Gå til innhold

Over og ut for XP SP1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pussig at Microsoft kaller Windows XP + SP2 for et annet operativsystem enn XP eller XP + SP1. På nettsiden deres står det bl.a.: "... migration plan moving them from Windows XP SP1 to the latest operating system." Dette er første gang jeg hører uttalt at SP2 er et nytt OS. Og jeg som levde i den misforståelsen at OSet het Windows XP, mens Service Pack 1 eller 2 var oppdateringer og feilfikser av XP.

 

Det er også litt spesielt at de kutter supporten på et produkt som ennå ikke har fått sin avløser.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Ikke det at jeg er noen stor ekspert på området, men jeg regner med at SP2 var en omfattende sikkerhetsoppdatering til XP (Tror sikkerhetssenteret osv ikke var med før SP2) og da er det rimelig å anta at SP2 stenger for enkelte sikkerhetshull i utgangspunktet, mens disse er fortsatt åpne i SP1. Dermed så må microsoft tilby patcher til SP1 som ikke trengs på SP2. Denne støtten kutter nå ms og krever heller at du installerer SP2, noe som jeg mener er bare rett og rimelig!

Lenke til kommentar

MS trenger ikke forsvare at de dropper SP1 support IMO ... Det har vært mer enn nok tid for bedrifter osv. til å planlegge utrullingen av SP2 og alle de fordeler som følger med (og uteon slike tilfeller, så er det jo ikke spesiellt mye poeng i å supportere SP1 når SP2 er tilgjengelig og gratis at på til).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hei. På de maskinene jeg har med XP på er det også SP2 på. Inkludert den maskina jeg har her på rommet som normalt kjører Windows 2000. Der har jeg også XP, og der er det SP2 med. For vel 2 uker siden formaterte jeg maskina til min bror. Han hadde SP1, og blåholdte på den. Hvorfor skjønner jeg ikke, han sa et eller annet med Spill, men har enda til gode å se at spill IKKE fungere i Sp2. (Bruker XP OS`et på min maskin som et lite Spill OS, hvis jeg trenger det).

Eneste maskina jeg VET som MÅ ha Sp1 bare er en Laptop som er i bruk av ei blind jente. Hun har et program som hele pakken er verd 110 tusen kr.

Inn på den ligger det et program som heter Jouse, (Eller noe sånt) (Ble visstnok jafs på Norsk). Uannsett. Det programmet er litt spesielt så med enkelte instillinger, så vil ikke dette programmet og Leselista fungere.

Har selv ikke prøvd det, så har ikke sett om det virkelig ikke går, men jeg synes allikevel det er litt rart.

 

Men sånn i det fulle og hele så tror jeg de aller fleste kan bruke Sp2 i dag. Hvis ikke får de bare installere Windows 2000+Sp4. Den skal no iallefall takle det meste.

 

Så jeg tror ikke det er et spesielt savn at Sp1 blir borte.

Lenke til kommentar
Litt komisk at kundestøtten droppes for SP1, jeg blir fristet til å si hvilken kundestøtte  :!:

6996606[/snapback]

 

Du har tydeligvis ikke vært i kontakt med Microsofts Support så ofte hører jeg... ;)

Må faktisk si at MS har meget god support, og er imponert over de.

Nå har jeg jo gått over til bedriftssupport, så da er det jo enda bedre.

 

Forøvrig ser jeg ikke noe større problem i at dette her.

Lenke til kommentar
Vet noen når SP3 kommer for WinXP?

6997320[/snapback]

 

Nei, men tipper i løpet av neste år, kanskje første halvår 2007... Blir i hvert fall en god stund etter Vistas lansering.

 

Nevner forøvrig at dere med engelsk Windows XP SP2 burde titte på denne siden:

 

RyanVM's Post-SP2 Update Pack

 

Han har satt sammen ALLE oppdateringer (de som er tilgjengelig på Windows Update) til en "SP" som kan integreres i installasjonen (slipstreames). Har brukt denne metoden i to år og på flere installasjoner på forskjellige PC'er. Ingen problemer så langt! Hvis du vil teste dette uten å klusse til PC'en din, kan du bruke Virtual PC 2004, som Microsoft nå har gjort gratis! (Løp og prøv :p )

Lenke til kommentar

Når kommer Service Pack 3 for Windows XP?

 

Kundestøtten til Microsoft koster ganske mye penger å benytte seg av. Det er forsåvidt greit, men at det skal være såpass dyrt er ikke så hyggelig. Det er jo greit at Microsoft må dekke inn kostnadene med driften av supportsystemet. Vil nesten tro at Microsoft forsøker å tjene inn penger selv på support til kundene.

 

Har likevel forstått at support på patch'er (plasterlapper) og servicepack'er er gratis.

Lenke til kommentar

Spillet Red Alert 2 (laget av Westwood, spillet eies i dag av EA Games),

 

det er ikke kompatibelt med verken Windows 2000, Windows XP SP1 eller Windows XP SP2. For hvis et spill skal være kompatibelt så bør det starte opp uten problemer.

 

Har aldri opplevd å kunne starte Red Alert 2 på NTFS baserte Windows OS uten å oppleve den svarte skjermen først. Og det gjelder på både AMD og Intel systemer, og med både ATI og Intel grafikkløsninger. Det er det jeg har fått anledning til å teste spillet opp i mot.

 

Jeg vet at det er forskjellige kompatibilitetsmoduser bygget inn i disse Windows versjonene, men ingen innstillingskombinasjoner ser ut til å hjelpe.

 

Når det også står på esken til spillet at det skal være kompatibelt med Windows 2000 så er dette skuffende. Red Alert 2 er et av mine favorittspill på grunn av den herlige spillbarheten.

 

Løsningen slik den er nå blir:

Steg 1, Starte spillet, og vente til den svarte skjermen dukker opp.

Steg 2, trykke ned tastekombinasjonen CTRL+ALT+DEL og vente på Windows Task Manager

 

Steg 3, drepe programprosessen som spillet kjører på

Steg 4, eventuellt velge å rapportere feilen til Microsoft som alltid dukker opp. Ikke at det ser ut til å ha avhjulpet problemet på alle disse årene.

 

Steg 5, starte spillet på nytt. Og det fungerer alltid på andre omgangs forsøket.

 

Men tar du en reboot, eller har måttet slå maskinen på igjen, så må du igjennom samme leksen en gang til. Mildt sagt ganske så irriterende.

Lenke til kommentar
G: Rart, siden flere jeg kjenner spiller mye RA2, og har aldri hatt noe problemer

(De pleier å mase på meg hvis det er det, og så langt har det vært stille.)

7005041[/snapback]

Mitt funker fint :)

Spiller det en del...

 

 

*wikipedia* om sp3

Windows XP Service Pack 3 is currently in development. It will be released after Windows Vista has been finished; presently, Microsoft's web site indicates a "preliminary" release date of "2nd half 2007" for Service Pack 3. However, if Windows Vista is delayed further, Service Pack 3 may also be delayed.[22] Service Pack 3 may include Internet Explorer 7, Windows Media Player 11, and many other changes, as well as technologies initially created for Windows Vista, but Microsoft has not made any official statement on feature sets. It is likely that many of the features added with Service Pack 3 will be features from Vista, backported to work with XP after its final release.

 

A document[23] on Microsoft's web site suggests that Service Pack 3 will include additional support for doing true "per-user" application installing. Another page[24] suggests improvements to managing the list of "hidden" wireless networks.

 

A site titled The Hotfix has been reported as keeping an up-to-date list of downloadable hotfixes that will be included in XP Service Pack 3. Many of the hotfixes on the site have not yet been officially released by Microsoft and users have been warned to not install them all, but many of the fixes have been known to solve specific problems in XP that SP3 will eventually address in 2007.

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...