29 (som blir litt over 15 kroner).

En realistisk pris for online distribusjon bør derfor være innkjøpsprisen til platekompaniet - prisen for fysisk medie transport osv + 15 kroner.

 

Men dette er jo prisen uten DRM. For den "ekstra-tjenesten" blir det jo fort litt dyrere.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...